Schaderherstel Volvo 850 T5 - fotodagboek

Gestart door adufresne, 18-03-2007 16:05:28

Vorige topic - Volgende topic

adufresne

Met dank aan Thuur en Vertigo die mij wat informatie hebben gegeven over de specs van deuren van een 850, heb ik 2 deuren en een voorscherm op de kop getikt om de schade aan mijn 850 T5 te herstellen. Hier een korte impressie wat mijn oude heer en ik in drie dagen hebben gedaan.

Dit was de schade. Gevolg van een onoplettendheid mijnerzijds en een Fiat Tempra die zich als gevolg hiervan in mijn flank boorde:

Niet alleen het rechter voor- en achterportier waren overleden. Maar ook het voorscherm, mijn veerpoot, aandrijfhoes, naaf en velg:

Vrijdag 18:00-22:30

Als eerste hebben we alles gedemonteerd:

Vervolgens hebben we de aangeschafte deuren en het voorscherm gestript, alle deukjes weggewerkt, geschuurd en vervolgens de delen voorgespoten, waarbij de binnenkant van de deuren nog eens helemaal afgewerkt zijn met de definitieve laklaag en blanke lak:

Zaterdag 10:00-21:00

Het voorscherm en de deuren gemonteerd en afgehangen. Leuke bijkomstigheid was dat het onderscharnier van de voordeur krom bleek te zijn, wat nogal wat tijd gekost heeft om weer goed te krijgen.

Hier zitten het voorscherm en de achterdeur er alweer in:

Een ander leuk klusje was het strippen van mijn oude deuren en dit vervolgens weer overbouwen naar de nieuwe. Veel electra om over te bouwen:

Hier zit het meeste alweer in de voor- en achterdeur:

Leuk detail: de achterspeaker was te diep om in de nieuwe deur te zetten. Blijkbaar zit er toch nog wat verschil tussen de deuren per bouwjaar, want de uitsparing hiervoor in mijn oude deur, ontbrak in de nieuwe. Oplossing: een deel van de speaker afzagen en het probleem was opgelost:

Nadat alles was opgebouwd (wat opgebouwd kon worden) hebben we de auto afgeplakt en is de gehele zijkant gespoten:

Omdat ik toch bezig was, heb ik mijn lelijke spiegelkapjes ook maar meteen meegenomen:

Zondag: 10:00-13:00
Nu was het nog een kwestie van het afbouwen van de portieren, plaatsen van de rubbers en het bevestigen van de stootlijsten. Alles ziet er nu weer picobello uit en mijn roffel is weer klaar voor actie:

Al met al heeft het wat tijd gekost, maar tegelijkertijd ook erg veel geld bespaard! Toch wens ik een dergelijke schade mijn ergste vijand nog niet toe, want het zien van mijn T5 in een dergelijke staat, deed pijn tot in de diepste krochten van mijn hart!

Sbv

Mooi werk geweest zo. Ziet er netjes uit. Is de auto verder nog wel recht ?

DopdeDouwer

Helemaal zelf gespoten? Lijkt me namelijk een lastige kleur om goed te spuiten.
Zit er weer mooi uit.
Vierkant Rules

Turbobiker

Heel mooi gedaan, petje af. Maar je hebt ervaring met schade-herstel?
De Tussenpaus

thuur

elianmars

Netjes gedaan!

Geen kleurverschil t.o.v. de motorkap nu? Is bij mij helaas wel het geval nadat de zijkant is overgespoten....

Je bent trouwens nog een stukje vergeten te spuiten. Ik zie nog iets zwarts op je achterbumper  ;D

adufresne

Auto is verder recht - alleen lijkt toch de fusee of de draagarm ook nog een tikkie gehad te hebben, want vandaag bij het uitlijnen bleek dat de caster RV toch nog een afwijking heeft. Hij trekt nu dan ook nog steeds een beetje naar rechts. Er werd gezegd dat dit ook zou kunnen komen doordat ik twee verschillende banden voor heb liggen - dus ik ga eerst maar eens de wielen achter naar voren plaatsen en andersom.

Er is overigens zo op het eerste oog geen kleurverschil tussen het gespoten deel en de rest van de auto. Heb bij de aanschaf van de verf wel moeten kiezen uit 4 stalen 419 en daar zat toch wel een beetje verschil in onderling.

En wat betreft de Tempra? De wieltjes daarvan stonden mooi naar binnen en van voren zag het er niet goed uit - ik denk dat deze het treffen met mijn Volvokoets niet heeft overleefd.

RenéV70

Hallo Adufresne,
Ik heb gisteren mijn rechter voorscherm van mijn V70 classic in de kreukels gereden. Heb je een goede tip voor herstel? bv goedkope onderdelen en iemand die voor een redelijk bedrag goed werk kan leveren?

fbm

:eusa_clap: :eusa_clap: Goed bezig geweest! en nu weer lekker rijden!

axelvr

Citaat van: elianmars op 18-03-2007 23:54:40
Geen kleurverschil t.o.v. de motorkap nu? Is bij mij helaas wel het geval nadat de zijkant is overgespoten....

Je moet dan eens de cleaner van commandant proberen , das even flink schrobben maar dan heb je je kleur , en glans weer helemaal terug

gr ,

Axel

pwassink

Brrr ..

Kijk daarmee uit .. zeker op metaallak .. Final resort goedje ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

-D©©©L-

Citaat van: axelvr op 05-05-2007 00:08:50

Je moet dan eens de cleaner van commandant proberen , das even flink schrobben maar dan heb je je kleur , en glans weer helemaal terug

gr ,

Axel

Kleur verschil in metallic lak los je niet op met commandant, het probleem zit in de kleurlaag ònder de blanke lak.
Commandant is echt een paardenmiddel.

elianmars

Citaat van: -D©©©L- op 05-05-2007 08:48:45
Citaat van: axelvr op 05-05-2007 00:08:50

gr ,

Axel

Kleur verschil in metallic lak los je niet op met commandant, het probleem zit in de kleurlaag ònder de blanke lak.
Commandant is echt een paardenmiddel.

Dat heeft inderdaad geen zin, zeker niet als er een laag blanke lak overheen is gespoten.
Bij een kleur zoals rood kan het nog wel eens helpen om Commandant te gebruiken om kleurverschil te verminderen, maar bij mijn wagen zal dat zeker geen zin hebben.