850 T-5R CY | V60D

Gestart door )()()sT, 03-05-2007 16:52:15

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Hmmm, ik denk dat ik maar rigoureuzere maatregelen neem  :eusa_whistle: ;D
Zit het trouwens tussen de oren dat zo'n blok met reversed piping toch echt wel pittiger aanvoelt?

Sbv

Citaat van: )()()sT op 26-05-2015 11:49:23
Hmmm, ik denk dat ik maar rigoureuzere maatregelen neem  :eusa_whistle: ;D
Zit het trouwens tussen de oren dat zo'n blok met reversed piping toch echt wel pittiger aanvoelt?
demonteren dus  ;D

Ludo

Ja Joost, demonteren.
:evil:

)()()sT

Tja Ludo, jij wilt natuurlijk die inlaatbuis hebben?! :evil: ;D

StefanCJ

Citaat van: )()()sT op 24-05-2015 22:44:43
De buurt zal wel weer gedacht hebben: "kijk hem daar sloeberen met die oude ketel." ;D

Herkenbaar ... Ik denk dat de hele buurt mij ook zo ziet, als één of andere sloeber met oud barrel waar telkens weer wat kapot aan is.

)()()sT

Tegenwoordig moet ik ook een flinke lag stof afblazen van mijn weblog. In principe is er niet zo heel veel gebeurd aan het wagenpark, dus had ook weinig te melden. Echter de laatste weken is er juist heel veel gebeurd, en hopelijk word ik daardoor niet getrakteerd op een forumban  :eusa_shifty: ;D

Allereerst zijn we afgelopen zomer naar het snikhete zuid Frankrijk gereden. We hadden een camping geboekt in de Ardèche en zijn daar een week of 2 gebleven. Voor onze kleine meid was het heerlijk, inmiddels banjert zij lekker rond en doordat er ook genoeg kids rondliepen was er altijd gezelschap voor haar. Onze goeie vrienden waar wij in het verleden vaker mee op vakantie gingen zijn geheel onverwacht ook nog "even" een weekend langsgereden vanuit NL. Mijn maat had vrijdagmiddag voor een leuk prijsje een Saab 900 cabrio gekocht en 3 uur later zaten ze al in de auto naar ons :)

De blauwe R heeft het zoals ik verwachtte, maar zeker ook hoopte, goed gedaan. Vorig jaar had ik te kampen met gare nivomats, dus voor deze zomer maar even bro Maarten lief ge-appt en zijn frisse set nivomats mogen lenen, waarvoor mijn hartelijke dank :)

We waren nog geen uur onderweg en toen kwamen we erachter dat het LA-raam niet meer omhoog ging (ja ja, zonder goed werkende airco moest ik met de ramen open rijden). Was ik eerst nog even euforisch over hoe geweldig de auto de gevreesde helling bij Luik-Tillf opraasde, zo vloekend zat ik even later achter het stuur, met allerlei doembeelden van een met plastic dichtgeplakt raam gedurende de vakantie. Tijdens de eerste stop in Luxemburg het paneel eraf getrokken, gekeken en geluisterd maar het raam ging niet omhoog, a hoorde ik wel bij het bedienen van de knoppen de motor een geluidje maken.. Nou ja, doorrijden maar (het was 35 graden) en we zien wel.

Tot mijn verbazing zoefde het raampje een paar uur later in la France wel omhoog, en dat is de rest van de vakantie dus niet meer omlaag gemogen van mij ;D

Omdat mijn aircopomp wat incontinent was heb ik de airco de laatste tijd niet meer heel veel gebruikt. Hij deed het nog wel, maar met een half gaar systeem leek het me niet verstandig er veel aanspraak op te doen. Dat dat een goed keuze was bleek wel op de terugweg... We belandden even in een file in de tunnels van Lyon en omdat je daar beter met gesloten ramen kan rijden leek het me wel lekker om héél eventjes de airco aan te zwengelen. Dat had ik maar beter niet kunnen doen, want ik werd gelijk getrakteerd op een brandlucht uit het vooronder :o
Gelijk dat ding maar weer uitgezet en met knikkende knieën verder getuft, turend naar de motorkap om te kijken of er geen rookpluimen onder de kap vandaan kwamen  :eusa_doh:
Verder geen problemen gehad, en het was dit jaar opvallend hoeveel positieve aanspraak je kan hebben met zo'n classy Volvo, heel erg leuk!

Maar goed, aan alles komt een eind en zo ook aan de zomervakantie. Inmiddels ben ik alweer aan de derde week van mijn nieuwe job op de hogeschool en ondanks dat de omslag wennen is vind ik het wel leuk! Hopelijk blijft het zo en vind ik mijn draai hier!

Ik kan natuurlijk mijn weblog volspammen met vakantiefoto's, maar ik beperk me nu ooral maar gewoon even tot wat Volvo-gerelateerde foto's...

Aankoppelen van de sleurhut na de eerste overnachting in noord Frankrijk....

De nivomats zijn max. 100k. oud, komen perfect omhoog, maar bij aankoppelen zorgt het toch voor wat gefronste blikken ;D

Heerlijk, die arko:

Maar gelukkig was het op de péage niet zo druk...

We hebben het gered!

Ander Zweeds bezoek, koopje van de week!

En weer on our way back home:

Deze kwam ik meerdere keren tegen  :eusa_clap:

Zometeen meer! ;D

de Boeing

yummie, wat staat die blauwe er lekker bij!!

(mss wel nog even die caravan ook verlagen, om het geheel af te maken...  ;D )

)()()sT

update 422.000 km saffron - 425.000 km. blauw

Zoals jullie allen weten rij ik inmiddels een jaar met twee Volvo's V70R rond. Los van het feit dat dat natuurlijk heel leuk is is het in dit land helaas zo dat je voor beide wagens het volle pond aan wegenbelasting mag aftikken en dat werd me zo langzamerhand te gortig, mede omdat ik sinds kort dus ook op ca. 4km. van huis werk.

Dan sta je dus voor de keuze: wat gaan we doen?? De blauwe weg of de saffron weg? De saffron behoeft nog wel wat werk aan de buitenzijde, maar is verder wel netjes, heeft in het recente verleden veel onderhoud gehad en uniek van kleur, de blauwe hikt tegen een aantal in de papieren lopende (onderhouds)reparaties aan zoals: veerpootlagers ver op, schokbrekers ver op, draagarmen aan vervanging toe, airco kapot, nivomats op.

Hetgeen wat me echter het meest stoorde was de handbak die erin lag. Bij de montage van de nieuwe motor heb ik via het forum een bak met zogezegd 218k. km. gekocht, maar dat ding klonk alsof ie elk moment uit elkaar kon vallen. Uiteraard maken bijna alle bakken wat zagende geluiden, maar deze bak had dat tot de macht 5 en stapvoets kon ik het diff echt enorm laten klapperen.
Ter vervanging had ik al een bak uit een *70 met bekende historie liggen, dus de plannen om die te vervangen lagen al een aantal jaar ::)

Echter, als ik op langere termijn kijk (de tijd waarin ik waarschijnlijk ook eens wat nieuwer wil rijden als daily) leek het me wel leuk om zo'n classic R erbij te houden.
Wat is dan unieker, een gewone blauwe, of een saffron V70R? Juist ja, een saffron. Na een en ander naast elkaar gezet te hebben heb ik in de loop van dit jaar besloten de grote wisseltruc uit te voeren. In concreto betekende dit dus: de 'nieuwe' motor uit de blauwe met die andere handbak in de saffron, compleet met alle randdelen als alu IC, radiateur, turbo, downpipe, slangen, sensoren etc. en met de saffron verder gaan.

Die ingreep heeft de afgelopen weken (direct na de vakantie) plaatsgevonden bij ons aller Thuurbo.nl

Hij heeft dus zogezegd alle techniek omgezet, en her en der het beste van de twee auto's samengevoegd en sinds zaterdag rij ik dus met een hadgeschakelde saffron R. Ik moet zeggen: het rijdt super! De motor startte de eerste keer gelijk en liep uiteraard als een zonnetje.

Aangezien de versnellingsbak uit een '99-er *70 T5 kwam heeft Arthur ook de aanpassing gedaan naar een (uiteraard nieuw) hydraulisch druklager.
De bak schakelt perfect en zonder bijgeluiden, dus ik ben helemaal happy.

Dit betekend echter wel het einde voor de SZ-NV-07  :'(. Sommigen zullen me voor gek verklaren, maar voor mij is het een weloverwogen keuze.

Gisteren hebben Jeroen en ik de blauwe gehaald en geparkeerd op zijn tijdelijke plek. Jeroen heeft belang bij een aantal zaken van het exterieur, ik heb nog een aantal spullen nodig voor in en op de saffron (sowieso alle 'goodies' en opleukerij) en de rest van zinvolle spullen zal ik verkopen.

Zaken als het beige R-interieur, de deurpanelen, de LPi-installatie kunnen verkocht worden, of wellicht heeft er iemand zin in een hobbyproject met een op kenteken R op LPG?  :azn:
Dit betekent hobby met hoofdletter H, want ik hou alles wat ik nodig heb voor mezelf, dus er blijft een bijna kale body over :D

En dan heb je bijna weer een levend vooronder:

First start.....: https://youtu.be/olHMeptOwBc

Gelijk vanmiddag even de apk erop gezwengeld :D

En inmiddels ook al wat zaken omgezet:

Nu nog to do:

• roofrails vervangen voor de gladde dakstrips
  • de huidige Comets met bijna nieuwe Michelins van de saffron verkopen en de Tritons eronder leggen
  • Apex verlagingsveren omzetten
  • Dynaudio monteren
  • aluminium inleg van de saffron vervangen voor de black walnut houtinleg
  • houten T-5R pookknop die in de blauwe zat overzetten
  • diverse kleine zaken omzetten als schakelaars, relais etc; deels reeds gebeurd
  • dubbele uitlaterij onder de saffron monteren, nu heb ik de ferrita catback i.c.m. ferrita 3"DP -> luid ;D
  • afneembare trekhaak overzetten
  • de ECU van de blauwe met (Fasttech) tuning overzetten. Hiertoe moet eerst de startonderbreking eruit geflashed worden, anders krijg je hem niet aan de praat (sleutel van de blauwe onder het dash plakken ga ik niet aan beginnen)
  • rechter zijde van de saffron tezamen met bumper laten spuiten. Het kleurverschil is me een doorn in het oog  :eusa_wall:
  • .....

Hopenlijk vergeven jullie het me.....  :angel: ;D

de Boeing

:eusa_clap:

Ik had via Jeroen al van het plan gehoord, idd zonde van die blauwe, maar ik zou hetzelfde gedaan hebben. Zo'n saffron is toch net ff wat exclusiever en gewoon ook een heel mooie kleur! En over dat wat nieuwers rijden: ik heb een tijdje in mijn donorblok (met een N jasje eromheen) kunnen rondrijden, ook zoiets waar ik stiekem al wel eens naar gekeken had, maar ben toch blij dat ik straks weer in die spartaanse 850 kan gaan hobbelen  ;D

V70R^2

Begrijpelijke keuze, saffron is en blijft toch echt iets speciaals!

P.s.
Mijn blauwe R is wat gehavend, misschien tegen een kleine vergoeding het een en ander aan exterieur overzetten, mits betere staat ;D?

PB maar als de auto in totaliteit in onderdelen gaat.

Vulk

Mooi! Vergeet niet om de stuurpomp op de to do lijst te zetten!

dielie850

Idd erg zonde :'(
Zaterdag maar eens met demonteren beginnen ;D

mehn

Ik zie nog een voordeel: je bent er 3000km op vooruit gegaan ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Taranis

Citaat van: )()()sT op 09-09-2015 23:29:01
Hopenlijk vergeven jullie het me.....  :angel: ;D

Nee ;D

Jammer van de blauwe. Ik weet dat ik een uitzondering ben maar dat vond ik de mooiste. Niettemin veel plezier met de saffron :eusa_clap:

BBS

Jammer Joost van die blauwe R... ::) Maar wel een verstandige keuze om 1 van de 2 weg te doen. Is gewoon bijna niet meer te betalen hier in dit land...
Kun je op deze manier wel mooi je ultieme droom auto maken :D :eusa_clap:
Volvoloos....