R-bumper opknappen

Gestart door Chris, 04-05-2007 10:18:59

Vorige topic - Volgende topic

Chris

Beste mensen,

De R-bumper op mijn 850 heeft bij de vorige eigenaar wat schade opgelopen. Te hoog stoeprandje, te hard van een verkeersdrempel, dat soort schraap-schade. Resultaat: lak weg / beschadigd en oneffenheden op de bumper.

Nou kreeg ik op de meeting te horen dat ik dat zelf wel kan repareren, en dat verwacht ik ook wel. Ik wil alleen even weten hoe precies, en wat ik nodig heb. Ik ben namelijk nooit zo'n klusser en dit wordt mijn eerste eigen reparatietje... die moet wel goed gaan ;D. Zekerheid voor alles dus.

Ik neem aan dat ik het eerst moet schuren, maar wat voor materiaal is daarvoor aan te raden? Gewoon schuurpapier, en zo ja hoe grof?
Ik had begrepen dat ik het vervolgens moet plamuren en dan moet spuiten. Is er een speciaal soort plamuur voor dit soort dingen, of ga je gewoon met bouwmarktspul aan de gang?

Tips zijn van harte welkom, of natuurlijk een link als het hier al ergens beschreven staat. Ik kon het zelf nergens vinden.

thuur

Je kunt ook even naar de automateriaalhandel gaan en laat je je daar adviseren ;)

Gr 8)

pwassink

Of naar t schadebedrijf die hem gaat spuiten ?

Tenzij je dat ook zelf doet .. die hebben vaak ook kennis van t basismateriaal en dan dus ook
een beter advies als de gemiddelde brezan student ..

Bovendien krijgen ze dan "bekende materiaalcombi's " die voor hun ook plezieriger en makkelijker
te spuiten zijn ..

No offence maar das vaak t geval ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Chris

Bedankt voor de tips, gaan we maareens laten doen dan :)

V70geRwin

Mijn T-5R lipje is ook bekrasd en wit linksonder...
net als het grijze gedeelte oger op de bumper...

neem aan dat de spoiler geheel geschuurd en gespoten moet worden?

enig idee wat het kost om die lip netjes te laten maken?

Chris

Citaat van: spekkie99 op 04-05-2007 19:47:03
Mijn T-5R lipje is ook bekrasd en wit linksonder...
net als het grijze gedeelte oger op de bumper...

neem aan dat de bumper geheel geschuurd en gespoten moet worden?

enig idee wat het kost om die bumper netjes te laten maken?

Bij mij is hij inderdaad ook wit... ook linksonder en in het midden. Daarbij zijn bepaalde stukken volgens mij aleens gerepareerd, en niet heel erg mooi moet ik zeggen :eusa_snooty:. Ik denk dat ik hem zowieso beter helemaal kan laten overspuiten.... en dan moet hij toch naar een schadehersteller en / of spuiterij, dan is het ook gelijk helemaal goed en netjes.

Dus ook namens mij, wat moet zoiets ongeveer gaan kosten? mensen ervaring?

elianmars

Ik heb een tijdje geleden prijs opgevraagd voor mijn achterbumper. Daar zitten een paar lelijke, best wel diepe krassen in.

Om die glad te maken en de bumper te spuiten zou ik zo'n 120 euro kwijt zijn.
Omdat ik bang ben voor kleurverschil heb ik het nog niet gedaan....  :eusa_think:

Chris

Citaat van: elianmars op 04-05-2007 21:48:59
Ik heb een tijdje geleden prijs opgevraagd voor mijn achterbumper. Daar zitten een paar lelijke, best wel diepe krassen in.

Omdat ik bang ben voor kleurverschil heb ik het nog niet gedaan....  :eusa_think:

Volgens mij houden ze tegenwoordig zelfs rekening met een verouderingsfactor zodat er geen kleurverschil zichtbaar zal zijn..... maargoed, het fijne weet ik er niet van. EUR 120 vind ik het overigens wel waard  ;D

elianmars

Citaat van: Chrisvdvalk op 04-05-2007 22:11:18

Volgens mij houden ze tegenwoordig zelfs rekening met een verouderingsfactor zodat er geen kleurverschil zichtbaar zal zijn..... maargoed, het fijne weet ik er niet van. EUR 120 vind ik het overigens wel waard  ;D

Ik heb de (x70) deurgrepen bij hen laten spuiten, maar daar zit iets te veel metallic in. Op de relatief kleine grepen valt dat niet zo op, maar het lijkt me dat je het wel goed ziet als een bumper op die manier wordt gespoten.
Maar goed. In overleg moet daar wel uit te komen zijn, denk ik.

thuur

Voor alleen de achterbumper zou ik niet bang zijn voor kleurverschil. De bumperoppervlakken zitten onder een andere hoek dan de carrosserie en het is 'onderbroken' door het zwarte bovendek.

Gr ;)

Chris

Citaat van: elianmars op 04-05-2007 22:43:26
Citaat van: Chrisvdvalk op 04-05-2007 22:11:18

Ik heb de (x70) deurgrepen bij hen laten spuiten, maar daar zit iets te veel metallic in. Op de relatief kleine grepen valt dat niet zo op, maar het lijkt me dat je het wel goed ziet als een bumper op die manier wordt gespoten.
Maar goed. In overleg moet daar wel uit te komen zijn, denk ik.

Dat verschil zal door het grotere oppervlak wel meer zichtbaar zijn ja, maar Thuur heeft ook een punt. De oppervlakken zijn onderbroken en zitten onder een andere hoek.

In de meeste situaties zie je het dus vast niet nee, maargoed....als hij mooi in het zonnetje staat en het licht er goed op schijnt zou ik het zonde vinden als je gelijk denkt van: "he, die kleuren matchen niet"  :-\

Ik denk dat ik eens meerdere herstellers / spuiterijen langsga en ga uitzoeken hoe de verschillende bedrijven ermee omgaan. Ik wil namelijk ook wat meer weten over die eventuele verouderingsfactor.

reneetje

Tank klepje eraf halen , en naar dit kleurvoorbeeld de lak laten maken.

Beetje bedrijf werkt op deze manier.

_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Chris

Anders vraagt de Volvo-dealer even EUR 700,- ex. om die bumper te laten opknappen. Ik was er toch dus ik dacht, laat ik het gelijk eens vragen.... wat een clowns!! Ik was bij een schadebedrijf en daar vervangen ze mijn wielbak en schuren, plamuren en spuiten ze mijn bumper voor het stukken beter klinkende bedrag van EUR 360,- ex.

Lijkt me een stuk redelijker :)

Charlotte

"Voor alleen de achterbumper zou ik niet bang zijn voor kleurverschil. De bumperoppervlakken zitten onder een andere hoek dan de carrosserie en het is 'onderbroken' door het zwarte bovendek"

Dat is vast wel waar, maar misschien is het helemaal niet nodig die hele bumper te spuiten en volstaat een spotrepair.

b0nkolok

Dat heb ik vorig jaar voor 250 euries laten doen.
Maar intussen is er alweer schrapschade door allerlei onzinnige verhogingen (drempels) in de weg, op- en afritten, stoepranden enz.
Dus gebruik ik nu een stukje fijn schuurpapier, spuitbusje en lak om hem een beetje netjes te houden.

Een nieuwe kost ca. 500 euries (in kleur), maar die ondergaat spoedig hetzelfde lot. Vooral als je een beetje lager op de weg ligt.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek