Wie moet zwaarder?

Gestart door JorritV70, 15-05-2007 12:34:09

Vorige topic - Volgende topic

JorritV70

Ik ben zeer benieuwd wat hier de gedachtens over de verhouding van speaker tot versterker zijn.

Ik hoor altijd twee opvattingen en ben benieuwd welke ik moet volgen.

Opvatting 1; het is net als een caravan als je er een te klein autootje voor zet krijgt hij hem niet in beweging

Opvatting 2; een te zware versterker zorgd voor een te hoge stroom en de spoel zal weg smelten (als je het clippen negeerd)

Jeff

Citaat van: JorritV70 op 15-05-2007 12:34:09
Ik ben zeer benieuwd wat hier de gedachtens over de verhouding van speaker tot versterker zijn.

Ik hoor altijd twee opvattingen en ben benieuwd welke ik moet volgen.

Opvatting 1; het is net als een caravan als je er een te klein autootje voor zet krijgt hij hem niet in beweging

Opvatting 2; een te zware versterker zorgd voor een te hoge stroom en de spoel zal weg smelten (als je het clippen negeerd)

Helemaal gelijk, maar als je een zwaare versterker achter goeie speakers hebt hangen kan dat perfect, sterker nog het is beter :) Alleen je hoeft nooit je versterker vol open te gooien tenzei je er limiters tussen zet ;) dan kan je het best je versterker helemaal open gooien want de limiter grijpt toch in waneer het nodig is.. :)

Kortom ik zou gaan voor zwaare versterker, met goeie speakers.. :)
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

de boekhouder

Men heeft mij ooit eens wijs gemaakt dat luidsprekers ongeveer 1,5 tot 2 maal het vermogen van de versterker moeten (kunnen) hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar de volgende opzet: 4 x 40 watt is zat, dus er moet minimaal 50 watt door de versterker geleverd kunnen worden; daarbij dan luidsprekers van minimaal 80 watt (allemaal piek vermogens; RMS (continue) vermogen is beduidend lager maar zegt eigenlijk meer ! Gebruik bij redelijke vermogens ook niet te dunne kabeltjes).

Leuk zijn altijd wel de langsrijdende karretjes met meer vermogen in de audio dan in de motor....  ;)
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Philip850

ik zou ook gaan voor een goede sterke versterker met goede speakers erachter. liefst van hetzelfde merk al hoeft dat niet persé uiteraard.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

HaRdCoRe-WeZ

350w RMS sub aansturen met 595w RMS, gaat prima, volstoppen die speakers. It's all about tuning and balance.