Wat rijdt beter een MT of AT

Gestart door Jos 850, 11-03-2007 22:49:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frans Harkema

Aangezien mijn vorige 850 een AT was en mijn huidige een MT, heb ik ervaring met beide opties.

Het fijnst rijdt een AT. Daar gaat veel rust van uit en gemak dient de mens.

Maar met een doosje vermogen gaat er naar mijn idee niets boven een MT. Je bepaald dan zelf de schakelmomenten, is naar mijn idee sportiever te rijden.

Maar het blijft een persoonlijke voorkeur.... ;)

Johann

Citaat van: Gmid op 13-03-2007 09:49:22
Citaat van: )()()sT op 13-03-2007 09:12:18
Een automaat moet dan toch altijd heel ff denken om vervolgens door te trekken.
Wat mij ook wel irriteert is dat ie soms opschakelt terwijl je dat dan nog even niet wilt (een dot gas helpt dan wel, ok;))

Dat is wat Marco bedoelt met de automaat 'leren kennen'. Op een gegeven moment heb je de feeling met de automaat dat deze precies doet wat jij wil. Langer door in twee? Kan, precies t pedaal op goede nivo houden, en precies op t goede moment een onmerkbaar tikje door geven, waardoor de AT niet opschakelt. 1400 toeren op 50km/h? Kan, precies op goede moment gas iets terug laten, en m dan weer naar t zelfde niveau brengen. AT schakelt terug, terwijl je geen snelheid verliest.

't Is een feeling wat je op een gegeven moment krijgt met een AT. En dat verschilt met elke bak. De rode van mij schakelt echt totaal anders dan de groene. Op dit moment rij ik daardoor lomp. Op momenten waar ik verwacht dat ie schakelt, schakelt ie niet. Op momenten waar ik niet wil dat ie schakelt, schakelt ie wel. Het gevoel komt op een gegeven moment wel, maar niet direct.

Als je de Volvo werkplaats handboeken er op na leest dan zie je dat er gigantische veel verschillende AT computers zijn. De schakelsnelheden ec. staan er bij voor vollast. 20% en 60% belasting en deze verschillen ook nogal.  Per type motor kan de eindoverbrenging ook nog anders zijn.

Niet gek dus dat je verschil merkt.

Laserblue

Het verhaal dat jij schetst Geert, irriteert mij dus mateloos aan een at.
Voor langestukken op de snelweg, file of in de stad? super een at.

Maar voor rijden op provinciale wegen, landweggetjes en snelle acties?
doe mij dan de handbak maar, dan heb ik geen zin om aan de at te moeten denken ipv andersom :eusa_snooty:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Gmid

Citaat van: Laserblue op 13-03-2007 10:03:09
Het verhaal dat jij schetst Geert, irriteert mij dus mateloos aan een at.
Voor langestukken op de snelweg, file of in de stad? super een at.

Maar voor rijden op provinciale wegen, landweggetjes en snelle acties?
doe mij dan de handbak maar, dan heb ik geen zin om aan de at te moeten denken ipv andersom :eusa_snooty:

Dat is het leuke juist. Op een gegeven moment hoef je er niet meer aan te denken. Of in ieder geval minder dan met een MT. Maar het blijft een persoonlijk iets.
Volvo C30 '12

thuur


Misha

Citaat van: Laserblue op 13-03-2007 10:03:09
Het verhaal dat jij schetst Geert, irriteert mij dus mateloos aan een at.
Voor langestukken op de snelweg, file of in de stad? super een at.

Maar voor rijden op provinciale wegen, landweggetjes en snelle acties?
doe mij dan de handbak maar, dan heb ik geen zin om aan de at te moeten denken ipv andersom :eusa_snooty:
Da's net zoals toen je net met de MT leerde autorijden: na 3 maanden gaat het echt helemaal vanzelf én zoals je dat zelf wilt. Hoef je niet meer bij te denken hoor.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het