1-2-1 Signaal LMM, signaal te hoog, permanente storing, B5234T5

Gestart door Rai, 22-03-2007 21:25:55

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

non Turbo zal niet lukken.
volgens mij zijn die van alle 850 Turbo's hetzelfde.

Rai

Rai

Kleine update:
Kwa storing nog niet veel wijzer, maar het leek me verstandig om eerst even wat zaken eromheen goed te regelen, met name het reset computer verhaal. Tot nu toe moest ik naar de dealer om de computer te laten resetten, aardige mensen, maar ik ben er nu een keer of 4 geweest en er komt een tijd dat de dealer er een prijskaartje aan gaat hangen. Via e-bay duitsland ondertussen een kabeltje gekocht, vergezeld van programmatuur. Hiermee kan ik flink wat uitlezen en resetten (waaronder ABS, SRS, Automaat, de electrische stoelen en het servicelampje), maar natuurlijk net weer niet de motronic 4.3. Hiervoor vanmiddag maar eens even een tooltje in elkaar gesoldeerd, bestaande uit wat draad, een ledje en een weerstandje. De schakeling was ik op dit forum al eens tegengekomen. Net even uitgetest en het goede nieuws is: HET WERKT. Ik kan de motronic uitlezen (via de bekende flash methode) en ik kan hem resetten.

Hiermee is het probleem natuurlijk niet opgelost, maar het vergemakkelijkt wel het zoeken.

-D©©©L-

contacten van de LMM al eens goed schoongemaakt ? is een bekend probleem.

Rai

Vandaag de R in Berkel gezet voor een diagnose. Een paar uur verder is men aldaar tot de conclusie gekomen dat de brandstofcomputer kapot is. Deze zou een verkeerd signaal (voltage?) richting één of meerdere pinnen van de LMM te sturen.
Klinkt aannemelijk en bovendien: zij hebben ervoor gestudeerd...

Nieuwe computer kost zo'n 800 euri ex (btw en arbeidsloon)  >:(.

Even een nachtje over slapen en dan bestel ik er maar 1. Daarna maar hopen dat het opgelost is.

Ludo

zo dan, dat is 1000 euro.
een 2é hands is geen optie?.

thuur

Idd, ik zou eens kijken of een forumlid bereid is de ECU uit te wisselen om het echt zeker te weten....

Gr :-\

Rai

Citaat van: thuur op 01-11-2007 00:26:44
Idd, ik zou eens kijken of een forumlid bereid is de ECU uit te wisselen om het echt zeker te weten....

Gr :-\
Achteraf ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb. Wel een nieuwe besteld en de wagen weer bij de garage gezet. Nieuwe erin en probleem nog steeds niet opgelost. Mannen hebben verder gezocht. Uiteindelijk bleek dat één van de kabels richting LMM door sluiting oid een extra 12 volt richting LMM stuurde. Die vond dat niet erg, maar de andere kant van de kabel verdween de computer in. Gevolg was dat die het ook niet meer deed. Nadat de kabels vervangen waren en er wederom een nieuwe computer inzat, was het probleem eindelijk verholpen.

Binnen een dag na het terugkrijgen lukte me het om mijn rechterkoplampglas in gruzelementen te krijgen. Via internet maar twee nieuwe glazen besteld. Gisteren binnengekregen en vanochtend gemonteerd. Wasbeurtje gegeven en nu moet ie echt eerst gekeurd worden.

Wel wil ik nog even iedereen bedanken voor het meedenken. Ik ben ondertussen een hoop wijzer geworden op het uitlezen van mijn diverse computers (kan het ondertussen zelf, ook via OBD2). Als ik een keer iemand hiermee moet helpen, dan hoor ik het wel.

Ludo

zo dan, dat is nog een heel zoektochtje geweest.
maar mooi dat het uiteindelijk is opgelost.  :D

en alleen het glas stuk of nog meer schade?.

Rai

Gelukkig alleen glas, heb links en rechts vervangen, na 11 jaar steenslag vond ik het wel zo netjes ze allebei te vervangen.

thuur

Citaat van: Rai op 01-12-2007 16:35:08
Citaat van: thuur op 01-11-2007 00:26:44

Achteraf ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb. Wel een nieuwe besteld en de wagen weer bij de garage gezet. Nieuwe erin en probleem nog steeds niet opgelost. Mannen hebben verder gezocht. Uiteindelijk bleek dat één van de kabels richting LMM door sluiting oid een extra 12 volt richting LMM stuurde. Die vond dat niet erg, maar de andere kant van de kabel verdween de computer in. Gevolg was dat die het ook niet meer deed. Nadat de kabels vervangen waren en er wederom een nieuwe computer inzat, was het probleem eindelijk verholpen.

Binnen een dag na het terugkrijgen lukte me het om mijn rechterkoplampglas in gruzelementen te krijgen. Via internet maar twee nieuwe glazen besteld. Gisteren binnengekregen en vanochtend gemonteerd. Wasbeurtje gegeven en nu moet ie echt eerst gekeurd worden.

Wel wil ik nog even iedereen bedanken voor het meedenken. Ik ben ondertussen een hoop wijzer geworden op het uitlezen van mijn diverse computers (kan het ondertussen zelf, ook via OBD2). Als ik een keer iemand hiermee moet helpen, dan hoor ik het wel.

Dat hoor je idd niet vaak. Vaak is dit soort spul (automotive elektronica) goed gebufferd.

Is er ook een waarschijnlijke oorzaak van deze kabel-schade?

Mooi dat het is opgelost!

Gr :D