Vervangen nivomats in paren?

Gestart door V70geRwin, 08-04-2007 21:02:27

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Vlak voor de verkoop heeft de duitse dealer waar ik mijn auto kocht de linker nivomat vervangen ivm een lekke demper.

Toen ik laatst bij Marc was vroegen we ons af of die niet in paartjes vervangen moeten worden?

De auto komt mooi gelijk aan beide kanten en hangt zeker niet maar ik meen te merken dat vooral op dempels de linker kant steviger dempt dan de rechterachterkant.

Is dit mogelijk en kan iemand het verlossende antwoord geven op de wel/niet in paartjes vervangen vraag?

Ludo

het lijkt me wel het meest logische dat schokdempers per paar vervangen worden.
waarom worden schokdempers uberhaubt vervangen?, toch omdat ze slijtage vertonen.
plaats je 1 nieuwe, zit je nog met een (half?) versleten...

thuur

Normaal gesproken vervang je onderstel-delen altijd per as. Nivomats zijn schreeuwend duur, dus dat zal de reden zijn geweest...

Gr ;)

V70geRwin

Dank voor de antwoorden. Het leek mij ook al logisch. Kreeg bij de koop ook de laatste interne rekening mee van de werkplaats aan de garage en daar stond de nivomat op voor 200 eur.

Kun je het verschil in performance op een of andere manier nog meten?

FRANQ

doen ze in belgie bij de apk dacht ik  ;D

misschien kunnen ze dat hier in nederland ook, maar niet elke garage zal daar de apperatuur voor hebben ben ik bang  :-\

gelukkig hebben wij dat hier niet  bij de apk...

iig in belgie schijnt een auto helemaal ingeklemd te worden en dan gaat het apparaat alle speling en de veren etc testen.
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

Ludo

Citaat van: FRANQ op 13-04-2007 08:37:28
iig in belgie schijnt een auto helemaal ingeklemd te worden en dan gaat het apparaat alle speling en de veren etc testen.

wie heeft je dat weer wijsgemaakt?.
trouwens, Nederlanders kunnen sinds kort hun auto ook laten keuren in Belgie, volgens NL normen.

Rudi

Ik snap het nut van nivomats nog steeds niet,het rijd minder als met gewone schokbrekers,en de auto blijft maar zakken achter :eusa_naughty: en eerst stond hij scheef,en dat met nieuwe nivomats,wat een drama dingen,heb echt spijt dat ik ze onlangs heb laten vervangen....

Ze zijn vooral op comfort gericht[ vreemd is dan ook dat als je een drempel gehad hebt,de vering gewoon doet of er nog een drempel ligt,terwijl de weg vlak is :-\]en je moet al AWD hebben wil je er sportief mee kunnen rijden 8)
Dr.Go-Fast...

-D©©©L-

Citaat van: Rudi op 14-04-2007 18:47:35
Ik snap het nut van nivomats nog steeds niet,het rijd minder als met gewone schokbrekers,en de auto blijft maar zakken achter :eusa_naughty: en eerst stond hij scheef,en dat met nieuwe nivomats,wat een drama dingen,heb echt spijt dat ik ze onlangs heb laten vervangen....

Ze zijn vooral op comfort gericht[ vreemd is dan ook dat als je een drempel gehad hebt,de vering gewoon doet of er nog een drempel ligt,terwijl de weg vlak is :-\]en je moet al AWD hebben wil je er sportief mee kunnen rijden 8)

Ik heb de omgekeerde ervaring,
afgezien van de niveau regeling vind ik het ook heel goede (last afhankelijke) dempers.

een Duits PDF-je.

Blijven zakken met nieuwe nivomats en een beperkte belading ? Lijkt me een garantie gevalletje.
Leg de vraag eens neer bij sachs  en ga met het antwoord naar je nivomat leverancier.

V70geRwin

Je ervaringen herken ik niet. Ik merk wel dat mijn linker demper nieuwer is en strakker dempt dan de rechter. Een nieuwe kost echter 360 euri ben ik achter.

Rudi

Citaat van: -D©©©L- op 14-04-2007 19:23:08

afgezien van de niveau regeling vind ik het ook heel goede (last afhankelijke) dempers.

een Duits PDF-je.

Blijven zakken met nieuwe nivomats en een beperkte belading ? Lijkt me een garantie gevalletje.
Leg de vraag eens neer bij sachs  en ga met het antwoord naar je nivomat leverancier.

De Volvo dealer dus....denk dat het een slepende kwestie gaat worden :eusa_whistle:  kan er altijd een telefoontje aan wagen,maar denk dat het een verloren race is.

Rij altijd leeg,zelfs zonder reservewiel ;D ;)
Dr.Go-Fast...

haRtV70R

Citaat van: Rudi op 14-04-2007 21:54:21
Citaat van: -D©©©L- op 14-04-2007 19:23:08

een Duits PDF-je.

De Volvo dealer dus....denk dat het een slepende kwestie gaat worden :eusa_whistle:  kan er altijd een telefoontje aan wagen,maar denk dat het een verloren race is.

Rij altijd leeg,zelfs zonder reservewiel ;D ;)
Dan had ik nog wel een paar goede voor je! :eusa_doh:
[move][/move]

Snellebaksteen

Ik heb ze ook en ik deel je ervaringen absoluut niet. De wagen is heel stabiel en deint absoluut niet na. Ook het zakken heb ik geen last van. en binnen 500 meter rijden zijn ze altijd op hoogte als ik hem helemaal volgegooit heb met zware troep, laatst een hele kofferbak vol boeken meegenomen, geen probleem, ook 20 zakken potgrond van 40 liter gaat zonder moeite. En ik heb toch echt het sterke vermoeden dat mijn nivomats nog de originele zijn. (13 jaar oud, 360kkm op de teller)
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Rudi

Geachte heer Dr.Go-fast,

Dank u voor uw e-mail.

Het is inderdaad een eigenschap van de nivomat-systemen in de Volvo V70 dat
deze tot het minimum kunnen zakken binnen het uur. Afhankelijk van de
belasting en hoogte van het voertuig kan dit variëren. Er is dus geen
sprake van een defect
Mocht uw dealer twijfels hebben dan kunnen zij zich
op hun initiatief wenden tot onze afdeling Technical Support.

Wij vertrouwen erop u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien.

Oke,prettig leven verder :eusa_whistle: ;D

Dr.Go-Fast...

Ludo

Citaat van: Rudi op 20-04-2007 16:35:30

nee niet echt, we willen nog weten waarom de éne auto wél zakt, en de andere dan weer niet met eenzelfde systeem?.

Rudi

Citaat van: Ludo op 20-04-2007 16:38:09
Citaat van: Rudi op 20-04-2007 16:35:30

nee niet echt, we willen nog weten waarom de éne auto wél zakt, en de andere dan weer niet met eenzelfde systeem?.

Tsja,ik heb de energie niet meer Ludo....als ik weer wat geld over heb gooi ik er wel wat anders onder,het blijft toch een bodemloze put ;D  ;)

Na even rijden komt hij wel op hoogte,dus laat verder maar...
Dr.Go-Fast...