Repareren elektrische raambediening V70

Gestart door Louis, 27-03-2007 01:20:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rbts

#90
Ja, das zeker een mooie how todo..zeker omdat ik met hetzelfde probleem zit. Raam rechts achter gaat soms naar beneden en soms naar boven (niet uit zichzelf overigens maar wanneer we aan de knoppen zitten). Dat het werkt is ok maar dat het alleen soms werkt natuurlijk niet. Ik heb ook de schakelaar bij de bestuurdersstoel en die van het achterraam gedemonteerd uit de deur maar zie niets wat niet deugt voorzover ik het beoordelen kan. draden zitten ook stevig vast. Heb je misschien een tip? Die kleurtjes heb ik trouwens niet gezien..

(NB: ga nu ook alle 90 reacties langs om te kijken of ik daar wat aan heb..zal ik de volgende keer eerst doen..):  >>ik heb zojuist gevonden wat ik zocht: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,20615.msg388572.html#msg388572
een fantastisch verslag met foto's hoe dit probleem waarschijnlijk op te lossen! Kep ter gelijk zin an...
"I spent 90% of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted." (George Best)
(lees meer autoquotes op http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/11/tijdloze-quotes-over-autos)

lazyadmin

De imitatie bediening rechtsvoor zit erin en werkt zoals verwacht. Wat me wel opviel is dat hij net iets minder goed en mooi erin past als een originele. Hij lijkt iets langer en smaller te zijn, maar met de nodigde moeite past hij er wel in.
'14 Skoda Octavia Ambition Business Line - 0 km  (Een Volvo komt hopelijk binnen een paar jaar weer)
'99 - Volvo S70 2.5 10V - Grey - 220.000 km -
'99 - Ford Focus 2.0 GIA - - 215.000 km
'11 - Skoda fabia combi

Brick90

Bij mij was het een paar weken terug ook zover, het raam aan de bestuurderskant wou niet meer omhoog... middernacht, snelweg... :eusa_clap:
Rond die tijd natuurlijk geen zin om zelf nog te gaan hobbyen, dus anwb gebeld en in een warme auto zitten wachten. Die week gelijk de unit uit elkaar gehaald en alle contacten grondig schoongemaakt, het werkte weer uitstekend! Tot laatst.. weer slecht contact. Het koperen plaatje lijkt zo goed als weggebrand, is er een manier om het contactvlak te vernieuwen zonder al te veel gepriegel?

thuur

Nee. Het is en blijft gepriegel.


Gr 8)

Patrick Fluyt

Idd, na wat gepriegel werken mijn achter ramen weer :eusa_clap: Dank voor de duidelijke uitleg!!

volvobug

Goed, afgelopen week was ik aan de beurt. Rij parkeergarage uit, raam volledig omlaag, kaartje invoeren, poortje doorrijden, raamschakelaar omhoog en er gebeurde niks, raam kwam niet omhoog  >:( Fijn als je nog 60 autobaankilometers moet, not.
Afijn, ter plekke maar deurpaneel los, achterste deel electromotor los, rotor met worm eruit gedraaid zodat het wormwiel in de andere helft van het mechaniek vrij kon bewegen. Raam vervolgens met de hand omhoog geduwd en de rotor met worm er weer in gedraaid om het hefboommechaniek te fixeren.

Nu heb ik zojuist de schakelaar aan de praat gekregen door de contacten schoon te maken en wat bij te schuren. Het is niet vreemd dat het contactpuntje dat de stroom doorschakelt om het raam omhoog te brengen, het meest ingesleten is en het probleem veroorzaakt. Bij het omhoog brengen van het raam wordt een grotere aanloopstroom gevraagd en dit ene puntje krijgt het meest op zijn donder.

Het raam doet het nu weer, MAAAARRRRRR, omgekeerd  :o ??? Schakelaar omhoog gaat het raam omlaag, schakelaar omlaag gaat het raam omhoog.

Heb nu geen zin meer om het deurpaneel weer er af te halen. Een omgekeerd gemonteerde stekker op de elektromotor zal het niet zijn. die heb ik wel los gehad maar valt niet omgekeerd te monteren. De rotor heb ik er wel uitgehad, evenals de houder van de koolborstels (wat 1 geheel is met de stekkeraansluiting). Ook deze zit op dezelfde manier weer gemonteerd als voorheen.

Wat kan het zijn?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

thuur

Citaat van: volvobug op 21-04-2013 22:49:15
Heb nu geen zin meer om het deurpaneel weer er af te halen. Een omgekeerd gemonteerde stekker op de elektromotor zal het niet zijn. die heb ik wel los gehad maar valt niet omgekeerd te monteren. De rotor heb ik er wel uitgehad, evenals de houder van de koolborstels (wat 1 geheel is met de stekkeraansluiting). Ook deze zit op dezelfde manier weer gemonteerd als voorheen.

Wat kan het zijn?

Misschien toch verkeerd om in elkaar gezet..?


Gr :eusa_shifty:

volvobug

Ja, misschien.....

Ik trek komend weekend de elektromotor wel weer een keer uit elkaar, misschien heeft dat hele mechaniek (worm - wormwiel) ergens een nulpositie oid waar ik het handmatig voorbij heb gedraaid. Laat het wel weten hier.

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

hathü

#98
Kan iemand mij vertellen of die raambedieningen voor de bestuurderskant van de V70 allemaal hetzelfde zijn. De mijne is kapot, kunststof afgebroken waardoor het knopje los bengelt, het raam heb ik wel weer dicht gekregen door het ding uit elkaar te trekken en wat te duwen op de contacten.


thuur

Nee, rechtsgestuurde Classics hebben een ander paneel.


Gr 8)

hathü

Zit inmiddels al een tijdje een nieuw exemplaar in. Imi voor 75 euro, past niet echt fijn moest behoorlijk duwen voordat ie goed op zijn plek zat.  :P

volvobug

Citaat van: volvobug op 23-04-2013 23:10:54
Ja, misschien.....

Ik trek komend weekend de elektromotor wel weer een keer uit elkaar, misschien heeft dat hele mechaniek (worm - wormwiel) ergens een nulpositie oid waar ik het handmatig voorbij heb gedraaid. Laat het wel weten hier.


Onder de noemer "beter laat dan nooit": het hele mechaniek heeft op een of andere wijze wel een nulpunt. Had ik handmatig voorbij gedraaid waardoor er een omgekeerde werking ontstaat.

En uiteindelijk heb ik ook een nieuwe schakelaar geplaatst, origineel volvo voor 100 euro bij estateservices. Past uiteraard zonder duwen  8)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

bjd

Bij mij ook allerlei problemen met openen en sluiten van ramen.

Vanuit de bestuurders stoel ging linkerraam zowel open als dicht (erg fijn bij parkeergarage overigens... ;D).
Rechter voorraam kon van linksvoor wel open maar niet meer dicht (gelukkig wel met de bediening aan de rechterzijde).
Achterraampjes kon ik van linksvoor helemaal niet bedienen, niet open en niet dicht. Achterschakelaars deden het gelukkig goed....

Nu vandaag maar eens de schakelaar linksvoor eruit gewipt (voorzichtig, met een platte schroevendraaier lukt dat prima).
De hele schakelaar opengemaakt en.... VOL met stof en viezigheid (18 jaar stof denk ik zo..), maar niets gesmolten... (wat een geluk).
Met perslucht alles schoongeblazen, pinnetjes en veertjes weer op hun plek (twee stuks "losgeschoten") en de boel weer gemonteerd..

;D En YES alles werkt weer.
Volvo V70R saffron

jefko

Onlangs had ik ook het probleem, dat mijn raam rechtsachter niet meer dicht ging. Het was niet de schakelaar op de achterdeur, maar die in het portier bij de bestuurder. De hele unit is er eenvoudige met een kleine schroevendraaier uit te wippen. Nadat ik hem uit elkaar heb gehaald was het toch wel lastig om hem weer in elkaar te zetten, omdat een van de staafjes met het lampje (elke knop heeft een eigen lampje) niet goed meer in het bijpassende gaatje ging en bovendien brak toen een van de toevoerdraadjes. Nadat ik de zaak weer gemonteerd had kreeg ik tijdens het rijden even last van wat rookontwikkeling uit de schakelunit. Desbetreffende knopje daarna natuurlijk onverlicht, maar met wat contactreiniger werkte het rechtsachter portierraam toch weer. Na enig zoeken vond ik op Aliexpress een complete schakelunit (8638452) voor $22, incl verzenden. Binnen 2 weken in huis en hup erin. Nu doen ook alle lampjes het weer en de unit past perfect en ziet er pico bello uit.

R_Z_B

Citaat van: jefko op 21-08-2017 13:52:31
Onlangs had ik ook het probleem, dat mijn raam rechtsachter niet meer dicht ging. Het was niet de schakelaar op de achterdeur, maar die in het portier bij de bestuurder. De hele unit is er eenvoudige met een kleine schroevendraaier uit te wippen. Nadat ik hem uit elkaar heb gehaald was het toch wel lastig om hem weer in elkaar te zetten, omdat een van de staafjes met het lampje (elke knop heeft een eigen lampje) niet goed meer in het bijpassende gaatje ging en bovendien brak toen een van de toevoerdraadjes. Nadat ik de zaak weer gemonteerd had kreeg ik tijdens het rijden even last van wat rookontwikkeling uit de schakelunit. Desbetreffende knopje daarna natuurlijk onverlicht, maar met wat contactreiniger werkte het rechtsachter portierraam toch weer. Na enig zoeken vond ik op Aliexpress een complete schakelunit (8638452) voor $22, incl verzenden. Binnen 2 weken in huis en hup erin. Nu doen ook alle lampjes het weer en de unit past perfect en ziet er pico bello uit.

Oké, vijf jaar verder, maar toch even een heads-up: ook ik heb twee jaar geleden een nieuwe unit gekocht via ome ali. Leek aardig gelijk aan de originele (voelde wel wat lichter). Heb nog geroepen "zo zie je maar, waarschijnlijk komt het origineel uit dezelfde fabriek". Maar... Goedkoop = duurkoop, want tijdens mijn afgelopen vakantie (Zuid-Frankrijk, 38 graden, airco viel ook uit :eusa_wall:) besloot de schakelunit dat het welletjes was. Resultaat: zekering nr37 (bimetaal) knetterheet al bij het aanzetten van het contact. Kortsluiting.  alle ramen, maar ook spiegelbediening en  tankklepbediening lagen eruit. Natuurlijk net twee ramen zo'n 15cm open.
Raamgeleiders had ik recent nog gesmeerd en alle ruiten liepen hartstikke soepel, dus een probleem met de weerstand op de motoren had ik daarmee uitgesloten. Ook kabelboom door de deur was in orde.
Uiteindelijk besloten om de ruiten door middel van een draadje (sfeerverlichting voor in de tent gesloopt) direct op de accupolen en de raammotor omhoog te zwengelen, voor het geval dat het zou gaan regenen.

'gelukkig' was de terugreis een stuk koeler en kon ik nog LPG tanken.
Bij thuiskomst lag er een pakketje klaar van ES met een nieuwe schakelaar. Montage was 5 minuten en alles deed het weer.

NB: ik vond dit wel een typisch gevalletje ANWB pechhulp, maar ANWB deed dit af als een 'rijdbaar probleem' en was niet van plan me te komen helpen. Blij dat ik gereedschap bij me had.