Spookachtige en onoplosbare koelproblemen 850

Gestart door Gerbert, 09-05-2007 11:35:44

Vorige topic - Volgende topic

Gerbert

Hallo,

Ik ben Gerbert Dekkers uit Helmond en rij sinds 4 jaar in een prachtige 850 GLT E2 op gas.
Deze heeft nu 389000km gelopen ,naar tevredenheid, maar heeft een zeer geheimzinnig probleem.

Is 3 jaar terug in Spanje warm gelopen waarvoor men daar geen oplossing had maar iedere keer als ik met de caravan erachter verder wilde liep hij  heet waarop men de thermostaat verwijderde.
Wagen is door de Anwb naar Nederland gebacht en bij de dealer neergezet.
Men kon echter niets ontdekken en ik heb er verder gewoon mee gereden wat een langere tijd ook goedging.
Wel kreeg ik op de raarste momenten problemen:  motor gaat wisselen van toeren, gooit alle koelvloeistof eruit maar de meter geeft goede temperatuur aan.
Dit herhaalt zich op onverklaarbare momenten.
Ik heb er weer een jaar goed mee gereden totdat deze in november 2006 weer begon met dezelfde problemen. Deze waren weer over eind december zonder dat we iets veranderd hadden.
Vanaf 3 weken geeft de motor deze problemen weer terwijl je er normaal mee kunt rijden.
Als ik op de snelweg rij is er geen probleem maar als ik bv voor een stoplicht sta begint hij te schommelen met zijn toeren tot hij afslaat, wil ik hem laten lopen dan moet ik hoog in de toeren gaan hangen.
Flink doorstarten en met de nodige zwarte walm uit de pijp slaat hij weer aan maar als ik dan stop gooit ie weer alle vloeistof eruit maar het rare is dat dit niet constant gebeurt.
Ook als ik hem gewoon warm draai met een bijgevuld reservoir dan gaat er niets fout.
De motor is al enkele keren getest op problemen met de koppakking maar de test geeft aan dat er niets mis mee is, zelfs zij staan voor een gigantisch raadsel.
Ik kreeg het advies om op benzine te rijden om te kijken of dit dan ook gebeurde omdat men aan een kapotte verdamper dacht en ook is de radiateur vernieuwt na een lekkage..
In eerste instantie heb ik enkele dagen geen problemen gehad alleen dat hij afsloeg bij een stoplicht.
De uitlezing gaf een foutcode 2 - 1 - 2 aan wat de lambasonde zou zijn.
Deze is gereset en heb toch een afspraak gemaakt om de verdamper te vernieuwen.
Helaas kreeg ik weer dezelfd problemen nu dus ook op benzine. Toen ik de wagen bij de gasinbouw neerzetten gaf hij al een zwarte walm en gooide zijn water eruit. Men heeft de verdamper vernieuwt en de motor warm laten draaien zonder problemen..eindelijk opgelost..
Helaas was dit van korte duur,motor begon bij stationair weer te toeren en het water loopt weer over.
Ik ben al bij diverse mensen geweest waaronder monteurs van de Volvo fabrieken maar niemand kan mij een goed advies geven omdat er dagen zijn dat de auto wel goed loopt. Het lijkt wel of het probleem zich hersteld en weer optreedt, terwijl ik denk dat kapot toch kapot moet zijn.
Ik wil in principe geen afscheid nemen van deze verder toch fijne auto maar ben onderhand wel wanhopig.
Is er nog iemand die misschien een advies kan geven en deze auto kan redden

Alvast bedankt voor de moeite nemen van het lezen van dit hele verhaal, groeten wanhopige Ger   

Johann

Gunnar

Pakking of kop kapot.
Ik had hetzelfde bij een daihatsu rocky, die begon af en toe een fonteintje koelvloeistof door het expansievat naar boven te spuiten. Iets daarna begon hij heftig te roken en warm te lopen en toen maar kop laten vervangen omdat hij blijkbaar gescheurd was.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

)()()sT

Ik denk ook aan kop-perikelen als ik het zo lees... Maar we kunnen ook lezen dat hij al vaker getest is op een lekker koppakking o.i.d. zonder resultaat.

Het blijft wel een mysterie op deze manier, net als bij John Raven die al 3 keer een koppakking gewisseld heeft.

Welkom overigens, hopelijk nog veel plezier van je roffel!

thuur

Eerste dingen om te controleren: Temp.sensor doormeten/vervangen, nieuw koelreservoir+dop kopen, LMM stekker controleren + vastzetten, koelfan testen op werking, koelsysteem schoonspoelen.

Gr ;)

Gunnar

Ik denk dat het een haarscheurtje is in wijn kop, hetgeen dan af en toe bij de juiste temperatuur of genoeg "prut"erin dicht is, and dan soms weer open.
Bij mij was het toen zo dat als ik even stationair draaide de temperatuur van mijn kop zakte en het scheurtje openging waardoor ik ging "fonteinen".
Uitendelijk is de scheur groter geworden en toen kwam er water in de cilinders met alle rook vandien.

Ik vraag me echt af waar de druk anders vandaan komt die de koelvloeistof zo doet overlopen bij hem.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Schnappi

Gerbert

Ik ga dit eens even proberen, ik heb inderdaad weinig warmte van de kachel.

pwassink

Dan kan het ook nog wel een slecht ontlucht systeem zijn ..  :eusa_think:

Na alle gedoe en regelmatige hervulacties zou t best kunnen dat er ergens een bult lucht de flow volledig verpest,
kan ook de slechte kachel werking verklaren en daarmee ook wel de rest van de gevolgen..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Gerbert

Ik heb inderdaad gevraagd of de motor ontlucht moet worden maar volgens de garage kan dat met deze volvo's niet meer.

Een andere manier om de eventuele lucht er uit te krijgen weet ik niet.

Het vreemde is ook dat het reservoir potje goed vol en warm is terwijl de temp meter op het begin punt staat.
De meter geeft tijdens het rijden wel goed aan maar na een tijdje stationair zakt deze naar he begin punt.
Ook kwam er geen vloeistof uit de slangen na het loskoppelen van de verwarming.

pwassink

Kan niet meer .. kuch ..

Geld voor eigenlijk elk koelsysteem, alles vol open, ook de kachel etc en de motor een tijdje stationair
of iets verhoogd laten lopen, meningen zijn verdeeld over het met de dop erop of juist eraf te doen,
is voor beide wat te zeggen iig.

Pas wel op als er dus lucht inzit en je hebt de dop eraf, er kan er in een keer een enorme golf heet water
uitkomen met geweld ..

Als er na een minuut of tien geen Blubjes meer komen is de meeste lucht er wel uit,
afvullen op streepje en aanzien dan.

Vwb die opmerking over die kachel ?  staan de kranen wel open dan of is het een ecc unit ?

** edit typo **
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

thuur

Volgens Volvo-monteur Hooftman: dop eraf en wachten totdat het water niet meer borrelt. Dat kan makkelijk 10 minuten duren, verschilt nogal per auto (niet model..).

Afvullen halverwege tussen MIN en MAX en de komende weken het peil in de gaten houden.

Ik zit ook nog aan een verstopte radiator te denken..

Gr ;)

KUKO (Rob)

Die verstopte radiateur kan makkelijk ik heb dezelfde symptomen met een Cherokee gehad en idd de halve radiateur zat dicht , een nieuwe geplaatst en alle ellende was bij mij over.

Ludo

Citaat van: thuur op 09-05-2007 22:02:24
Ik zit ook nog aan een verstopte radiator te denken..

Citaat van: KUKO (Rob) op 10-05-2007 07:57:44
Die verstopte radiateur kan makkelijk...

Citaat van: Gerbert op 09-05-2007 11:35:44en ook is de radiateur vernieuwt

een nieuwe radiator verstopt. ???