Verlichting

Gestart door nogotov, 12-05-2003 15:33:23

Vorige topic - Volgende topic

nogotov

Hallo,
Toch een vraagje over de verlichting.
Afgelopen vrijdag heb ik een 850 glt uit 92 gekocht. Wat me opviel is dat het 'lampje'-lampje op het dashboard pas uitging als ik het rempedaal indrukte (is dit normaal?). Bij een stukke lamp. Verder heb ik in 2 dagen 3 lampen moeten vervangen. (allen doorgebrand)
Het lijkt me dat er iets mis is met de spanningstoevoer/aarding (las ik op dit forum). Hebben jullie enig idee.
Lid 0603293

denkweb

Tot je het rempedaal intrapt blijft het 'controle' lampje branden, dat klopt. Dit is gewoon een testfunctie.

Verder branden de koplamp-lampjes vrij snel door, dit was bij de <94 modellen een enkele lamp met meerdere draadjes, bij de latere modellen is voor groot licht een apart lampje aangebracht (dubbele koplamp).

Als je het eerste lampje dat kapot gaat niet direct vervangt gaat in de meeste gevallen het volgende lampje ook vrij snel kapot door een stukje spanningsverschil bij het starten (krijgt een 'stroomstootje').

Een optie die regelmatig doorbranden van de lampjes enigszins reduceert is de lichtschakelaar niet standaard op AAN te laten staan. Toch is het meestal zo ongeveer om de 5000 km bingo met de koplampjes...

Succes!

s©ub@

kan natuurlijk ook zo zijn dat er steeds maar 1 lamp van beiden gewisseld is: best is om als er 1 lamp kapot is (1 remlamp, 1 koplamp) allebei de lampen gelijktijdig te wisselen... dit voorkomt dat de 2e op korte termijn erna doorbrand...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

nogotov

Helemaal top, bedankt!
2 lampen verwisseld.
Nu blaren van dat *** klemmetje.
Maar weer wat geleerd!
En de lidmaatschapsaanmelding gaat zo (per fiets) op de bus!
:-*
Lid 0603293

denkweb

Citaat van: Ludo op 12-05-2003 18:20:55
Citaat van: denkweb op 12-05-2003 16:43:47Toch is het meestal zo ongeveer om de 5000 km bingo met de koplampjes... Succes!

onzin, ik rij al 2 ton met een 850, slechts 1x een koplamp en 1x een achterlicht moeten vervangen.

Citaat van: nogotov op 12-05-2003 17:56:16
Nu blaren van dat *** klemmetje.

precies dat klemmetje is de oorzaak als het niet vastzit.

Dat klemmetje was bij mij al een x-aantal keren vervangen, zelfs andere type lampjes, maar ik geef wel toe dat mijn rijstijl wellicht enige invloed heeft gehad.

En een kapot klemmetje kan idd ook een hoop uitmaken ;-)

denkweb

drempeltjes, het stikt ervan in deze omgeving... dus stuiter je nog wel eens aardig er overheen ;-)

Dus geen los ijzertje wat zorgt dat het lampje veel trillingen te verwerken heeft, neeeeee een hele auto die trilt ;-)

Edwin

Citaat van: denkweb op 12-05-2003 16:43:47
Tot je het rempedaal intrapt blijft het 'controle' lampje branden, dat klopt. Dit is gewoon een testfunctie.

Huh  ???,

Dat deed mijn 460 wel maar de 850 toch niet, of mis ik hier wat??

gr. Edwin.  8)

Reitse

In mijn 23dkm die ik nu in m'n auto heb afgelegd een stuk of 4 achterlampjes en twee keer een remlicht vervangen. Meer niet.
Er blijkt overigens wel wat verschil te zitten tussen het H4 setje van de Halfords en de dealer... De eerste ging een stuk minder lang mee :-\

denkweb

Citaat van: Edwin op 12-05-2003 19:50:32
Citaat van: denkweb op 12-05-2003 16:43:47

Huh  ???,

Dat deed mijn 460 wel maar de 850 toch niet, of mis ik hier wat??

gr. Edwin.  8)

Dat geldt alleen voor de types van voor 1994, in de GLT uitvoering (2.5 20v)

NAVRAAG BIJ DE DEALER LEERT MIJ DAT HET WEL OF NIET GEBRUIKEN VAN EEN LAMPENTEST DMV HET INTRAPPEN VAN HET REMPEDAAL IN TE STELLEN IS PER AUTO. KORTOM, IK HAD HET VERHAAL HIERBOVEN NIET JUIST...

KIM

Dan bevestigen uitzonderingen zeker weer de regel....
Ik heb een '93-er waarbij de lamptest zoals bij 400 serie, 700 serie en 200 serie niet aanwezig is. Het lampje blijft gewoon uit en gaat pas branden bij een defecte lamp.

Huib

Klopt Ludo, bij mij net zo,

Ik heb trouwens nog nooit een auto gehad(stuk of twaalf) waarbij ik zoveel problemen heb gehad als met de verlichting van deze 850!
dan weer losse klemmetjes, kortsluiting, massaproblemen en ook  als alles wel werkt, dan nog vindt ik de hoeveelheid licht,  intensiteit nog niet om over naar huis te schrijven! :-X

(Zo, nu eerst maar even een "cup of soup" en even wat normen en waarden dingetjes ;D)

Paco

Het licht is inderdaad poep, maar dat wisten we al. Ik heb sinds een week 2 nieuwe lampen van philips.
Op de verpakking staat; 30% MEER LICHT.

kheb ze gekocht en wat blijkt. Supermooi wit licht!! en in eerste instantie dacht ik dat het groot licht erop stond. Bleek dus niet zo te zijn, geeft gewoon een BERG MET LICHT en lekker ver naar voren. Dus die 30% klopt wel!! (lijkt wel meer trouwens)
En ja, de afstelling is gewoon goed en de tegenliggers hebben er geen last van. Dus mensen, kopen die hap! nog geen 7 euro per lamp bij de karwei ;D

ed

Maar het nadeel van deze lampjes id dat ze door de 30% grotere warmte productie nog sneller stuk gaan.
Maar waar komt het in Nederland nog voor dat je volledig en alleen op je voorlampen moet vertrouwen? (Mischien waar Reitse woont?) tuurlijk is het lekkerder om een grote lichtbundel te hebben, maar of ik het nu echt mis...

Ik heb in anderhalf jaar nog geen enkel lampje (H7) stuk gehad aan de buitenkant. Ik weet dat de oudere types iets gevoeliger zijn (H4 dacht ik).
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Paco

Missen doe je het niet. Deed ik ook niet. Maaar...

zodra je het verschil merkt (dus als je er zelf echt mee rijdt) dan merk je pas hoe relax het is. En ja... of je nou 5000km eerder je lampen moet vervangen? Als het zo is, dan maar een keertje 2 lampjes extra.

Probeer het eens zou ik zeggen
Dan maar een keertje niet door de mac-drive  ;D

Reitse

In de buitengebieden is veel licht wel handig ja. En in het donker is het gewone licht wat aan de weinige kant, maar met grootlicht aan geen enkel probleem hoor! (bij mist of andere zware omstandigheden de mistlampies erbij aan en je ziet goed).