Banden combinatie

Gestart door drdre, 07-03-2007 21:32:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Turbobiker

En ik zorg dat de banden ongeveer gelijk afslijten. Dus ik zou de banden met meer profiel (alhoewel dat niet alles zegt over grip ::) ) voor zetten. En naar achter wisselen als ze qua slijtage de achterbanden inhalen.
De Tussenpaus

BenC70ES

Citaat van: Turbobiker op 11-03-2007 19:52:47
Citaat van: elianmars op 11-03-2007 19:47:58
Ik ga altijd flink hard door de bochten, maar heb echt nooit het gevoel gehad dat-ie raar zou gaan doen.

Kan dat ook niet te maken hebben met de dikkere IPD stabilisatorstang die ik achter heb?

Zo lang je het gas er maar enigzins op houdt gaat het goed. Laat je het op de limiet plotseling los, dan komt de achterkant je echt voorbij...

Das les 1 in een slipcursus...

Bij de C70 gaat het trouwens echt niet hoor... misschien door het bredere spoor achter... een beetje zetten wel maar echt uitbreken... niet echt, één keer is een beetje dwars, maar dat was dan meer een vierwieldrift en ook met gaslos.
Bij mijn 480 ging dat heel goed  ;)

En voor de rest volledig eens met wat Lars hier net boven zegt.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

elianmars

Citaat van: Turbobiker op 11-03-2007 19:52:47
Citaat van: elianmars op 11-03-2007 19:47:58
Ik ga altijd flink hard door de bochten, maar heb echt nooit het gevoel gehad dat-ie raar zou gaan doen.

Kan dat ook niet te maken hebben met de dikkere IPD stabilisatorstang die ik achter heb?

Zo lang je het gas er maar enigzins op houdt gaat het goed. Laat je het op de limiet plotseling los, dan komt de achterkant je echt voorbij...

Ik hou altijd het gas er op in de bocht. Zoals je zegt, als je gas lost, gaat de wagen raar doen. Gewoon blijven stampen dus  ;D

JCviggen

Ik heb denk ik zo'n set of 3 voorbanden versleten en nog altijd dezelfde banden achter (nu half profiel) ik merk geen verschil in balans naarmate voorbanden slijten. Gewoon zorgen dat je achter genoeg profiel houdt tegen aquaplaning, verder boeit het denk ik weinig.
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Johann

Citaat van: JCviggen op 11-03-2007 21:02:26
Ik heb denk ik zo'n set of 3 voorbanden versleten en nog altijd dezelfde banden achter (nu half profiel) ik merk geen verschil in balans naarmate voorbanden slijten. Gewoon zorgen dat je achter genoeg profiel houdt tegen aquaplaning, verder boeit het denk ik weinig.

;D

Ja dat kunnen we reglematig zien.. Kont hangt er maar een beetje bij..  ;D ;D

JCviggen

Dat heeft een andere oorzaak  ;D
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Eugene

Citaat van: Johann op 11-03-2007 21:18:02
Ja dat kunnen we reglematig zien.. Kont hangt er maar een beetje bij..  ;D ;D

LOL ;D


Marcel: alleen een dikkere stabi achter zorgt voor meer overstuur, maar in combinatie met de 25mm voor heb je een neutraler weggedrag.

If it's not blown, it sucks...

drdre

Geinig hoe zo'n discussie dan ineens loopt. Waar ik vooral ook nieuwsgierig naar was is hoe jullie denken over de combi van de verschillende profielen; sport voor want stuurt beter, maar slijt ook harder? sport achter want slijt harder?  :eusa_think:

Turbobiker

Citaat van: drdre op 11-03-2007 22:42:19
Waar ik vooral ook nieuwsgierig naar was is hoe jullie denken over de combi van de verschillende profielen; sport voor want stuurt beter, maar slijt ook harder? sport achter want slijt harder?  :eusa_think:

Sport voor, voor de grip. Dat zou ik dus doen.

Maar minder onderstuur en dus grotere kans dat de achterkant voorbij komt. En dat doen anderen blijkbaar liever...
De Tussenpaus

Raoul

In de garage wordt(werd) vaak uit economisch oogpunt voor de klant de nieuwe band op de aangedreven wielen geplaatst.Toch is dit zeker bij de 850-v70 niet de veiligste keus.Stel voor neem je nieuwe banden met 8 mm en de oude gaan naar achter met 3.5 mm dan is de kans reeel dat je met glad weer opeens overstuur hebt i.p.v. het vertrouwde onderstuur.
Het uitbreken van de achterkant met 90 km/u is alleen met heel veel ruimte om je heen en zeer snelle reactie te corrigeren.Onderstuur daarentegen is een kwestie van wat scherper insturen.Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar achterbanden met ruim voldoende profiel.Voorbanden zijn sowieso ook belangrijk voor de remweg,zij nemen zo n 80% voor hun rekening.

Kortom,zowel voor als achter vervang ik bij profiel minder dan 4 mm.

ovlov058

koop 4 nieuwe banden ben je van alles af...toch.Gr.Lex.

Misha

Het ligt iets genuanceerder: je rijdt met je voorwielen en vol profiel ook al flink wat water weg voor de achterwielen, die dan wat minder werk hebben.

Over/en onderstuur: absoluut waar. Voor kun je nog iets doen met je stuurwiel en gaspedaal, echter daarentegen rolt het er passief achteraan.

Dus eigenlijk maar 1 goed antwoord: voor en achter voldoende profiel. En vaak wisselen voor een gelijkmatige slijtage = balans in de auto blijft zoals hij was bedoeld.


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Eugene

Citaat van: Misha op 14-03-2007 11:02:10
Over/en onderstuur: absoluut waar. Voor kun je nog iets doen met je stuurwiel en gaspedaal, echter daarentegen rolt het er passief achteraan.

De achterkant kun je net zo goed sturen met je stuurwiel en gaspedaal. Je moet alleen weten hoe.

Citaat van: Misha op 14-03-2007 11:02:10
Dus eigenlijk maar 1 goed antwoord:

Niet te hard rijden  :eusa_doh: :eusa_wall:

If it's not blown, it sucks...

Misha

Citaat van: Eugene op 14-03-2007 11:06:17
Citaat van: Misha op 14-03-2007 11:02:10
Over/en onderstuur: absoluut waar. Voor kun je nog iets doen met je stuurwiel en gaspedaal, echter daarentegen rolt het er passief achteraan.
De achterkant kun je net zo goed sturen met je stuurwiel en gaspedaal. Je moet alleen weten hoe.
Met een voorwielaangedreven auto ? Dan moet je dat wel kunnen en de ruimte hebben. De meesten van ons hebben daar geen reactie voor op de overvolle wegen en bij woon/werkverkeer, als je dat eigenlijk niet verwacht/ziet aankomen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Basbb

#44
Citaat van: Raoul op 14-03-2007 10:33:21
In de garage wordt(werd) vaak uit economisch oogpunt voor de klant de nieuwe band op de aangedreven wielen geplaatst.Toch is dit zeker bij de 850-v70 niet de veiligste keus.Stel voor neem je nieuwe banden met 8 mm en de oude gaan naar achter met 3.5 mm dan is de kans reeel dat je met glad weer opeens overstuur hebt i.p.v. het vertrouwde onderstuur.
Het uitbreken van de achterkant met 90 km/u is alleen met heel veel ruimte om je heen en zeer snelle reactie te corrigeren.Onderstuur daarentegen is een kwestie van wat scherper insturen.Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar achterbanden met ruim voldoende profiel.Voorbanden zijn sowieso ook belangrijk voor de remweg,zij nemen zo n 80% voor hun rekening.

Kortom,zowel voor als achter vervang ik bij profiel minder dan 4 mm.

Wanneer je onderstuurt in geen geval blindelings wat scherper in gaan sturen, over algemeen vererger je daarmee het onderstuur. Beter is gas lossen en zoeken met stuur wanneer je weer grip krijgt. Let wel op, wanneer je weer grip terug vindt bestaat een risico dat de achterkant uit wil breken doordat de gewichtverplaatsing soms wat te snel kan gaan. Maar met een veilig onderstuurde wagen met de beste banden achter heb je daar natuurlijk minder kans op.

Als het echt fout aan het gaan is, proberen overstuur te forceren door even op de rem te trappen of soms kun je door licht remmen voor zoveel extra grip creeren op de voorbanden dat je de bocht alsnog kan redden doordat je snelheid omlaag gaat en het onderstuur verminderd.. Alleen dat zijn wel zaken waarvan je van te voren moet weten hoe je auto reageert. Verkeerde uitvoering resulteerd altijd in vangrail, weiland enz van dichtbij bestuderen :D
s70 2.5 20v aut