850 T-5R CY | V60D

Gestart door )()()sT, 03-05-2007 16:52:15

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Citaat van: )()()sT op 15-05-2015 18:09:18
Update:

Vandaag heb ik de auto opgehaald vanuit België.
De 61 liter tank van de 850 is met nieuwe pomp in de V70 gemonteerd, de witte injectoren vervangen voor de bruine, met LPe en bovenstaand spruitstuk is gemonteerd. Een slang van doe carterventilatie is losgehaald, en er is dus een los slangetje vanaf dat PTC-nippel naar de kerstboom getrokken.

Echter, bij de eerste stop na een km. of 15 merkte ik dat de motor stationair 1300 toeren draait, erna ging ook het lambdalampje aan :(
Thuis aangekomen gelijk gekeken, bij een beetje gasgeven loopt ie zelfs op naar 1800 rpm, en heb foutcode EFI-233 "adaptive idle air trim" ::)

Wat is dat? In de OBD1 lijst vind ik de code met adaptieve lambdaregeling, stationairregeling. Ik hoor echter niks sissen, wel ploft de motor wat uit de uitlaat en loop ie dus niet lekker.

Iemand tips?

Misschien begrijp ik het niet helemaal maar de aansluiting vanuit de PTC nippel, dus die links op het spruitstuk, loopt tot achterin richting schutbord door tot aan de inlaat VOOR de turbo (buis tussen filter en turbo en zoals Yits al schreef tussen LMM en turbo in wordt deze op een nippel gedrukt). Kan me voorstellen dat als je hem op het torentje, dus NA de turbo, aansluit dit rare effecten geeft.

maartendeb

Volgens mij loopt er nu een slangetje van ptc nippel -> vacuumtoren, ipv ptc nippel -> links op inlaatspruitstuk (omdat die aansluiting er niet op zit).

Ludo

Correct Maarten, dit is een '93 spruitstuk.

)()()sT

Zo zit ie idd. Direct een slangetje vanaf het zijtakje PTC naar de vacuümtoren ipv naar links op het spruitstuk omdat bij dit '93 spruitstuk de aansluiting links niet zit.

Net vanalles gechecked en gewisseld:
- tps sensor;
- luchtmassameter;
- stappenmotor;

Geen verschil :(
De foutcode EFI-233 komt na wissen GELIJK weer terug, zowel op benzine als lpg.
Hij loopt ook wat plofferig stationair, en het gekke is dat ie op gas 1100 rpm loopt nu, en op benzine 100 rpm lager. Ik snap er niks van.

Ludo

De code heeft allzeszins met een luchtlek te maken.
Zit alles goed op de aansluitingen, klemmen vast?.
Luchtinlaatbuis vast bij de luchtfilter en op de turbo?.

dielie850

Heb samen met Joost gekeken.
Alle stekkers en buizen zitten goed vast dus daar ligt het niet aan.
Ik heb ook google gezocht wat adaptive idle air trim betekend en ik kom iedere keer op stappenmotor uit :eusa_think:
Wat mij en joost ook opviel is dat de turbo bij stationair erg hoorbaar is en als je de auto uitzet hij nog even na fluit ???

Sbv

alle vacuumslangen op juiste plek ? ook die van TCV ?

Bouke

Zit er ergens een terugslag klep achterstevoren, had ik zelf namelijk een keer met de vacuümslangen vv ::)

)()()sT

Bij mijn weten zit verder alles goed. De foutcode geeft echter de indruk dat er echt een luchtlek of iets dergelijks zit, vooral omdat ie er ook permanent is  :eusa_wall:

Citaat van: Ludo op 15-05-2015 22:01:04
De code heeft allzeszins met een luchtlek te maken.
Zit alles goed op de aansluitingen, klemmen vast?.
Luchtinlaatbuis vast bij de luchtfilter en op de turbo?.

Aansluitbuis lijkt achter de lmm wel op z'n eind maar is dicht. Aan de turbozijde ook geen lekkage voelbaar; deze is verder ook niet losgeweest.
Enige echt vervangen delen zijn dus het inlaatspruistuk met de gasklep van de 850. Zou het toch daarmee te maken hebben?  :eusa_think:

t5joost

Heey
Ik heb een tijd terug ook deze fout code in een 850 gehad.
Na veel zoeken en vervangen nog geen oplossing.
Toen gewoon slangen van het inlaat gaan trekken en met de vinger afdichten.
Er zit een potje op je radiateur, als ik het goed zeg van de tank ontluchting. Deze was bij mij stuk en hierdoor liep de auto te hoog stationeer.
Gr

Ludo

Dat fluitje wat Jeroen beschrijft is duidelijk lucht dat nog ontsnapt uit het traject.
Pakking spruitstuk en gasklep is nieuw?.

)()()sT

Uiteraard :)

Bij de saffron hoorde je altijd al als je gas gaf, net voordat ie weer bij stationair kwam, heel zachtjes pfieeww van de turbo. Nu, verhoogd stationair doet ie dat dus continu.

Joost: evap klep had ik gisteren al eens losgemaakt en slangetje dicht. Bij m'n 850 had ik dat in 2011 ook, loskoppelen en afdoppen van die evap bracht het toerental toen idd weer omlaag.

V70geRwin

Het spruitstuk zit er wel goed op, vooral aan accu kant met dat listige boutje/plaatje?

)()()sT

Dat denk ik wel... Ik kan niks geks ontdekken, en heb het zelf niet gemonteerd ;)

Afijn, een zonnige dag en wat moed verzameld om verder te zoeken. Motorkap open en turen maar....
Al snel viel me iets heel bijzonders op. Naast het extra slangetje voor de aangepaste cv. op de vacuümtoren viel me op dat er nóg een slang extra bij zat, naast de vacuümslang vanaf de cbv. van de turbo. Ik kon het bijna niet geloven, maar de andere slang liep vanaf de toren naar de rode aansluiting op de TCV ??? De vacuümslang die op de rode aansluiting moet zitten hoort naar de onderzijde van de turbo te lopen en zit op het turbinehuis!

Onder de auto gekropen zag ik dat de aansluiting op het nippel van het turbinehuis afgescheurd was, en daar zat dus vacuümlek nummer 1.

Vol goede hoop de boel aangesloten zoals het hoort, en de auto gestart. Dat klonk hoopvol! De motor liep in ieder geval een stuk rustiger en met de laptop op de bijrijdersstoel kwamen er geen foutcodes naar voren, eureka!!

Ik moet even erbij vertellen dat de motor op benzine liep, na omschakelen op lpg zag ik gelijk dit weer:

:eusa_wall:

Het toerental liep naarmate de motor warmer werd ook weer verder op, het verschil tussen benzine en lpg blijft ook nog steeds ca. 150 rpm.

Erna heb ik nog eens de evap-klep gewisseld met een exemplaar welke ik nog had liggen, maar ook dat maakt geen verschil. Na (her)starten van de motor blijft de foutcode EFI-233 op benzine weg, op gas komt ie gelijk weer terug :(

Zojuist even een stuk gaan rijden en zodra ie echt warm is loopt ie gewoon 1250 rpm. stationair  :-X
Als je de automaat dan bv. in R zet bonkt ie in de achteruit alsof je kleppenblok aan gort is.
Daarnaast viel het me op dat bij stevig gasgeven (zowel op benzine èn gas!) hij rond 3500 toeren inhoudt en niet echt doortrekt.

Zou ik dan toch een lek tpv. het inlaattraject (IC-slangen) over het hoofd zien ???
En hoe kan het toch dat ik, ondanks het verhoogde stationair, ik op benzine geen foutcode heb en op gas gelijk?

Een lichtpuntje op deze mislukte missie: ik had goede hulp:

Iemand nog tips?

The Demon

Citaat van: )()()sT op 17-05-2015 21:35:35
Iemand nog tips?
Ja!
Ga niet onder de auto liggen zonder deze op bokken te zetten.  :eusa_doh: