bochtsnelheid op de grens

Gestart door mardijk, 10-05-2003 08:42:42

Vorige topic - Volgende topic

mardijk

Goedendag autobilisten,

Het houdt me al een tijdje bezig.. Ik lees vaak in de autobladen dat ze de auto's op de grenzen van hun kunnen de bochten doorsturen. Aan de hand van het gevoel van uitbrken, over- en onderstuur weten ze fluitend tegen die grens aan te rijden.

Nou mijn vraag; weten jullie de grenzen van jullie getunende 850's aan te voelen en hoe hard ga je dan bij. door een 360 bocht bij een snelwegafslag (zoals bij hoogeveen of ringweg Groningen na intrutuin (de laatste voor de kenners bij mij in de buurt...). Ik denk dat ik die ringweg nl. best hard door ga (90 km/uur) maar weet totaal niet of ik nu wordt uitgelachen omdat ik de echte grenzen nog niet durf op te zoeken omdat ik niet weet hoe die aanvoelt. Rij zelf een 850R met  3inch pipe+racekat en ricachip.

Wellicht sparen voor zo'n 3daagse racecursus in zandvoort voor volgend jaar...

zie uw reaktie graag tegemoet!

mario te groningen

Johann

Pas hier wel een beetje mee op...
Je zit vaak in de grens van je banden, veren en schokbrekers te werken en niet in de grens van "de auto"
Tussen de verschillende merken kan heel veel verschil zitten.
De ene band heeft een "harde" grens terwijl de andere heel gelijk z'n grip gaat verliezen.

Over dat uitlachen, mooi laten lachen.
Moet jij jezelf of je auto aan gort rijden om alleen deze reden?

Reitse

Mario,

Probeer de locatie van Groningen even iets anders te typen, de corrector is over iets gestruikeld.

Wat betreft de Hoogeveen-slinger: harder dan 70/75 ga ik daar niet doorheen, het wordt dan wat oncomfortabel en je hebt wat weinig tijd om te kijken wat er voor ander verkeer aankomt...

mardijk

allemachtig,

wat een vreemde bocht maakt dat spellingscontrole-apparaat van onze groningense ringweg-bocht!  Het betreft de bocht die je neemt als je na Intratuin (aan je linkerhand) de ringweg vervolgd naar Groningen. Dan volgt er na het stoplicht nl. een prachtige 360 graden-bocht.

Enne, over dat uitlachen,... thanks.

en over die grenzen, soms lees je over auto's waar de grens zo duidelijk voelbaar is dat je er redelijk eenvoudig tegenaan kan rijden ( en redelijk eenvoudig weer kan corrigeren door gas lte lossen etc.) dan is op de grens rijden een beheersbaar iets . Maar ja, of dat met onze 850 ook zo is?...

Johann

Op lelystad kon je leuk de grens van de auto opzoeken in de 1ste en 2de versnelling, toch nog bijna 100 kmh.
"t is dat er pionnen stonden.... ;D
Denk er ook even aan hoe je de bocht in duikt.
Snelheid is leuk maar je moet er na 360 graden wel op de goede plaats uit komen.
Ik probeer in zo'n geval eerst de uitgaande bocht snelheid te verhogen. Dus gewoon rustig de bocht in en dan op een kwart voor 't einde het gas er op en de auto dus de bocht uit trekken.
De volgende keer ga ik dan iets eerder op 't gas, op 't midden van de bocht kun je een beetje zoeken waar de auto ietsje gaat glijden maar zorg wel dat je op 't moment van vol vermogen er op aan de binnenkant van de bocht zit anders heb je geen ruimte meer om de auto op te vangen.
Deze combinatie, vol vermogen en uitgang van de bocht, bepaald ook een beetje het punt in de bocht waar je vol gas kunt gaan.
Ook kun je de "bocht in remmen" om de auto aan de grond te trekken maar niet elke auto is daar even blij mee, rembalans is dan ook belangrijk en denk er om dat je dan ook op het punt bent waar je de binnenkant van de bocht moet opzoeken.

Het leuke van bochten waar je elke dag langs komt is dat je ze rustig kunt verkennen.
Ik zelf ben niet zo'n type die gelijk voluit gaat met een auto.
Ik heb toch wel even tijd nodig om een auto te leren kennen.
Ook met elke aanpassing die je aan de auto doet voelt het weer anders aan.
Daarom moet je ook oppassen dat je niet er van uit gaat dat de auto zelf het kan.

Er zijn bochten waar ik met de S60 met 160 door ga, met de 850 begon ik op 120, 160 heb ik nog niet gedaan met de 850.

Mellow_yellow

Ach, soms is een erg flauwe bocht ineens heel scherp. Zoals vorig jaar op de Duitse Autobahn tijdens de 3-landenrit; met 270 op de klok werd een flauw naar rechts lopende snelweg ineens een behoorlijke taaie bocht......  :o

Paul Arnold 0101009

Die bocht in Groningen, na intratuin staat niet voor niets sinds 6 maanden een bord : 50 km/u. Hier gaan zeker 5 auto's per week tegen de vangrail, en dat is niet overdreven. Heb er zelf al beroepshalve een aantal slachtoffers behandeld. Ik kom er ook elke dag prive door en de ene dag is de bocht glad, de andere dag weer niet. Soms ligt er glas , modder,  plotseling opdoemend of er staat een auto dwars voor je.
Ik doe hier voorzichtig...

Paul.