Repareren elektrische raambediening V70

Gestart door Louis, 27-03-2007 01:20:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brinkie

#105
Een oud topic even nieuw leven inblazen: ik heb nog een oorzaak gevonden van het niet werken van de raammotoren in mijn S70 en die motortjes zitten waarschijnlijk ook in de 850. De koolborsteltjes in de motor slijten en op een gegeven moment doen ze het niet meer. Die koolborstels zijn echter vrij eenvoudig te vervangen, als je handig bent met de vijl.

Eerst even een zijstapje. Toen ik mijn auto vorige maand kocht, deden de raampjes achter het niet. Daar kan ik niet zo mee zitten, ze gaan sowieso maar tot de helft open en ik ben handig genoeg met raammechanismen om dat uiteindelijk zelf op te gaan lossen. Wat bleek, de bedrading van de motortjes en schakelaars was losgetrokken zowel links als rechts achter. Er misten schroeven die de elektromotortjes aan het mechanisme zelf vastmaken. Iemand is bezig geweest de motortjes te verwisselen. Wat ik vermoed, is dat vooraan er een motortje moe is geworden en verwisseld is met een motortje achter, want die worden immers bijna nooit gebruikt. Degene die dat heeft gedaan was niet bijster handig, want een motortje bleek uiteindelijk helemaal niet versleten te zijn. met het verwisselen was er een veertje af gesprongen en deed 'ie het daardoor niet meer. Veertje er terug op en alles werkte weer...

Afijn, ik had dus twee raammechanismen achter op de sloop gehaald voor 30 euro per stuk. Van eentje bleek bovengenoemde truc helaas al eens te zijn uitgehaald, daar was een koolborstel al helemaal weg. De ander was nog zo goed als nieuw. Die heb ik als volgt verwisseld:
- je haalt eerst het motortje van het sloopmechanisme, zit met 4 Torx T20 schroeven vast. Twee schroeven kom je vrij rot bij maar het is te doen zonder het mechanisme uit elkaar te halen.
- vervolgens trek je de behuizing eraf, hier zit de permanente magneet voor de elektromotor in, dit kost wat moeite want je moet 'm er schuin af halen, het kan verder geen kwaad
- dan draai je de rotor eruit en tenslotte de aansluitring met de koolborstels, deze kun je dan inspecteren. Zijn ze goed (steken een paar mm uit) dan kun je deze gebruiken
- van het defecte of problematische raammechanisme in de auto haal je nu ook de behuizing, rotor en aansluiting met koolborstels af, zijn deze helemaal weggesleten dan weet je de oorzaak, maar als ze nog een heleboel "over" hebben is er iets anders aan de hand (veertje kan eraf gesprongen zijn of toch iets in de schakelaars)
- vervolgens druk je de aansluitring met de goede koolborstels erop en draait de rotor er terug in, de commutator aan het begin moet tussen de koolborstels door die nu door de veerspanning te ver naar binnen uitsteken, met een kleine platte schroevendraaier druk je er eerst een naar buiten (oppassen dat je die niet te ver eruit drukt en het veertje eraf schiet) en drukt de commutator er een beetje schuin tussen, dan de ander met de schroevendraaier naar binnen drukken en de commutator er verder tussen duwen
- aan de rotor draaien totdat deze helemaal naar binnen is gedraaid, je kunt zien dat het goed zit als het raam mee draait naar beneden
- nu de behuizing met de permanente magneet er terug overheen zetten, dit moet met enig geduw en getrek want je krijgt 'm er niet recht over. Tip: neem de rotor en behuizing die bij elkaar hoorden, want ze kunnen op elkaar zijn ingesleten en dan wil het soms niet passen. Let op dat de behuizing maar op één manier past, er zitten puntjes op drie hoeken en een heeft die niet, dat moet overeen komen met de aansluiting. Als je de originele behuizing terug plaatst is het simpel, want er zit een kussentje op de behuizing van het motortje geplakt en die moet tussen de behuizing van het raammechanisme en het motortje zitten.
- dan twee Torx T20 schroefjes er terug in, schuin tegenover elkaar en daarna alles even aansluiten (motortje en raamschakelaar) zodat je kunt testen
- dan de andere twee er terug in, die in de onderste hoek tussen de behuizingen in is heel lastig, ik heb wat lijm op de schroevendraaier gedaan zodat ik deze er goed in kon mikken
- deurpaneel er terug op, niet vergeten de raamschakelaar terug in de houder te doen en weer aan te sluiten want dat heb ik natuurlijk nooit vergeten :eusa_whistle:
Klaar. De rest van het sloopmechaniek kan bij het oud ijzer want die dingen gaan niet stuk.

Er is een nog eenvoudiger oplossing dan het kopen van een sloopmechaniek: de koolborstels zelf verwisselen. Dit vereist wel wat vijlwerk, omdat de koolborstels die ik kon vinden te lang waren.
De maat is 5x5 mm en de lengte ongeveer 10 mm, de aansluiting met een stukje gevlochten koperdraad moet aan de zijkant zitten. Ik heb net zo lang zitten vijlen totdat bij volledig ingedrukte koolborstel het veertje er niet af sprong.
Verwisselen gaat als volgt: veertje van de koolborstel halen, van het oude koolborsteltje knip je de draad af, stukje van de nieuwe knip je ook af (mag niet te lang worden allemaal anders kun je kortsluiting krijgen) en soldeer ze aan elkaar. Nieuwe koolborstel erin met de draad naar boven, veertje er terug op prutsen en klaar.
De maat van de koolborstels is niet standaard en zijn moeilijk online te vinden, 5x6 mm is gangbaarder, dat had ook gekund maar dan had ik er een mm af moeten vijlen. Wat wel vrij makkelijk gaat want koolborstels zijn zacht.

Ik heb eventueel gereviseerde (d.w.z. nieuwe koolborstels) aansluitringen, stuur maar PB als je er eentje wilt kopen. Vooralsnog bewaar ik ze voor het geval er weer een motortje stuk gaat.

Edit: fotootjes bijgevoegd, op eentje ben ik nog niet helemaal klaar, daar heb ik de draden al aan elkaar gesoldeerd, maar nog niet afgeknipt. Je ziet het oude koolborsteltje er nog aan bungelen. Let goed op bij de montage dat de koolborstel vrij op en neer kan bewegen en dat bij helemaal indrukken het veertje er niet af springt. Vijl of zaag een horizontale sleuf in de achterkant waar het veertje in valt.
Volvo 480 GT 2.0i (1994)
Volvo S70 2.5 Europa (1999)
Volvo V70 2.0F Momentum (2010)

Jerra

Bedankt! Wat een waardevolle toevoeging:)
T-5R (855) - 2.0 - MT - Dark Olive Pearl - '95
780 - 2.8 - AT - Champagne Beige Metallic - '87