multiriemspanner

Gestart door 850blues, 17-05-2007 10:12:19

Vorige topic - Volgende topic

850blues

In het onderhoudschema staat het volgende:

Werkzaamheden om de 45.000 km of drie jaar:
- Voer alle werkzaamheden uit zoals beschreven in paragraaf 15.1.1
- Vervang de bougies.

- Vet de riemspanner van de aandrijfriem van de hulpaggregaten in (indien deze uit elkaar kan worden genomen).

Hoe kan ik als 'leek' weten of de riemspanner uit elkaar kan worden genomen. Is dat motor en/of bouwjaar afhankelijk (mijne: 2.5 10v van mei '96) of is dat 'zo' van buitenaf te zien?
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

kyro

whats the problem ?

slipt tie ?
raar bij-geluidje ?
of alleen intresse ?

gr

thuur

Het oude type kun je schijnbaar uit elkaar halen. Mij is het niet gelukt, dus ik heb er een boel vet en in olie in laten lopen.

Het nieuwe type past geen 3/8" ratel in het gat om de spanner opzij te duwen. Jij hebt een 96-er dus zeker weten het nieuwe type.

Gr ;)

kyro

Citaat van: thuur op 17-05-2007 11:33:34
Het oude type kun je schijnbaar uit elkaar halen. Mij is het niet gelukt, dus ik heb er een boel vet en in olie in laten lopen.

Het nieuwe type past geen 3/8" ratel in het gat om de spanner opzij te duwen. Jij hebt een 96-er dus zeker weten het nieuwe type.

Gr ;)

1/2" ratel met hulpstuk wordt daar voor gebruikt
heb ik gelezen ::)

gr

850blues

@ Kyro: geen probleem hoor.
'k Wil alleen weten of dit nu wel of niet nodig is bij de volgende beurt(=45dkm).
Toelichting: in de uitdraai die ik van de garage heb meegekregen (Autofit) ontbreekt namelijk dit onderdeel (interval m-riemspanner) in de lijst met onderhoudsgegevens voor mijn 850 -> Kennelijk terecht, zie opmerking Thuur.

@ Thuur:
Ergo, niet nodig dus. Bedankt voor de snelle reactie ;)

8)
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

big ben

Kleine opgraving........ :D ;)

15.000 km is de hele distributieset vervangen.......... alleen nu begint "IETS" te piepen. Vooral wanneer de airco draait........... bij warme motor is het volgens mij verdwenen.

Kan dit de multiriemspanner zijn?? Word deze wel eens vervangen of hoeft deze alleen gesmeerd te worden?

Grt Ben ::)

UserID6342

Kan idd de spanner zijn, gaan soms wel eens defect.  Kun je achter komen door een klein beetje WD40 op de multiriem te spuiten aan de binnenzijde en 'm dan even te laten draaien / te luisteren.  Zo kun je het eea uitsluiten.

thuur

Citaat van: big ben op 10-08-2010 20:10:58
Kleine opgraving........ :D ;)

15.000 km is de hele distributieset vervangen.......... alleen nu begint "IETS" te piepen. Vooral wanneer de airco draait........... bij warme motor is het volgens mij verdwenen.

Kan dit de multiriemspanner zijn?? Word deze wel eens vervangen of hoeft deze alleen gesmeerd te worden?

Grt Ben ::)

De multiriemspanner moet nagenoeg stilstaan als de motor loopt. Als deze erg trilt kun je nog wat smering proberen (oud type), anders wordt het vervangen. Het is dan sowieso wijs om uit te kijken naar een nieuw type (past 1 op 1) omdat deze wat strakker spant dan het oude type.

Gr 8)

UserID6342

+ 1. Niets meer aan toe te voegen ;D

V70 classic

Citaat van: kyro op 17-05-2007 11:44:12
Citaat van: thuur op 17-05-2007 11:33:34

Gr ;)

1/2" ratel met hulpstuk wordt daar voor gebruikt
heb ik gelezen ::)

gr

Bij de 99 X70  (tdi) kun je gewoon steek 17 op een daarvoor bestemde nok zetten  :eusa_whistle: .
bij mij liep van het voorjaar de spanner vast.
ff  zonder bekrachtiging en dynamo langs de dealert en een nieuwe erop gefrot.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.