Even voorstellen, me + V70

Gestart door Henk-Jan, 26-03-2007 11:18:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert Haven

Citaat van: Henk-Jan op 07-06-2007 14:54:27
De auto is inmiddels getuned door RICA, met nieuw filter, je merkt wel degelijk dat de motor rustiger is en dat hij +/- 2000 minder toeren maakt als de wijzer op de 130 staat (voorheen 3100 rpm, nu 2800).

volgens mij is 3100 minus 2800 geen +/- 2000 minder maar 300 minder..... 8)
das wel ietsje anders, wel minder maar toch iets anders.... ;)

RRRRR_Ramon

Mooie auto Henk-Jan, maar dat had ik al gezegd toen ik Thuur's rollo bij je ophaalde en onlangs bij de AutoRama wasbox in Almere. ;)

Ik denk toch dat die D5 niet voluit ging want dat redt je echt niet met een 2.4 20V.  :eusa_naughty: Als een D5 echt gas gaat geven........  :o  :o

Toeren en snelheid zullen door de chip nooit kunnen veranderen overigens.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Henk-Jan

#17
@Robert V70 NBP
-eh ja.... +/- 200 en niet 2000...  :-[

Ik heb het volgende gedaan;

-voor het bijwerken de teller op 130 km (124 op de tomtom) de wijzer staat op + 3000 toeren (ca 3100)
-na het bijwerken idem, de wijzer staat op - 3000 toeren (ca 2900)

Dat is de constatering... :)

Henk-Jan

@RRRRR_Ramon

Thx, uiteraard jij ook gefeliciteerd met je nieuwe rode roffel :)!

Hm... gaf wel thumbs up voor het stoplicht...   :eusa_think: kan zijn dat ie niet wou ivm de regen, maar hij ging wel een tijd mee en ik gaf vol gas en bleef (langzaam) voor (tot ca 100kmu) wellicht dat ie me daarna boekt... afin, wellicht een kwestie van wie gek genoeg was... :) dan win ik alsnog :D lol!

Henk-Jan

#19
@RRRRR_Ramon
noot; in diezelfde periode is wel de koppeling 'gedaan' (smeren en losgehaald e.d.) maar niet veranderd meen ik... wellicht heeft iemand eenzelfde 140pk (ongetuned) en kan even kijken op 130kmu waar de toerentellert staat.

Marc O.

Als je niks hebt veranderd aan banden of versnellingsbak dan is het onmogelijk dat je bij dezelfde snelheid nu ineens minder toeren maakt (of slipte je koppeling voorheen extreem? ;)). Ik wil echt niet vervelend doen hoor, maar het kan eenvoudigweg niet.....
...The Nile isn't just a river in Africa...

volvosjonnie

Citaat van: Henk-Jan op 15-06-2007 19:43:55
@RRRRR_Ramon
noot; in diezelfde periode is wel de koppeling 'gedaan' (smeren en losgehaald e.d.) maar niet veranderd meen ik... wellicht heeft iemand eenzelfde 140pk (ongetuned) en kan even kijken op 130kmu waar de toerentellert staat.

Zal ik dit weekeinde eens doen.

Je hoort van me.

Dus je kunt die chip echt merken, het is wel 40+Pk en wat doet ket koppel dan?
Wanneer wordt het zomer..

Henk-Jan

Koppel gaat ook omhoog, 129 kW / 175 hp op 234 Nm / 4000 rpm (was 220 Nm / 3750 rpm). Zal in de praktijk iets minder zijn.


Henk-Jan

@Marc O.

Je bent niet vervelend hoor  :angel:, misschien wil ik het zo graag dat het m'n verbeelding is of een meetfout...  :eusa_boohoo: zat nog te denken om er foto's van te maken... mar ja. nie gedaan  :eusa_doh:. Zal eens vragen aan ze of het kan... ik dacht zelf wellicht omdat je meer eerder kunt dus minder nodig hebt om punt x te bereiken...  :eusa_think: ofzo.

Marc O.

Citaat van: Henk-Jan op 15-06-2007 23:41:03
@Marc O.

Je bent niet vervelend hoor  :angel:, misschien wil ik het zo graag dat het m'n verbeelding is of een meetfout...  :eusa_boohoo: zat nog te denken om er foto's van te maken... mar ja. nie gedaan  :eusa_doh:. Zal eens vragen aan ze of het kan... ik dacht zelf wellicht omdat je meer eerder kunt dus minder nodig hebt om punt x te bereiken...  :eusa_think: ofzo.

Omdat er sprake is van een "vaste verbinding" tussen krukas (=toerental motor) en banden (=snelheid) via de versnellingsbak, is er, zolang je niks verandert aan versnellingsbak of banden, dus altijd dezelfde relatie toerental:snelheid. Wellicht is het de suggestie omdat de motor soepeler loopt, de 100km/hr eerder bereikt of whatever, die je doet denken dat de motor minder toeren draait. Kan het zijn dat je de ene keer de snelheid op de GPS hebt afgelezen en de andere keer op je dashboard? Daar zit natuurlijk ook een verschil in wat dit zou kunnen verklaren;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

Henk-Jan

Hm, nee ik lees in dit geval zowel gps als dash af... er is niets veranderd aan de banden in die periode. Wel de koppeling, maar niet veel meer dan smeren e.d. (zie forum over koppeling)