deurophanging 850

Gestart door reyndert, 01-05-2003 15:48:40

Vorige topic - Volgende topic

reyndert

de bestuurdersportier van mijn '92er 850 geeft harde knakken als ik het open.  Bij ongeveer 30 en 60 graden hoor je een duidelijk geluid maar ik zie niet waar het aan kan liggen, wie weet raad?

denkweb

Dat is wat je noemt een volvo-kwaal... deurvanger laten vervangen voordat je deur schade oploopt hierdoor!!!

Zippo

Citaat van: reyndert op 01-05-2003 15:48:40
de bestuurdersportier van mijn '92er 850 geeft harde knakken als ik het open.  Bij ongeveer 30 en 60 graden hoor je een duidelijk geluid maar ik zie niet waar het aan kan liggen, wie weet raad?

De deurvanger moet aan de binnenkant gelast worden!
Hij is waarschijnlijk afgescheurt. :-\

Zippo

Guido_Smit

Citaat van: reyndert op 01-05-2003 15:48:40
1e mogelijkheid >Plaatwerk kan ingescheurd zijn, daar waar de portiervanger aan de carrosserie vastzit(word dan lassen). Dit heb ik bij mijn 850 ook gehad.

2e mogelijkheid >Portiervanger in de deur is gebroken, heb ik bij mijn 850 ook nog gehad ( de torsieveer is dan gebroken). Portiervanger 850 volvo codenr: 9187591-4, deze kostte mij in 1997  FL 75.21 excl btw. Arbeidsloon werkplaats 1uur komt hier nog bij.

Bij mijn V70t in maart j.l. ook weer de portiervanger gebroken v.d bestuurdersdeur > artikelnr volvo 9203196 > 27.80 euro (excl btw), blijkbaar goedkoper geworden vanwege de grote omzet in aantallen :D

Groeten: Guido

volvoTon

Deurvanger heb ik vorig jaar bij rima gekocht (tweedehands) voor 15 euro

volvoTon

)()()sT

Ik heb zoals meerderen vorig jaar hetzelfde probleem gehad. Bij mij was het plaatwerk ook rondom de lasnaad gescheurd. Bij Volvo zeiden ze toen dat je dat van binnenuit moest lassen. Totale kosten inclusief spuitwerk €500!!!!  :o Hahaha.... Ik vraag me nog steeds af hoe ik van binnenuit moet lassen, want de koker die doorloopt vanuit de A-stijl is dubbelwandig, dus van binnenuit kom ik nooit bij het scharnier!
Ik heb de deur eruit gehaald, met een ingedraaide bout het hele scharnier weer naar buiten getrokken en rondom vastgelast. Tot nog toe werkt het goed, maar als ie wederom losgaat zou ik er misschien een compleet plaatje overheen moeten lassen. We wachten af....

denkweb

Dus op tijd naar de garage voor vervanging of de oplossing die ik gebruikte bij mn GLT:
hiero

reyndert

das een goeie link denkweb, dank je!

Guido_Smit

Inderdaad een mooie link met duidelijke foto's. :)
Alleen moest in de tekst staan portiervanger lassen en niet deurscharnier. Iedere deur heeft 2 deurscharnieren en 1 deurvanger.
Deurvanger scheurt in het plaatwerk en niet het deurscharnier!

Groetjes: Guido

denkweb

Je hebt volkomen gelijk, maar destijds wist ik even niet hoe dat p*kkeding heette..

Toch is dit een paardemiddel. Handig als e.e.a. al is ingescheurd, maar beter vervangen als het nog kan. Stel je voor dat je later het ding alsnog wilt vervangen!

reyndert

Het ziet en klinkt allemaal goed, echter ik heb niet de beschikking over lasapparatuur, laat staan dat ik dat zou kunnen.  Is er binnenkort niet een sleuteldag waar dat zou kunnen?

denkweb

Geen 'beun'garage in de buurt die je even een foto onder de neus kunt houden van: "En zo wil ik het hebben!' ??

Een sleuteldag wordt pas eind van het jaar ben ik bang...

reyndert

Ik heb het stukje uitgeprint met die fotootjes en een vriend van me naar laten kijken, hij kan nl. lassen.  Is het voor deze ingreep nodig de deur eruit te halen en zo ja, hoe demonteer en monteer je de deur netjes? Waar moet ik op letten?  En hoe kan ik de lasnaad netjes voor roest behandelen? Alvast dank!

denkweb

Toevalligerwijze is vandaag hetzelfde weer gedaan, nu  met de bestuurdersdeur van mijn tdi.

Deur kan er gewoon in blijven zitten. Als je de deur open of dichtdoet dan zie je het plaatstaal in de deurstijl meebewegen. Op deze plek zit onder het stukje plaatstaal wat je ziet bewegen nog een stuk ijzerwerk (binnenplaat van de carosserie). Door deze twee platen aaneen te lassen is het probleem van het inscheuren bijna altijd te verhelpen.

Tegen de roest: Invetten met smeervet of vaseline en regelmatig even wat nieuw erop smeren of zeer goed schoonmaken, (voorzichtig stralen ??) en in de coating/verf zetten. Ik ga voor keuze 1 omdat stralen een beetje een dure aangelegenheid is en nogal wat rommel met zich meebrengt. Ook is dit nooit 100% precies en kan er nog wel eens meer lak beschadigd raken dan je lief is.

Zoals gezegd: mijn deurtje was vandaag bij de grote beurt ook aan de beurt.

reyndert

De klus is geklaard, het 'kraken' is een stuk minder!
Iedereen die gereageerd heeft hardstikke bedankt voor alle hulp! Het euvel is echter niet geheel weg.  Met de deur er nog in kom je niet overal goed bij, de onderkant en rechterkant van het stukje plaatstaal zijn goed bereikbaar, daarachter niet met de deur erin. Goeie tip voor anderen die dit gaan doen: dek de omgeving goed af met karton o.i.d. zodat er geen vuurspetters in de auto komen, neem er eventueel een brandblussertje bij in het geval dat...accupool min losmaken is misschien ook een goed plan.