1-2-1 Signaal LMM, signaal te hoog, permanente storing, B5234T5

Gestart door Rai, 22-03-2007 21:25:55

Vorige topic - Volgende topic

Rai

Citaat van: JaapT-5 op 23-03-2007 13:10:42
Toch jammer dat zo'n (aardige..) Volvomonteur kennelijk niet op dit forum meeleest en gelijk aan het vervangen gaat. "Kosten klant"
En zoals FGG al zegt met die oude (goede..) LMM kun je vast een ander nog gelukkig maken,  een LPG-rijder die een flinke backfire heeft meegemaakt...
Dat had ik ook al ingeschat, die kan altijd de tweede hands markt nog op.

@Mehn: Mijn allereerste ingeving was ook al iets met (valse) lucht. Ik zal er ook naar kijken.

Rai

Citaat van: thuur op 22-03-2007 22:15:34
LMM foutcode en lambda lampje zijn toch zaken die hier bijna wekelijks voorbij komen.

Waarom niet beginnen met speuren naar vacuumlekkage/reinigen gasklep/stat.reg. etc. ??? Vacuumlekkages spoor je op door in alle leidingen te knijpen/voelen en bij twijfel wat remmenreiniger op een verdacht plekje.

Gr ;)
Update mijnerzijds:
Werk is noodzakelijk, maar jammer dat het zoveel vrije tijd kost. Bijkomend 'probleem' is dat ik min of meer met de situatie kan omgaan en er dagelijks meer dan 100 km mee kan rijden en voor je het weet ben je 5 maanden verder.

Vandaag (eindelijk) maar eens begonnen met het speuren. Begonnen met de stationairregelaar en het gasklephuis. Via dit forum een en ander uitgevogeld, bus remmenreiniger gehaald en wat nieuwe slangenklemmen geregeld. Na wat moed verzamelen de boel uitelkaar gehaald en bekeken. Viel eigenlijk best mee. Beide zaken toch netjes gereinigd (ene kant van de stationairregelaar voorzien van een kurk werkt prima), drooggemaakt en weer in elkaar gesleuteld. Resultaat: Hij loopt wat beter, blijft eerder stationair lopen in zijn drive en het lijkt of hij beter aangrijpt. Probleem blijft echter, lambda lampje blijft branden (logisch denk ik, zal wel gereset moeten worden) en ook bij vol gas moeite om in het witte gebied te komen.

Als het morgen droog is, staan de slangen op het lijstje. Wellicht ook meteen de abs controler beetpakken, zijn er in ieder geval twee lampjes minder aan. Moet verder nog een lekkage in de stuurbekrachtiging vinden en er rammel iets rechtsvoor (draagarm?). Donderdag staan 4 nieuwe Pirelli's gepland en als het even kan, doe ik ook nog iets aan vakantie.

Wordt vervolgd en ik blijf openstaan voor verdere suggesties.

Raimond

Edit: heb hem meteen maar een goede poetsbeurt gegeven. Glimt weer als nieuw!

Jeroentjuh

Ff alle vaccuum slangen nakijken, en ook te turbo/intercooler slangen allemaal goed nakijken....
En als je wielen eraf zijn voor de banden, kun je meteen ff de boel (laten) controleren voor de rammel ;)

Ludo

ook het knietje controleren links op het inlaatspruitstuk.

Citaat van: Rai op 29-07-2007 23:07:56
Probleem blijft echter, lambda lampje blijft branden (logisch denk ik, zal wel gereset moeten worden) en ook bij vol gas moeite om in het witte gebied te komen.
gevalletje driewegklep kaduuk?.

Rai

Citaat van: Ludo op 29-07-2007 23:42:14
gevalletje driewegklep kaduuk?.
Driewegklep ???, ik heb er dit jaar nog één in mijn verwarmingsketel vervangen, maar die zal je vast niet bedoelen.

Ludo

;D
de turboregelklep.
die zit op de linker bovenhoek van het luchtfilterhuis gemonteerd.
er zitten 3 slangetjes op.

Rai

Met dank :P, het is net droog hier, zo eerst eens de buienradar bekijken en als het er een beetje gunstig uitziet gaat de motorkap weer open.

mehn

Citaat van: Ludo op 30-07-2007 10:27:52
;D
de turboregelklep.
die zit op de linker bovenhoek van het luchtfilterhuis gemonteerd.
er zitten 3 slangetjes op.

Én een stekker.

Kan zomaar zijn dat die stekker losligt.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Rai

De stekker zit in ieder geval op de driewegklep. Ik heb hem er even op en af gehad voor de zekerheid. Aan de driewegklep zitten 3 slangetjes, een blauwe die naar de slang net na de LMM gaat, een rode waarvan ik (nog) niet kan zien waar deze eindigt en een gele die hier eindigt:

De slangetjes zien er niet al te fris uit, toen ik het gele slangetje beetpakte, sprongen er stukjes rubber af. In de buurt van de stationairregelaar zitten ook twee slangetjes, 1 van de 2 ziet er ook niet al te fris uit.

Paar vraagjes:
- welke slangen moet ik nog meer bekijken?
- hoe heet dat ding waar het gele slangetje op uit komt en waar dient ie voor?
- hoe kan ik zien/testen of de driewegklep kapot is en wat kost zo'n ding?
- waar komt de rode op uit?

Ludo

Citaat van: Rai op 30-07-2007 13:32:41
- hoe heet dat ding waar het gele slangetje op uit komt en waar dient ie voor?
- hoe kan ik zien/testen of de driewegklep kapot is en wat kost zo'n ding?
- waar komt de rode op uit?

dat 'ding' waar de gele slang opzit is de wastegate actuator.
de rode zit op het compressor gedeelte.
hoe je de driewegklep kan testen weet ik niet zo, weet wel dat nieuw +-100 euro kost.  ;D

de slangetjes gewoon vervangen als ze broos zijn, dat kost niet zoveel.

Rai

Ben weer ietsje wijzer en toch ook weer niet.

In de documentatie van autodata limited (http://www.autodata.ltd.uk/, heb wat afdrukken gekregen van een bevriende monteur) staat hoe je de verschillende stellers door kunt meten. De stekker van de LMM moet tussen pin 1 en massa (rubbertje er even af en de nummering wordt duidelijk) 0 ohm hebben met het contact uit. Tussen pin 1 en 3 moet de accuspanning staan met het contact aan. Beide klopt bij mij.

Tussen de twee aansluitpunten van de "regelklep wastegate turbocompressor", de driewegklep van Ludo, moet als het contact uit een weerstand tussen 22,4 en 25,4 ohm staan. Bij mij is dit echter 31,89K ohm. Lijkt me niet helemaal jofel. Fijn om te weten, verklaart wellicht het vermogenverlies, maar wat nu?

Ludo

Citaat van: Rai op 30-07-2007 19:02:41
maar wat nu?

de driewegklep een keer uitwisselen met iemand uit je buurt, of tijdens een meeting.
zo krijg je daar alvast 100% uitsluitsel over...

Rai

Citaat van: Ludo op 30-07-2007 19:13:21
[de driewegklep een keer uitwisselen met iemand uit je buurt, of tijdens een meeting.
zo krijg je daar alvast 100% uitsluitsel over...

Hmm, prutser die ik ben, heb verkeerd gemeten  :eusa_whistle:. Had de stekker gemeten ipv de driewegklep zelf. Multimeter op de aansluitpunten van de driewegklep gezet, waarde is 28 ohm. De weerstand van de draden van de multimeter zelf is 4,2 ohm, weerstand van de driewegklep is dus 23,8 ohm. Lijkt me een prima waarde, die binnen het bereik ligt. Weet eigenlijk niet of ik nu blij moet zijn of niet  :eusa_doh:.

Jeroentjuh

Citaat van: Ludo op 30-07-2007 13:39:26
weet wel dat nieuw +-100 euro kost.  ;D

Voor 100 euro heb je er wel 2 denk ik ;D

thuur

Citaat van: Jeroentjuh op 30-07-2007 20:21:33
Citaat van: Ludo op 30-07-2007 13:39:26
weet wel dat nieuw +-100 euro kost.  ;D

Voor 100 euro heb je er wel 2 denk ik ;D

Koop dan van het geld wat je niet uitgeeft aan een driewegklep een nieuwe multimeter :o

Citaat van: Rai op 30-07-2007 19:28:08
... De weerstand van de draden van de multimeter zelf is 4,2 ohm...

Gr :-X