Pompriem

Gestart door pimsam, 15-03-2007 10:24:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pimsam

Vanmorgen belt mijn vrouw me in de auto op dat de V70 plotseling afsloeg en niet meer aan de gang te krijgen is. Auto stond midden op de straat (gelukkig rustige straat). Ik dus terug met allerlei enge gedachten zoals gebroken distibutieriem etc. Meteen maar een bevriende monteur gebeld om de auto weg te slepen.
Na effe zoeken bleek de spanrol / geleiderol van de pompriem los te liggen. Ik heb niet in detail kunnen kijken want ik moest naar mijn werk. De bout zal wel losgelopen of afgebroken zijn. Of de riem nog heel is weet ik ook nog niet. Vanavond maar eens kijken.
Weet iemand het aanhaalmoment van de bouten bij de pompriem. Ik heb gezocht op het forum maar krijg 135 pagina''s met resultaten op het woordje pompriem...... is volgens mij ook iets mis mee.
O ja, het betreft een V70 2.5D automaat uit 1999 (dus niet de 850 met alle distributie ellende uit eerdere posts). Notabene dealeronderhouden waarbij de pompriem 45000 km geleden is vervangen. Maar goed, niet te snel conclusies trekken.

Bedankt,
Bas

pimsam

Oja, weet iemand hoe je de boel statisch moet afstellen zodat ik in ieder geval naar de dealer kan voor de dynamische afstelling.

Bas

jetse

Statische afstelling:
Cil 1 bdp
Controleer timing nokkenas (eind compressie)
Timing pomp juist zetten (cil 1)
Plunjerslag afstellen op 0,28 mm.

en rijden maar...

Gr jetse

pimsam

Het bleek een afgebroken bout van de spanrol van de pompriem te zijn. Waarschijnlijk te vast aangedraaid door een monteur..... en het is ook maar een M8 bout.
Gisteravond alles op tijd gezet (dacht ik althans) maar starten ho maar. Accu geen pit meer. Dus vanmorgen maar de snelstarter erop gezet en toen liep de startmotor wel maar nog steeds niet starten. Alles checken en de nokkenas maar eens 180 gedraaid tov de eerste afstelpoging. Op het nokkenastandwiel zit geen markering dus afstellen is niet 123 gebeurt. En effe onsteking (stand rotor) bekijken zit er bij een diesel ook niet bij. Er is met stift een markering op het nokkenastandwiel en de kunststof cover aangebracht maar dit is dus niet origineel. En wat zit het afstelpunt bij de pomp op een k*u plek.
Maar goed, 180 graden draaien bleek dus de oplossing. Het starten ging in eerste instantie moeilijk daarna liep ie best wel mooi en zonder te roken. Maandag gaan we nog even bij de dealer langs voor de dynamsiche afstelling.
Bas

MICHEL306

Is dat niet een spanbout? aandraaien met 170nm en dan nog een 180 graden slag......deze moet er bij elke wissel nieuw in.......of is dit weer een andere?

pimsam

CiteerIs dat niet een spanbout? aandraaien met 170nm en dan nog een 180 graden slag......deze moet er bij elke wissel nieuw in.......of is dit weer een andere?

Nee, dat is de centrale bout van de krukaspoelie.

Probeer trouwens maar eens een M8 boutje met 270 Nm aan te draaien. :eusa_snooty: