Volvo laat me staan...

Gestart door groningen850, 16-05-2007 21:34:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

groningen850

Vanavond even naar de Praxis, ben nieuwe keuken aan het inbouwen. Starten deed de auto prima (850 2.5 20v '93), tijdens het rijden op LPG een paar keer een hikje.

Naar de Praxis geweest en toen ik wilde weg rijden startte de auto niet meer. Wel bijna telkens, maar net niet. Vacuumtoren bekeken, maar alle slangetjes oke, zekeringen bekeken, ook ok. Had nog wat van dat spul liggen dat je op de verdelerkap spuit als daar problemen mee zijn bij vochtig weer. Hielp ook niet. Bij de Praxis een spuitbus van dat startspul gekocht en in luchtbuis gespoten (na verwijdering filter...) Toen startte hij, maar liep zeer onregelmatig, horten en stoten. Benzine of LPG maakte niet uit, bij beide zelfde gedrag. Na 30 seconden viel ie uit en kwam er rook onder de auto vandaan. Dat bleek de kat te zijn, die was roodgloeiend!

Ik zou niet weten wat dit moet zijn. 1 of 2 bougies misschien die de geest hebben gegeven? Of de bobine? of verdelerkap? Het lijtk me namelijk een electrisch probleem te zijn, maar zeker weten doe ik het niet. Ondertussen "slaapt"mijn auto bij de Praxis in Groningen, kan er nu toch niets meer aan doen :-(

Iemand een idee heel misschien??

Groeten
Jeroen

Ludo

heb je de foutcodes niet uitgelezen?.

dat starten met dat spul heeft de katalysator geen goed gedaan.
en volgens mij de luchtmassameter ook niet.  :eusa_think:

rody

brand het lambdalampje (al dan niet voor het probleem)

reneetje

Kat verstopt, er onderweg draaien en met een staaf ijzer die honingraat eruit beuken  ;D
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

groningen850

Kan een katalysator verstopt zitten dan? Want het ding werd echt roodgloeiend heet. Aan het begin zeg maar en dan in het rond erom heen. Foutcodes nog niet uitgelezen, zal ik ook even doen, maar denk dat die nu volstaat met foutcodes door al dat horten en stoten tijdens het starten. Labda lampje brandde niet voor dit voorval...

Philip850

lijkt wel op een verstopte kat inderdaad
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

reneetje

Citaat van: groningen850 op 17-05-2007 01:50:53
Kan een katalysator verstopt zitten dan? Want het ding werd echt roodgloeiend heet. Aan het begin zeg maar en dan in het rond erom heen. Foutcodes nog niet uitgelezen, zal ik ook even doen, maar denk dat die nu volstaat met foutcodes door al dat horten en stoten tijdens het starten. Labda lampje brandde niet voor dit voorval...

Die kan zeker verstopt raken.

De honingraat in de kat is dan vaak gescheurd/geknapt en versperd ie de lucht die graag naar buiten wil maar dus nu niet kan met de  gevolgen die jij omschjft.

Trouwens gaat dit vaak voorafgaand in een wat stotter achtig gedrag op hogere toeren, niets van dien aard gemerkt?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

groningen850

Hmmm ja, soms had ie dat wel eens, maar dacht dat dit eraan lag dat de bougiekabels aan vervanging toe zijn (en bobine...). Dat wordt dus de auto weg slepen bij de Praxis denk ik en dan de kat eronder weg. Is dat een beetje te doen, het leek me niet heel ingewikkels toen ik eronder lag gisteren. En kan je die honingraat er gewoon uit halen zonder APK problemen? Rij op LPG...

thuur

Als je lef hebt, schroef je de uitlaat er onder uit en vlam je vlug naar huis 8)


Gr ;)

Domaso

Als er (voor het oog) een kat onderzit ben je al halverwege. Voor de keuring zorgen dat je roffel goed warm is en dan hopen dat ie er door komt. Heb zelf ook een kat met alleen een pijp erdoor en verder geen binnenwerk. Rij ook op LPG. Mocht ik niet door de keuring komen moet ik alsnog 'n "gevulde" kat er onder zetten.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

groningen850

Haha, de uitlaat eronder weg halen daar is wel een goeie. Alleen kan je er voor geen meter bij, die oudere GLT's hangen ZO laag bij de grond (nee, geen doorgezakte veren... :-)) Het klinkt nu wel echt alsof dat het probleem is, zal gaan kijken hoe ik de auto er weg krijg en dan de kat bekijken!

groningen850

Hmmm vandaag auto opgehaald bij Praxis. Startte direct! Maarrr toen ik eenmaal thuis was; zelfde probleem. OFwel, als de auto warm wordt dan begint het probleem. Verder is het voornamelijk rond stationair draaien, als ik gas geeft tot 4 a 5000 toeren dan draait ie mooi. Dus nu zat ik te denken of het eventueel de stappenmotor kan zijn?? Ding is van Bosch...

En kan ik hieruit afleiden dat het probleem niet de kat is? Want wel vreemd dat de motor wel probleemloos 4000 toeren kan draaien, maar rond stationair heel erg gaat bokken. Dat kan niet aan een verstopte kat liggen dan toch?

Groet
Jeroen

groningen850

Oh oke, ik heb de stappenmotor eraf gehaald en zo goed en zo kwaar als het ging schoongemaakt en wat druppels WD40 erin gegooid. Auto rijdt weer als een zonnetje. Dus toch die stappenmotor denk ik, die vast zat dan denk ik???

caroden

Ik had afgelopen week ongeveer hetzelfde (behalve dan die roodgloeiende kat ;D). Bij mij ging het lambda sonde lampje branden en de auto startte bijna niet als ie warm was. Koud geen probleem. Heb 'm laten uitlezen (want OBD2 en ik heb daar geen apparatuur voor) en toen bleek de temperatuursensor op het motorblok kapot te zijn, gaf verkeerde waarden door. Ook de thermostaat was kaduuk. Bij de Volvo dealer laten vervangen , samen voor 136 euri...Nu doet ie 't weer perfect :eusa_dance:

Pepijnwk

Groningen 850....Dat moet in de buurt zijn ! (ik kom uit peize)
Ik zou voor de zekerheid de rotor en verdelerkap bekijken. Daar heb ik het zelfde meegemaakt als jij en daar was en klein stukje van de rotor afgebroken en die leefde dus een eigen leven. Soms heel mooi lopen (zat ie natuurlijk precies goed. Maar soms helemaal niet. toen gaf ie ook backfires (LPG) nieuwe rotor en klaar was Kees. Als de vonken iets uit de juiste tijd gegeven worden kan de uitlaat ook gloeiend heet worden!
Ik verwacht het eigenlijk niet dat het probleem daar zit maar het is simpel even te checken en te vervangen

Groeten pepijn.
Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,
Volvo V70 T 335.000, Volvo 245 1980 310.000