Poetsadviezen

Gestart door DopdeDouwer, 15-03-2007 12:01:37

Vorige topic - Volgende topic

DopdeDouwer

Ik wil ook eens gaan poetsen. Velen zijn hier lyrisch over macguiers. Dit wil ik ook wel eens proberen, waar haal je dat en wat heb ik precies nodig.
Het gaat om mijn 144, de 850 hoef ik niet meer  te poetsen. Het is donkergroen dat is onderhouden met gewone wax volgens mij. Er zit geloof ik ook geen blankelak laag op de auto, vandaar dat ik me afvroeg of mcguiers niet te aggresief is?

Of is dit veel te ingewikkeld voor zon oude auto en kan ik het beter gewoon bij hema shampoo en turtle wax houden?

nog een vraagje: hoe krijg ik teerspetters netjes weg. Ik heb een deur (reserve) die helemaal onderzit.

@mods thanx voor verplaatsen! Zat er al aan te denken om bij offtopic uitbarsting een apart topic te openen.
Vierkant Rules

Gmid

Teerspetters kun je ideaal verwijderen met klei.

Kleien is een speciale manier om alle 'vastgekoekte' vuil van de lak te verwijderen, zonder te schuren, of te beschadigen.

Je spuit de lak vochtig met water, autoshampoo, detailingspray, of iets anders. Zorg dat de lak gewoon goed vochtig is anders blijft de klei plakken. Dan wrijf je met de klei net zo lang over de natte lak tot je geen onregelmatigheden meer voelt. Op dat moment heeft de klei alle teer, pek, vogelpoep, etc opgenomen, en dus van de lak verwijderd.

Om te kontroleren of jouw auto ook een keer een kleibeurtje kan gebruiken, kun je eenvoudig weg een boterhamzakje pakken, daar je hand in te steken, en dan over de lak te wrijven. Voel je wat oneffenheden, hobbeltjes, putjes, etc, dan kan jouw lak ook wel een klei behandeling gebruiken. Zorg er wel voor de je de auto na het kleien weer onieuw in de wax zet, omdat kleien ook de waxlaag verwijderd.

Wat betreft poetsen van je 144 met Meguiars, dit zou ik zeker doen. Dit haalt deze oude lak echt weer diep op. Meguiars is juist totaal niet aggresief, en haalt zonder aggresief te zijn enorme resultaten. Je kunt op Meguiars.nl adressen van dealers vinden.

Wat je nodig hebt is heel erg afhankelijk hoeveel werk, hoeveel aandacht en hoeveel geld je er voor over hebt. In principe kun je met NXT wash en NXT wax al een goede glans verkrijgen, maar voor echt goed resultaat kun je toch beter het stappenplan eraan toe voegen. Deze reinigt en voedt de lak enorm waardoor de glans vele malen dieper is.
Volvo C30 '12

DopdeDouwer

Ik denk dat dat kleiklompje dan gelijk verzadigd is. Kun je het op een of ander manier weer schoonmaken?

Sow ik zie dat er nogal prijsverschil zit tussen sommige dealers hier in zuidholland. Zijn het allemaal standaard flacons of zijn er verschillende groottes, het scheelt bijna de helft.

@ MOD's ik zie net dit topic: http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=8774.0
Plak het eerste bericht en die van Gmid maar gewoon daarin, wel zo overzichtelijk
Vierkant Rules

Patrick R.

Ik gebruik die klei van Meguairs dus ook. Deze foto is genomen nadat ik al meerdere keren met Commandant vergeefs heb geprobeerd de spuitnevel te verwijderen.

Je ziet hoeveel er vanaf kwam. Je kneed de klei en dan is hij nog een hele poos te gebruiken. Ook deze lak is zonder blanke lak, net als die van jouw. Dus juist extra geschikt voor het veel geroemde 5 stappen plan van meguiars!
Volvo 850 GLT 2,5l 20v automaat sedan, eind 1994

Daf 33 bj1967

-D©©©L-

Het kan ook een stuk minder extreem;
Mijn R is verschillende keren voorzien van een Flon4000 teflon coating.
Aan de hoeveelheid afgenomen materiaal is goed te zien dat het de lak toch behoorlijk beschermd heeft.

Met dit stukje heb ik motorkap en dak gedaan.
Daarna stap 1, stap 2 en NXT techwax (2 à 3 lagen).
Zie ook deze & deze posts.

Bij gebruik van de klei is het devies: blijven kneden. 

Voor:

Na: