distributieriem + polierpasta

Gestart door octaaf, 08-03-2007 14:14:28

Vorige topic - Volgende topic

octaaf

Hallo, rond halverwege maart kan ik onze nieuwe roffel 855 van '94 gaan ophalen. we wachten vol ongeduld!

1) distributieriem:
de wagen is ondertussen 13 jaar jong, en heeft zijn onderhoud gehad zoals het moet. distributieriem vervangen op 120 000km, en nu is hij er 186***km.
nu de vraag: ik weet niet precies wanneer de riem is vervangen maar stel dat dit in 2000 was. theoretisch gezien kan ik nog tot 240 000 km wachten alvorens nogmaals te vervangen, maar anderzijds is de riem niet meer van de jongste. wat doe ik best: ... toch nog paar 10d km mee rijden alvorens vervanging (in mijn geval: 1 jaar), of gezien de leeftijd het zekere voor het onzekere nemen en zo snel mogelijk vervangen?

2) polierlak:
ik overweeg de auto eens binnen te doen voor een grondige exterieure en interieure schoonmaakbeurt. polieren is daarbij een optie, maar nu lees ik in de manual van de 850 dat men NOOIT polierpasta mag gebruiken??!reden hiervoor? is men bang dat daarmee overdreven wordt en dat je zo het roesten bevordert door dunnere laklaag, of is er een betere reden?

thx!!

thuur

1) Riem vervangen om de 120dkm (vanaf MY94) of 7 jaar. Welke omstandigheid dus eerst komt. Nooit risico mee lopen, bij twijfel vervangen en neem de waterpomp altijd mee iedere 2e riemwissel.

2) Professioneel weten ze wel waar ze mee bezig zijn. Particulier kan ik me voorstellen dat je wat fanatiek of oneven te werk gaat met lelijke resultaten als gevolg. De lak is op waterbasis en dat was toen nog geen gemeengoed. Ik vermoed dat dit de aanleiding van die vermelding in je boekje is.

Gr 8)

octaaf

bedankt thuur! ik bekijk het onderhoudsboekje eens van zodra ik de wagen heb en zie dan wel of hij al dan niet al aan zijn 7 jaar zit sinds eerste vervanging d-riem.
qua schoonmaak zou ik sowieso voor professionele aanpak opteren.
qua onderhoudsboekje (of manual) had ik eigenlijk een op dit forum gevonden pdf geraadpleegd.

grtz.