verschil handgeschakeld - automaat (geartronic)?

Gestart door paul-r, 08-05-2003 15:54:56

Vorige topic - Volgende topic

paul-r

Ik vroeg mij vanochtend tijdens het rijden af of het vermogen in mijn handgeschakelde 850T5 veel beter oppakt dan wanneer ik een automaat zou rijden? Is het verschil groot, of nauwelijks merkbaar?
Feit is, dat ik achter een flink doorrijdende S60 T5 reed, maar die kwam niet van me vandaan. Ik kon hem met gemak volgen. Soms even terugschakelen van 5 naar 4, maar in het gebied rond de 130 maakte hij geen schijn van kans. Had ik niet verwacht. Dacht direct aan een ongetunende S60 met automaat of geartronic. Kan dat veel uitmaken?

Paul

Boom

geartronic is idd wel wat langzamer dan de handgeschakelde versie, maar het verschil is niet zo groot als bij de R-versies waarbij de automaten én minder vermogen én minder koppel hadden dan de handgeschakelde versies.
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...

Boom

die technische gegevens op deze site kloppen ook niet bij sommige V70 modellen. Misschien moet dat maar verandert worden  ;D en dan kan je bij mij zijn wat de echte gegevens zijn ;)
Wie remt, verliest...

Mellow_yellow

Boom

- 850 en V70 R (FWD) automaat hebben en top van 235 km/h(volgens farbiek) en een koppel van 330 ipv 310
- V70R AWD 5-bak gaat in 7,3 s naar de 100 en heeft een top van 245km/h
- V70R AWD automaat heeft een koppel van 310 ipv 330, een top van 225 en gaat in 8.1 s naar de 100

dat zijn de farbieksgegevens die ik zo nog uit mijn hoofd weet ;) maar de sprint van de V70 XC klopt volgens mij ook niet, maar dat terzijde...
Wie remt, verliest...

Mellow_yellow

Ik heb de gegevens uit de diverse Volvo-brochures.....  :-\

BenC70ES

De prestaties van de C70 schillen ook iets, 1 tiende sneller naar 100 en 5km hogere topsnelheid...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Reitse

Hmmm.. acceleratie is volgens mij een wat discutabel iets. Regelmatig lees ik in de Autokampioen dat ze 0-100 langzamer doen dan de opgave van de fabriek, maar soms zijn ze sneller dan de fabrieksopgave.
Ik kan me voorstellen dat met verschillende jaren de cijfers iets bijgesteld worden.....

Joris_Scholte

Ik heb een tijdje geleden met een XC90 met Geartronic gereden, enik vroeg me af of je met op- of terugschakelen wel of geen gas moet vasthouden. Ik vond het een beetje onwennig rijden, ook omdat de auto 'box van de XC90 zelf het schakelen prima af kon.

Reitse

Ik zou iets gas liften om de klappen in de bak niet al te groot te laten zijn maar helemaal loslaten.
Ik vergelijk het maar met de powershiftsystemen in trekkers, die kun je in principe ook vollast doorrammen...

Joris_Scholte

Rudi

Citaat van: paul romijn op 08-05-2003 15:54:56
Ik vroeg mij vanochtend tijdens het rijden af of het vermogen in mijn handgeschakelde 850T5 veel beter oppakt dan wanneer ik een automaat zou rijden? Is het verschil groot, of nauwelijks merkbaar?
Feit is, dat ik achter een flink doorrijdende S60 T5 reed, maar die kwam niet van me vandaan. Ik kon hem met gemak volgen. Soms even terugschakelen van 5 naar 4, maar in het gebied rond de 130 maakte hij geen schijn van kans. Had ik niet verwacht. Dacht direct aan een ongetunende S60 met automaat of geartronic. Kan dat veel uitmaken?

Paul
Hou ,t er maar op dat deze S60 niet getuned was.De verschillen zijn klein,mijn AT ben ik zeer over te spreken,trekt nog sneller dan m,n getunede T5 alleen jammer dattie bij overschakeling naar hogere versn. even inhoud,maar dat is bij volgende generaties ook verleden tijd[bij de Audi RS6 nu al]

Handbak zal eerder op de top zitten maar beide gaan even snel[topsnelheid],tenminste dat is mijn ervaring.Alleen voor circuits kun je beter schakelen maar voor het gewone gebruik is de AT net zo goed en wordt dan een persoonlijke keuze.Iemand die alles zelf onder controle wil hebben zal voor een handbak gaan,voor mij hoeft dat niet meer,schakel de hele week al in m,n vrachtauto en na 11 jaar heb ik ,t wel gezien.M,n vrachtauto is al een halve AT want ik sla consequent versn.over,wel zo makkelijk ;D ;)

Dr.Go-Fast...

Boom

Wie remt, verliest...

Jur

paul-r

Ha Jur,

Heb je ook zo'n mooi exelletje van de 850-modellen? En wat ik mis zijn de accelleraties van 80 naar 120 en dat soort gegevens. Juist daar heb ik het idee dat er de verschillen zitten met andere automerken. Klopt dat?

Paul