Is inbouwen door Vialle in Bunnik aan te raden?

Gestart door VOLVOlkert, 18-04-2007 21:50:25

Vorige topic - Volgende topic

Enno

soms wel schokken bij overschakelen soms niet......

Misha

Citaat van: robbedoes op 04-02-2008 17:22:39
Inmiddels twee (2) reparaties verder:

Na het plaatsen van de relais bleef het lampje van het motormgt-systeem uit maar schokte de auto nog steeds bij omschakelen.   >:(

De volgende actie, nadat mijn inbouwer contact heeft gehad met Vialle, was het plaatsen van nieuwe elektronica. Auto bleef wederom schokken, zij het iets anders. Nadat ik dit heb gemeld, heeft de - overigens steeds vriendelijke - inbouwer wederom met Vialle gebeld. En toen werd het leuk.

Vialle vroeg zich af of het geen motor met van die vaste klepstoters was, daar zou het probleem i.c.m. lpg bij bekend zijn, zou goed zijn om de kleppen te laten stellen. Wel vreemd als je auto nog geen 2.000 op lpg loopt en de kleppen moeten al worden gesteld  ??? (een overigens erg dure grap als ik het zou laten doen zo las ik elders op het forum  :-[ )

Ik ben hiermee uiteraard niet akkoord gegaan, zeker niet gelet op de slechts ca. 180k op de teller en het probleemloos rijden op benzine. De inbouwer bespreekt e.e.a. nu met Vialle.

Om te checken even 2 vragen in de groep:
1) kan het schokken met omschakelen bij koude motor met te krappe klepspeling te maken hebben (bij een auto met 180k)?
2) Zo ja, waarom dan geen problemen op benzine?

Alvast bedankt,
R

Is dat één stoot die je voelt ? Dat kan namelijk goed.
En van die klepspeling; het lijkt me sterk dat dat zo snel bij een relatief koude motor dus al voor dergelijke problemen kan zorgen.
Ik kan me wél voorstellen dat je direkt na de inbouw van LPG al eens kleppen moet stellen; de thermische belasting is marginaal anders, en ze stonden natuurlijk goed voor benzine.
Ik verwacht dat ze op gas iets meer speling moeten, zou ik niet te lang mee wachten, dat wordt een dure grap als ze iets te strak blijken te staan en je gaat er kilometers mee maken.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

Had anderhalf jaar geleden, direct na inbouw van de LPi installatie hetzelfde fenomeen. Reinigen van de (electronische) gasklep heeft het probleem verholpen. Inmiddels (1.5 jaar en 80.000km verder) weer dezelfde klachten dus ik ga dat ding binnenkort weer eens (laten?) reinigen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

robbedoes

@ Misha
Het is niet één stoot, het lijkt alsof ie inhoudt als je voorzichtig gas bijgeeft.

Ik was van plan bij de volgende ondehoudsbeurt bij Volvo de klepspeling te laten checken en dan indien nodig kleppen laten stellen. Dit is dan wel een zeer dure grap (rond eur 800,- bij Volvo :o)  maar goed, hier op het forum zag ik al iemand die dergelijke klussen met professioneel gereedschap tegen ca. halve prijs uitvoert. Bij mijn 240 was kleppen stellen bij de dealer incl. materiaal ca. eur 100,-. Ik ben van dit v70 bedrag wel enigszins...  :eusa_sick: .....

@ Marc O. 
Toevallig is bij de laatste onderhoudsbeurt bij mij (okt 2007) het gasklephuis gereinigd, ETS lampje brandde steeds en af en toe hield ie licht in (de motor dus), ook merkbaar op cruise-control. Nu brandt ETS lampje niet meer en houdt de motor niet merkbaar meer in, maar dat wil m.i. niet direct zeggen dat het gasklephuis helemaal goed functioneert. Er zit sinds +/- een jaar een nieuwe software update in met "ruimere" marges. Trouwens wel vreemd dat zoiets alleen en juist bij het overschakelen van benzine op lpg optreedt.
Heb jij overigens al eens je klepspeling laten checken (relatief goedkoop  :azn: ), je rijdt immers al een tijdje op lpg.

september 2008 - heden: V70 2.5 AUT LPi november '98
april 2006 - augustus 2008: V70 2.4 170 LPi oktober '99
mei 1997 - april 2006: 240 2.3 Polar juni '92

Misha

800 euro !!!! :o  :o  :o
Da's niet lollig meer...hoe komen  ze aan zo'n bedrag ! Moet de hele kop eraf of zo ?

robbedoes

Ik heb op 't forum wat rondgekeken en het schijnt écht niet eenvoudig te zijn. 't Verbaast mij ook, maar deze motoren schijnen zodanig ontworpen te zijn dat tussentijds (red: van km 1 tot de sloop) kleppen stellen in principe niet nodig is.

Misha

Ik begrijp alleen niet helaal goed: je zegt bij het overschakelen.. Rijdt hij op LPG nu verder wel gewoon goed ? Of is het op LPG altijd ellende ?
En is het dan niet alleen rond een bepaald toerental dat het schokt en stottert ? 

robbedoes

Het is op het moment dat ie overschakelt en dan ongeveer een minuut lang het volgende gedrag: als je het gaspedaal intrapt houdt de motor plots sterk in, idd volgens mij rond een bepaald toerental. Dit gebeurt alleen als ik voor het eerst ga rijden, de motor koud is. Als ik bijvoorbeeld binnen zeg twee uur na uitzetten van de motor weer ga rijden, heeft ie geen last bij omschakelen  ??? Motor lijkt mij dan toch redelijk koud.

Ander fenomeen: ik ben 's ochtends naar 't werk gaan rijden met schakelaar op benzine. Normaal schakelt ie na 2 a 3 minuten automatisch op benzine. Nu heb ik na zo'n kleine tien minuten te hebben gereden waarbij de naald vd temperatuurmeter reeds los was gekomen, overgeschakeld op lpg. Ook nu weer merkbaar schokken.

Als ie eenmaal een minuutje op gas heeft gereden werkt 't allemaal prima.

R

Enno

Citaat van: robbedoes op 04-02-2008 22:12:12
Nu heb ik na zo'n kleine tien minuten te hebben gereden waarbij de naald vd temperatuurmeter reeds los was gekomen, overgeschakeld op lpg. Ook nu weer merkbaar schokken.

Hoe lang duurt het dat je temperatuur meter op 3 uur staat????

ik hoop toch niet 10 min.....als het lang duurt kan dit ook een reden zijn voor hevig schokken...want de motor komt niet op temperatuur en op LPg vindt de auto dit helemaal niet leuk...

robbedoes

Dat is wel ok. Naar m'n werk sta ik meestal na 3 minuten rijden (na omschakelen op lpg) láááááng voor een stoplicht te wachten (Leiden uit richting A4), stationair gaat het dan niet zo heel hard met warm worden, zeker niet toen ik het testte, het was toen rond het vriespunt.

Misha

Citaat van: Enno op 04-02-2008 22:22:33
Citaat van: robbedoes op 04-02-2008 22:12:12
Nu heb ik na zo'n kleine tien minuten te hebben gereden waarbij de naald vd temperatuurmeter reeds los was gekomen, overgeschakeld op lpg. Ook nu weer merkbaar schokken.

Hoe lang duurt het dat je temperatuur meter op 3 uur staat????

ik hoop toch niet 10 min.....als het lang duurt kan dit ook een reden zijn voor hevig schokken...want de motor komt niet op temperatuur en op LPg vindt de auto dit helemaal niet leuk...

Volgens mij valt dat met LPi wel mee, het is al snel warm genoeg op de inlaatklep(pen)

Enno

Citaat van: robbedoes op 04-02-2008 22:29:38
Dat is wel ok. Naar m'n werk sta ik meestal na 3 minuten rijden (na omschakelen op lpg) láááááng voor een stoplicht te wachten (Leiden uit richting A4), stationair gaat het dan niet zo heel hard met warm worden, zeker niet toen ik het testte, het was toen rond het vriespunt.

ik rij de buurt uit 2-3 min. Kom niet veel hoger dan 2200-2300 tpm. Maar als ik 3- minuten gereden heb, staat de meter toch echt op 3 uur (komt overeen ongeveer 1-1,5 KM). Ik zou toch ook eens naar je termostaat kijken.

alfredgeel

Mij lijkt het erop dat één van de injectoren niet goed geplaatst is, maar tegen de wand aan spuit.

Je sprak over een Turbo; er zitten toch wel witte injectoren in ?

ik heb zo het gevoel dat ze in jouw auto een ander pakket ingestopt hebben. Volgens mij eentje voor een niet turbo.......

Enno

volgens mij rijdt robbedoes in een NA motor 170 PK....

Als het goed is zijn de injectoren paars.....

Marc O.

Citaat van: robbedoes op 04-02-2008 21:52:20
@ Marc O. 
Toevallig is bij de laatste onderhoudsbeurt bij mij (okt 2007) het gasklephuis gereinigd, ETS lampje brandde steeds en af en toe hield ie licht in (de motor dus), ook merkbaar op cruise-control. Nu brandt ETS lampje niet meer en houdt de motor niet merkbaar meer in, maar dat wil m.i. niet direct zeggen dat het gasklephuis helemaal goed functioneert. Er zit sinds +/- een jaar een nieuwe software update in met "ruimere" marges. Trouwens wel vreemd dat zoiets alleen en juist bij het overschakelen van benzine op lpg optreedt.
Heb jij overigens al eens je klepspeling laten checken (relatief goedkoop  :azn: ), je rijdt immers al een tijdje op lpg.

Ik heb de klepspeling nog niet laten controleren maar wil dat binnenkort inderdaad wel laten doen. Trouwens interessante informatie over die aangepaste software voor de ETM. Zal daar eens navraag naar doen bij mijn dealer.

Kun je me eens een PB sturen met de naam van de persoon die het klepstellen voor de helft van de prijs doet?
...The Nile isn't just a river in Africa...