850 T-5R CY | V60D

Gestart door )()()sT, 03-05-2007 16:52:15

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

)()()sT

Goeddd, tijd voor een update!

We staan aan de vooravond van een renovatie / reparatie van de 850 T-5R  8)
Zoals ik al eerder meldde is deze niet echt in kneitergoede staat. Althans, optisch is ie nu best aardig na een grondige polijstbeurt in juni, maar technisch is het maar zo-zo.
Ik ga, als we aan de slag gaan uitgebreider verslag doen, maar wilde toch alvast wat aantippen met wat probleempjes. Laat duidelijk zijn, alle sensoren om de motor heen worden nieuw; dus het zal vast daarmee te maken hebben.

We hebben wel besloten om de huidige motor momenteel te laten zitten, deze draait eigenlijk op zichzelf helemaal prima. De nieuw opgebouwde motor kan er altijd nog in, en omdat o.a. de koppeling niet vervangen hoeft te worden, enkel de koppelingscilinder is motor eruit geen must.

Wat is het euvel: de auto startte normaal (startte ja ::)) en loopt erna gewoon best. Echter, zodra ik dan gas geef, of in de auto, of met de hand dan houdt ie enorm in en backfire't ie soms ook in de airbox. Doordat de uitlaat zo rot is hoor je dat ook duidelijk in een filmpje dus daar heb ik maar even een filmpje van gemaakt.

https://youtu.be/4e5TDHotcgc

Daarnaast start ie sinds een week of 2 ook eruug lastig; hij springt ook niet mooi in een "boem" aan zoals ik dat gewend ben. Nadat ik de stekker van de nokkenas-sensor eens gereinigd heb was de duur van starten in ieder geval weer normaler maar het gaat nog niet van harte....

https://youtu.be/0DsiXi6-qN8

https://youtu.be/z2fuezFMDMA

Sowieso gaan de nokkenas- & krukassensor mee, en komen er vanwege een andere turbo witte injectoren in.

Het volgende euvel is dat ie, zodra ik boven vacuüm kom met turbodruk ie enorm inhoudt, net alsof ie te weinig brandstof krijgt. Er is bij de vorige eigenaar een andere pomp ingegaan (welke weet ik niet; Walbro, je hoort hem duidelijk?) en heb ik de hele ontsteking al eens gewisseld met spul uit mijn saffron, zonder resultaat. Als het dan warm is, en de motor dus ook wilt ie na een start ook nog wel eens op 4 poten lijken te lopen.

Nogmaals, alle randzaken worden vervangen (sensoren, LMM, lambda, ontsteking, koelvloeistof sensor etc) maar als ik vantevoren wat gerichter een oorzaak kan 'gokken' ben ik natuurlijk blij.

Ondertussen nog wat onderdelen verzameld, de do88 intercooler ligt klaar, de ripkit heb ik er al even ingezet. Ow ja, als je die set monteert, is er dan een alternatief voor de buis van front naar de airbox?

Voor de vakantie kwam er ook een uitlaat(je) voorbij, die ook maar gelijk gekocht aangezien ik toch van dubbel weer naar enkel ga. Myel bood deze aan, lekker dik 3" maar toch stiller dan een ferrita, ik ben dus heel benieuwd!  8)

En nog een plaatje van Volvodrive Treffen in Best; toch aangedurfd te rijden en hij zit er zo toch best shiney uit  8)

Traditioneel ook nog even een vakantieverslagje; ondanks de corona-perikelen zijn we dit jaar weer naar Frankrijk getogen. Zodra de grenzen opengingen twee rustige bekende campings geboekt, eerst naar zuid-west (Dordogne) en erna naar zuid-oost Frankrijk gereden (Drôme) en 3 weken weggeweest. Het was heerlijk, bizar te zien hoe rustig het was, ook onderweg echt stukken bijna alleen gereden. Niet goed voor het toerisme, maar ik vond het wel lekker zo :)
De V60 heeft zich weer bewezen als een heerlijke caravantrekker, geen krimp gegeven.

Dordogne:

Drôme:

En weer naar huis:

IK heb trouwens voor de vakantie een ELM-327 gekocht en met de app "Car Scanner" kon ik nu realtime water/olie temperatuur uitlezen. Het is een groot gemis, de meters in het dashboard, maar met deze app kun je op steile hellingen wel even monitoren. Ik heb geen enkele keer een waarschuwing gezien, wel liep dan op stevige klimmen de watertemperatuur op naar 105-110 graden en kon ik daar wat op anticiperen.

Overigens: de TFT-tellerunit ligt klaar  ;D

Menno3274

Lekker bezig, ik ben benieuwd wat elke sensor aan verbetering gaat brengen. :)

Wel lekker om even naar het buitenland te zijn geweest, wij durfde het nog niet aan.

V70geRwin

Mooie plannen en die vakantie ziet er heerlijk uit!

Taranis

Leuke vakantieshoots!

Welke mod ga je gebruiken om de TFT unit werkend te krijgen?

Marc O.

Een TFT display ipv je normale tellerbak? Cool! Wist niet eens dat dat bestond.
...The Nile isn't just a river in Africa...

henry classic v70

Staat wat info op volvov70forum over TFT schermpjes
https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=22088
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

)()()sT

Citaat van: Taranis op 22-09-2020 11:12:20
Leuke vakantieshoots!

Welke mod ga je gebruiken om de TFT unit werkend te krijgen?

Ik wil met Vdash eigenlijk zelf aan de slag. Er is echter iemand op het Volvo-Forum en FB. die het compleet kan regelen voor €300,-.
Natuurlijk goed geld maar Vdash installeren is het punt niet, alleen moet je voor die software om de teller aan te kunnen melden ook dik €200,- neertellen.
Dat programma moet namelijk je pincode van je CEM kraken om de unit aan te kunnen melden. Dit proces kan tot 20 uur duren dus je auto moet dan ook al die tijd op contact met een flinke acculader blijven.
Voordeel van zelf doen is dat je je basisinstelling van nu natuurlijk behoudt. Niet dat ik terug wil, maar toch.

Taranis

Thanks voor de tip, ik had Vdash beetje gemist: ik had alleen die Russische mod gezien waarbij je toch wel stevig in de kabelboom mocht gaan solderen (en dat hield me tegen).

Eens uitzoeken :)

Vulk

Die CY start inderdaad niet lekker. (Understatement van het jaar)

Wanneer begin je er aan?

Died850

Oef wat start die 850 slecht  :eusa_shifty:. Lijkt mijn alfa 164 wel  ;D. Al je temperatuursensor vervangen/ bedrading bekeken?

de Boeing

Kofferbak vol goodies  :P (en zie ik daar ook een vers gestraald japanifold?)

Bij mijn rip kit setup past de verse lucht snorkel naar het front wel gewoon  ???

Vulk

Komen er trouwens nog 850-lichten op?

v0lv0freak

Citaat van: )()()sT op 22-09-2020 12:06:40
Ik wil met Vdash eigenlijk zelf aan de slag. Er is echter iemand op het Volvo-Forum en FB. die het compleet kan regelen voor €300,-.
Natuurlijk goed geld maar Vdash installeren is het punt niet, alleen moet je voor die software om de teller aan te kunnen melden ook dik €200,- neertellen.
Dat programma moet namelijk je pincode van je CEM kraken om de unit aan te kunnen melden. Dit proces kan tot 20 uur duren dus je auto moet dan ook al die tijd op contact met een flinke acculader blijven.
Voordeel van zelf doen is dat je je basisinstelling van nu natuurlijk behoudt. Niet dat ik terug wil, maar toch.

En het instellen van de klok en het resetten van het service interval moeten via Vdash, dat kan dan niet meer 'via de auto'. Ik moet me er ook eens in gaan verdiepen, wil mijne er ook in hebben. :)

Mooi verslag weer, ik spot zelfs mijn eigen Volvo / kampeermiddel. Bedankt nog voor de tip, was echt een top camping! :)

)()()sT

Hahaha ja, idd. niet vermeld dat er een dikke S80 V8 op de camping stond 8)
Was leuk hè; ik snak alweer naar een volgende vakantie :)