automaat

Gestart door s70, 05-05-2003 07:05:34

Vorige topic - Volgende topic

s70

Mijn s70 van 1997 is een automaat , sinds kort heb ik het volgende voor :
In D alles goed maar zodra je naar de 3 gaat staat hij op W en enkel de W is  te gebruiken onmogelijk de S of de E te nemen , en nu plots hetzelfde met de 2 .
weet iemand raad zou het zuiver elekronisch zijn ?
Blijft W werken tot een bepaalde snelheid ? en dan gewoon ?
groetjes Daniel

Jur

Het klinkt inderdaad als een elektronisch probleem.
In de W(inter)-stand trek je op in de 2e versnelling, behalve wanneer je de kick-down gebruikt, dan schakelt de bak alsnog naar de 1e versnelling. Er is dus geen sprake dat de W-stand blijft werken tot een bepaalde snelheid. Het is puur om op een gladde ondergrond makkelijker weg te komen.

s70

hoe zou ik kunnen weten of hij echt in W interstand staat ????
groetjes Daniel

Rene

Dat merk je meteen met wegrijden.
Hij gaat dan in de 2e versnelling weg.
En dat gaat in het begin zeer langzaam. (ter voorkoming van wielslip wanneer het glad is)

Danny

Citaat van: s70 op 05-05-2003 07:05:34
Mijn s70 van 1997 is een automaat , sinds kort heb ik het volgende voor :
In D alles goed maar zodra je naar de 3 gaat staat hij op W en enkel de W is  te gebruiken onmogelijk de S of de E te nemen , en nu plots hetzelfde met de 2 .
weet iemand raad zou het zuiver elekronisch zijn ?
Blijft W werken tot een bepaalde snelheid ? en dan gewoon ?
groetjes Daniel

Doet ie bij mij ook! Is dat niet normaal!?

Groeten Danny

s70

neen zeker niet in alle mechanishe standen R D 3 en2
heb je de mogelijkheid om de electronische standen  te gebruiken S port   E conoisch    W inter
kei goede forum hé

graag nog meer reaktie's wat het zou kunnen zijn
groetjes daniel

Rene

Volgens mij, net wat Jur ook al gezegd heeft, een electronisch probleem(pje).

Danny

Ik heb even wat uitgeprobeerd!
In stand D werkt alles, ook de winterstand, dat voel je met het optrekken.
In stand 3 werken de standen S en E, maar de winterstand niet, het winterstandlampje en de pijl blijven branden.
In stand L werken de standen S en E, maar de winterstand niet, het winterstandlampje en de pijl blijven branden.
In de gebruiksaanwijzing staat niets over het feit dat het winterstandlampje zou blijven branden in de standen 3 en L.
Morgen even de dealer bellen.

Jur

Helaas heb ik het zelf nog niet kunnen uitproberen, maar dat met die lampjes klopt achteraf toch wel. Na het lezen van het eerste bericht nam ik eigenlijk gewoon aan dat het inderdaad een storing was.  :embarassed:
In de S/V70 '98 handleiding staat echter op pagina 3:7 het volgende:

3 - Lage-versnellingsstand

Het op- en terugschakelen in stand E en S van de programmakiezer tussen de 1e, 2e en 3e versnelling gebeurt automatisch. In deze stand brandt het lampje ^ in het instrumentenpaneel en W in de programmakiezer.
Opschakelen uit de 3e gebeurt niet!
Stand 3 kunt u gebruiken bij het rijden in de bergen en om sterker op de motor af te remmen.

L - Lage-versnellingsstand

Opschakelen in L gebeurt niet! Kies stand L, als u in de 1e of 2e versnelling wilt rijden, en niet wilt dat opgeschakeld wordt, bijv. bij het rijden in de bergen, omdat in stand L het beste op de motor afgeremd wordt. In deze stand brandt het lampje ^ in het instrumentenpaneel en W in de programmakiezer.
De versnellingsbak zal duidelijk voelbaar terugschakelen van 2e naar 1e als de snelheid onder 40 km/h daalt in E-mode en onder 10 km/h in S-mode.

Danny

Lijkt me toch normaal allemaal, het was me overigens nog nooit opgevallen, aangezien ik 'm altijd in D heb staan, het is overigens zo dat wanneer er een electronisch probleem met de automaat is, de pijl in het display gaat knipperen!

Groeten Danny

s70

alvast bedankt voor de vele reacties !!!!
het klopt Danny dat de pijl zou moeten knipperen ,
maar wat eigenaardig is : tot een week geleden was het anders     ik gebruik 3 en 2 regelmatig bij het vertrekken met de caravan , maar kan nu niet meer kiezen S- E- W
W is prachtig om te gebruiken op nat gras op de camping een juweeltje
bij bergop ook regelmatig in 2 maar als je weet dat hij de W gebruikt ??????
Ik start de laatste tijd regelmatig in 2 met de caravan weinig slip ten opzichte van D en verbruik is zeker de helft  ( van 50l starten naar 25l )
nu heb ik weing tijd maar laat toch eens uitlezen
groetjes Daniel

Danny

Ik heb het nog even nagevraagd bij de dealer, en die zeggen dat het normaal is dat het W lampje blijft branden in de 3 en L stand.

Groeten Danny

s70

nogmaals bedankt voor de reaktie's en de info
groetjes Daniel