wie kent het verhaal van de EGR (diesel auto)

Gestart door jacobsentertainment, 23-03-2007 16:26:18

Vorige topic - Volgende topic

jacobsentertainment

Dit ging om mijn vorige auto een vw transporter 2,5tdi
maar dit verhaal gaat ook op voor andere turbo diesel motoren, lees en doe je voor deel.

Ik ging naar de VW garage voor een diagnose.
Blijkt er een TDi nerd rond te lopen.

Hij zei: zo een TDi 150 Pk , dat is mooi spul is het een 4 motion ?

Daarna begint ie over tuning , bla bla ..

Het komt er op neer dat bij de huidige TDi's er een EGRklep zit,

Die klep vervuilt letterlijk je schone pas gefilterde comprimeerde en vreselijk gekoelde inlaatlucht met vuile uitlaat gassen en een vettige teerlaag aan de binnenzijde van de inlaatbuis naar de motor toe na de EGR klep.
Dat willen we niet, want dat kost pk's,koppel en verbruik.
De VAG-tdi-nerd vertelde me dat ze bij alle nieuwe tdi's die afgeleverd werden de vacuumslang naar de EGR klep afdopten. dwz. je schuiven een klein dopje,hulsje,ofzoiets in de meet/vacuumslang die van/naar de ERGklep loopt.
Het gevolg is dat de computer denkt dat de klep aangestuurd wordt ,maar in werkelijkeheid niet open gaat.

De winst is: Geen vervuiling meer in de motor alleen zuivere schone koude gecomprimeerde lucht. (meer zuurstof)

Het bekende TDi euvel is hiermee gelijk verholpen. ZWARTE ROOKWOLKEN... (zwarte rook duid op een onvolledige verbranding)

Je kent dat wel je zit achter zo'n leasebak te duwen en ineens zie vette pluimen uit die uitlaat komen.. je denkt" AHA die geeft nu volgas" .. en dat klopt ook .. de tdi geeft nu volgas, met de ERG klep vol open..
maar goed ,dat is dus vanaf nu verleden tijd.

Punt 2 is dat het inlaattraject vanaf de EGR klep totop de kleppen hopeloos vervuild is met een dikkige vette teerlaag , zoiets wat na de barbeque achterblijft op de roosters.. dat wil je niet weten..
( even voor de tdi rijders , dat zie je dus pas als je de buis na de klep even loshaalt..)

Deze teerlaag zorgt voor een vernauwing van het inlaattraject ..kleinere diameter is minder pk's.. veel minder pk's. ipv 130 pk heeft je tdi na 30.000 km nog maar 115 pk.. want de diameter is met 2x 2mm verkleind.

Plus de ideale gasflow is niet meer optimaal want op je inlaatkleppen zit nu een vreselijke teer/koollaag.

De oplossing is:

een plantenspuit gevuld met verse "diesel verstuiver reiniger" , 2 man en een losse inlaatslang.

1man start de auto en laat hem stationair lopen op 2000 rpm. man 2 spuit heel rustig de pure verstuiverreiniger in het inlaatspruitstuk.

voorzichtig en niet teveel ineens want anders gaat de diesel lopen op pure reiniger en dat wil je niet horen.. pingelen bij een diesel vreselijk..
kan overigens weinig kwaad want een diesel kan nogal wat hebben.

spuit het hele flesje op in het inlaattraject .. dat is de enige manier om de teer te doen oplossen en om de zooi uit je motor te krijgen. een andere manier dan alles nieuw monteren is er niet.. je krijgt het er nog niet eens af met je vinger want het is keihard.

Beleid kun je maken met de letters van deBiel

mehn

Wat is je punt?

Als je wilt zeggen dat TDI rijders de EGR moeten afkoppelen ben je 2 jaar te laat.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jeroentjuh

Dat een EGR bende is weet iedereen wel denk ik, beter voor het milieu bla bla bla...... Het afdoppen ervan is ook een bekend verhaal.

Citaat van: jacobsentertainment op 23-03-2007 16:26:18
Je kent dat wel je zit achter zo'n leasebak te duwen en ineens zie vette pluimen uit die uitlaat komen.. je denkt" AHA die geeft nu volgas" .. en dat klopt ook .. de tdi geeft nu volgas, met de ERG klep vol open..

Als je volgas geeft hoort een EGR klep gewoon te sluiten hoor, EGR werkt al1 bij deellast! Als die vastzit en dus open blijft staan bij vollast heb je vermogens verlies en dit merk je wel  ;)
Een diesel rookt altijd wel wat als je ineens gas geeft hoor, vooral de VAG 5 pitters, die dus ook door Volvo is gebruikt, kunnen er wat van....

Rayman

Citaat van: Jeroentjuh op 23-03-2007 20:44:48
Dat een EGR bende is weet iedereen wel denk ik, beter voor het milieu bla bla bla...... Het afdoppen ervan is ook een bekend verhaal :eusa_dance:

Citaat van: jacobsentertainment op 23-03-2007 16:26:18

Als je volgas geeft hoort een EGR klep gewoon te sluiten hoor, EGR werkt al1 bij deellast! Als die vastzit en dus open blijft staan bij vollast heb je vermogens verlies en dit merk je wel  ;)
Een diesel rookt altijd wel wat als je ineens gas geeft hoor, vooral de VAG 5 pitters, die dus ook door Volvo is gebruikt, kunnen er wat van....

Whooo yeah. Alleen wanneer ik de EGR zou afbinden krijg ik een foutmelding...2.5D

italia

Citaat van: mehn op 23-03-2007 20:32:19
Wat is je punt?

Als je wilt zeggen dat TDI rijders de EGR moeten afkoppelen ben je 2 jaar te laat.

En als je het tegen een Volvorijder zou zeggen ben je 15 jaar te laat; De B200F had dit verschijnsel (of oplossing) ook al..

Tamarzilla

Ik heb ook een seat leon tdi 140pk gechipt.

Beetje rook hoort erbij als je flink gas geeft.

De Cordoba van mijn collega 150pk gechipt rookt zelfs nog veel meer, maar is daarnaast ( nog steeds ) erg snel.

Leuk om te sprinten tegen petmansen in GTI / GSI, die verwachten dat helemaal niet van zo'n oude l*llen bak.

Dat geld overigens ook voor onze T5 rica, die ziet er niet snel uit, maar is dat toch wel. :eusa_dance:
T5, rica getuned