Hoe breed kan ik gaan???

Gestart door Viper, 11-05-2003 22:56:21

Vorige topic - Volgende topic

Viper

Beste Volvo-freaks,

Zeer binnenkort ga ik de banden van mijn auto vervangen. Keuze is Dunlops SP 9000 Sport, nadat ik hiervoor een keer van die Goodyears heb geprobeerd.
De auto is voor 2 cm. verlaagd en achter 4 cm. Voor wil ik als bandenmaat 215/40ZR17 en achter zo breed mogelijk. 225/40ZR17, 235/40ZR17. Mensen help me, hoe breed kan ik gaan zonder dat de band aanloopt. Let op, de auto is achter 4 cm. verlaagd.

Bij voorbaat dank,

-Viper-
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Zippo

215 of 225 Max!!!!!
Anders loopt ie aan in de binnenkuipen!!

Zippo

ps. spreek uit ervaring

Johann

Ga even breed voor en achter.
Je wagen gaat rijden als een dwijl anders.
De SP9000 hebben daar zowiezo al een handje van in de eerste 3 mm profiel.

Viper

bedankt voor de info mensen! meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom!

Groeten,

-Viper-
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

ed

Viper,

Welke Goodyears heb je geprobeerd? Ik rijd nu op Michlin Pilot Sport, maar vind ze toch wel wat lawaaiig.
Nu is het proberen van de eigenschappen van een bamd altijd een persoonlijke aangelegenheid, maar sommige banden zijn nu eenmaal stiller, en dat is voor mij erg belangrijk. Volgens mij vallen de Dunlops overigens in de stille categorie. Heeft iemand daar problemen mee, of een goede tip voor een stille band in de maat 215/45/17?

Wat bandenmaat betreft kan ik alleen maar zeggen: houd voor en achter gelijk, en ga niet te breed (max 215)! De rijeigenschappen gaan echt achteruit (zoekerig rijgedrag enz.). En waar doe je het voor: voor de rijeigenschappen of voor de looks?
Bovendien kan je ABS in problemen komen doordat er voor en achter een verschil in rotatiesnelheid wordt gemeten. Ik heb echter gereden met 205/40/17 voor en 225/45/17 achter, en dat gaf geen problemen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Mellow_yellow

Goh Ed, dat zal dan wel een duikboot zijn geweest....  Een 205/40 is veel te plat en een 225/45R17 weer veel te hoog...... In combinatie met een verlaging is dat al helemaal ondenkbaar. Daarnaast is de loadindex van een 205/40R17 ook veel te laag. Maar enfin.

Viper ik zou voor gewoon 215/40 leggen en dan achter 225/40 als je dat perse wilt. Maar rondom dezelfde maat zou mijn voorkeur hebben. Hoe breed zijn de velgen eigenlijk?

Jack

Ed,

Een stille en goede band is de Nokian NRZI 215/45/17.

Jack.
Be realistic; ask for the impossible...

Jur

Zoek anders eens op www.autobandenmarkt.nl op je favoriete bandenmaat. Bij de meeste banden staat ook een testverslag.

ed

Citaat van: Marc 0101.001 op 12-05-2003 12:58:54
Goh Ed, dat zal dan wel een duikboot zijn geweest....  Een 205/40 is veel te plat en een 225/45R17 weer veel te hoog...... In combinatie met een verlaging is dat al helemaal ondenkbaar. Daarnaast is de loadindex van een 205/40R17 ook veel te laag. Maar enfin.

Inderdaad was het net een duikboot. Dit zat er onder toen ik de auto kocht. Het gekke ik dat de auto op geen moment aanliep met 225 achter. En dat terwijl de achterkant behoorlijk was doorgezakt! De wielkast kwam tot halverwege de wang van de band.

Ik heb het er maar snel vanaf gehaald.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Citaat van: Jur op 12-05-2003 14:19:25
Zoek anders eens op www.autobandenmarkt.nl op je favoriete bandenmaat. Bij de meeste banden staat ook een testverslag.

Daar heb ik al vaak op gekeken. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit echt een objectief verslag geeft. Wat de een stil vind, vind de ander een pestherrie. En ik denk dat deze testjes ook behoorlijk gemanipuleerd worden door mensen die onder steeds een andere naam een verslag invullen.
Het liefst hoor ik de mening van iemand die met een soortgellijke auto ervaring heeft, en niet bevooroordeeld is.

Over de Nokian heb ik veel goede ervaringen gehoord. Misschien toch maar eens proberen.

Wat is de indruk van de Dunlop SP9000, heeft iemand daar ervaringen mee?

Jur

Die SP9000 heb ik ooit op een Mercedes gehad, en was daar toen zeer over te spreken. Maar ik ken iemand in deze club die over deze banden op z'n Volvo weer niet zo tevreden is...

Johann

CiteerWat is de indruk van de Dunlop SP9000, heeft iemand daar ervaringen mee?

Zippo en ik hebben ongeveer gelijktijdig SP9000 op de auto's laten zetten.

Zippo in de maat 215/45-17 meende ik onder de 850 en ik in de maat 235/40-18 onder de S60.
Twee dagen er na belde Zippo mij lichtelijk in paniek op dat zijn auto op hoge snelheid zo zwabberde, wiebelen met de achterkant.
Hij was een eindje van huis en ik was op dat moment op pad en zou wel even naar hem toe rijden, banden waren de vorige dag op mijn S60 gezet en ik had er nog niet echt hard mee gereden.
Affijn, even 230-240 op de teller gehad en ik had de broek vol.
Zelfde symptomen als Zippo beschreef.
Extreem instabiel gedrag vertoonde deze banden.
We hebben later nog gechecked wat de bandenspanning moest zijn en het advies was om minimaal 2,9 bar er op te zetten liefst 3!
Nou is dit bij de S60 niet echt je van het daar de achteras er nogal een handje van heeft om korte hobbels redelijk luchtruchtig aan 't interieur door te geven en daarbij had ik de indruk dat dit veel te hard was om de band goede grip te laten leveren.
De band heeft schijnbaar een zachtere of slappe wang en heeft de hoge druk nodig om stabiliteit te behouden.

Zoals al aangegeven kwam er na enige tijd wel enige verbetering in dit gedrag maar ik ben nooit echt kapot van deze band geweest.
Ik denk dat ie meer geschikt is voor achterwiel aandrijvers.
Ik had meer de indruk dat het een comfort band is en hij had aanmerkelijk minder grip en een veel scherpere grens dan de Bridgestone S03 band.

micdee

uhm johann is de SP9000 de band met het V profiel??

Zo ja dan heb ik niet echt de ervaring zoals jij zojuist uitlegt.
Nu heb ik dus de spanning altijd op 3 bar staan en moet ook toegeven dat ik geen vergelijk kan doen omdat ik nog geen ander merk band onder de auto heb gehad.

Als het niet het V profiel is dan heb ik de SP2000 eronder liggen...

Jur

ed

Citaat van: Johann op 12-05-2003 14:46:33
Citeer
We hebben later nog gechecked wat de bandenspanning moest zijn en het advies was om minimaal 2,9 bar er op te zetten liefst 3!
Nou is dit bij de S60 niet echt je van het daar de achteras er nogal een handje van heeft om korte hobbels redelijk luchtruchtig aan 't interieur door te geven en daarbij had ik de indruk dat dit veel te hard was om de band goede grip te laten leveren.

Ik had meer de indruk dat het een comfort band is en hij had aanmerkelijk minder grip en een veel scherpere grens dan de Bridgestone S03 band.

Dat bevestigd misschien ook de testgegevens dat het een stille band zou zijn, maar 3 bar is wel erg veel. Het comfort neemt daardoor wel erg af.

Ik rijd vrij veel kilometers per jaar, zodat comfort en stilte erg belangrijk zijn. Daarnaast moet er wel een beetje mee te sturen zijn. Dus de SP9000 is toch niet echt geschikt voor een 850.
Heeft iemand de Michelin Pilot Primacy wel eens geprobeerd? Deze zou wat rustiger zijn dan de Pilot Sport.