Regulier onderhoud LPG-installatie?

Gestart door ewing, 29-03-2007 14:46:36

Vorige topic - Volgende topic

ewing

Beste forummers, na gebruik van de zoekfunctie kan ik het antwoord op de volgende vraag niet vinden: Heeft deLPG-installatie zelf nog regulier onderhoud nodig (los van de beurten van de auto)? Bijna een jaar geleden heb ik LPG laten inbouwen. Nu, ruim 40.000km verder, vraag ik me af ik niet 1x per jaar of zo langs de gasboer 'moet' om de installatie even te laten nakijken. Wie kan mij het verlossende antwoord geven?  ;D

de boekhouder

Het kan zeker geen kwaad om bijv. na vervanging van het luchtfilter (grote beurt ?) de afstelling te laten controleren. Misschien niet nodig, maar "better save than sorry". Zo zijn er vast nog wel wat punten te verzinnen. Ik denk dat vrijwel geen enkele installatie onderhoudsvrij is.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

DinanT

Berste mr. Ewing,

naar ik begrepen heb is het aan te raden om de installatie jaarlijks te laten inspecteren door het inbouwbedrijf. Maar hoeveel mensen dat daadwerkelijk doen is de vraag...
Zelf ga ik denk ik binnenkort toch eens een afspraak maken voor een controle bij de inbouwer, al was het alleen maar omdat ik zeker wil zijn dat de combinatie LPi/turbo nog goed werkt.
Ik zit namelijk ook te overwegen of ik em ga chiptunen.
Ik rol hierin  

ewing

Citaat van: de boekhouder op 29-03-2007 15:00:50
Ik denk dat vrijwel geen enkele installatie onderhoudsvrij is.

Het lijkt mij ook vreemd dat een LPG installatie onderhoudsvrij is, maar ik hoor er niemand over op het forum. Misschien ga ik toch maar eens een afspraak maken met de gasboer.

mehn

Bij de inbouw van mijn Vialle LPi installatie heeft de inbouwer (Mesman) aangegeven dat er geen extra onderhoud nodig was.

Het enige dat ik moest doen was LPG tanken ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

over wat voor een lpg installatie gaat het?.
er is nogal wat verschil in de handel...
LPi is onderhoudsvrij, maar je hebt ook lpg installaties waar bv een filter inzit.
je hebt er ook nog met 2 filters...

ewing

Citaat van: Ludo op 29-03-2007 15:24:19
over wat voor een lpg installatie gaat het?.
er is nogal wat verschil in de handel...
LPi is onderhoudsvrij, maar je hebt ook lpg installaties waar bv een filter inzit.
je hebt er ook nog met 2 filters...

Hoi Ludo, Ik weet niet wat voor LPG-installatie ik heb. IK heb al wel eens op de tank gekeken, maar kon daar zo gauw niet een labeltje of iets dergelijks vinden. Inmiddels heb ik - om maar zeker te zijn - voor a.s. zaterdag een afspraak gemaakt bij mijn gasboer om de LPG-installatie even na te laten kijken c.q. af te laten stellen. Geschatte kosten € 15,-- a € 25,--. Dat zijn nog eens prijzen :)

de boekhouder

Voor een dergelijk bedrag zou ik ook liever zeker weten dat ie goed is. Wachten tot ie stopt lijkt me niet handig. Maar er zit idd. verschil in de installaties. Is deze er later ingebouwd of zat deze er al in ?
(dd.)

-D©©©L-

Citaat van: de boekhouder op 29-03-2007 16:18:25
Voor een dergelijk bedrag zou ik ook liever zeker weten dat ie goed is. Wachten tot ie stopt lijkt me niet handig. Maar er zit idd. verschil in de installaties. Is deze er later ingebouwd of zat deze er al in ?

Laat me raden.... Hij is later ingebouwd.  ;D

Qua onderhoud is het gewoon slim om na 100.000 à 200.000 km een paar centen te hebben liggen voor een verdamper of randverschijnselen (servo's, afsluiters, pompen etc.) . Het is gewoon niet het type installatie dat heel langzaam minder begint te functioneren, meestal komen de problemen plotseling.

tackle

de shutters werken of ze werken niet, de afstelling is electronisch en de gaspomp ligt in je tank, ook die doet het of doet het niet. Onderhoud niet nodig dus.

Ludo

Citaat van: tackle op 29-03-2007 21:38:43
de shutters werken of ze werken niet, de afstelling is electronisch en de gaspomp ligt in je tank, en de gaspomp ligt in je tank, ook die doet het of doet het niet. Onderhoud niet nodig dus.

over welk lpg systeem heb je het.  ???

de boekhouder

de shutters werken of ze werken niet, de afstelling is electronisch en de gaspomp ligt in je tank, ook die doet het of doet het niet. Onderhoud niet nodig dus.

Lijkt me een Vialle lpi ?
(dd.)

Ludo

Citaat van: de boekhouder op 30-03-2007 10:59:52

Lijkt me een Vialle lpi ?

ja, maar daar rijd niet iedereen mee rond.
én die doet het of doet het niet, klopt ook niet.  ;)

ewing

Citaat van: de boekhouder op 29-03-2007 16:18:25
Is deze er later ingebouwd of zat deze er al in ?

Mijn LPG-installatie is later (in mei 2006) ingebouwd (bij km-stand 212dkm). Als ik jullie goed begrijp heeft de LPG-installatie eigenlijk geen regulier onderhoud nodig, maar moet je ergens tussen de 100 en 200dkm gaan rekening houden met het vervangen van enkele onderdelen van de LPG-installatie? Er hoeft 'tussendoor' niets afgesteld of gecontroleerd te worden?

de boekhouder

Ik heb een installatie met verdamper; mij is geadviseerd bij de grote beurt gelijk de afstelling te laten controleren en de sludge (?) af te tappen (geen idee overigens wat ze daar mee bedoelen). Misschien dat er voor een lpi andere regels gelden ?
Ofwel, heb je een lpi (Vialle) of een verdamperinstallatie.

(controleren van de afstelling wil overigens niet zeggen dat er wat gecorrigeerd moet worden)
(dd.)