Koppeling soms zwaar

Gestart door Misha, 18-05-2007 22:10:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Misha

Sinds enkele weken merk ik dat -met name na een stuk snelweg en dus in de 5- de koppeling even zwaar gaat.
Na 2-3 keer ontkoppelen gaat het weer normaal.

Werking is -voor zover dat kan bij Volvo's- perfekt.
Rammelt en zaagt  keurig bij lagere toeren, zingt af en toe bij het op laten komen en "hapt" soms een beetje als het koud is, kortom: zoals ontworpen.. :evil:

Hele zooi is bij 120.000 vervangen, en er staat nu 210.000 op.

Kan het kwaad ? kan ik er iets aan (laten) doen ? Of gewoon bij de "Works as designed" specificaties toevoegen..


Gr,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

rody

probleem komt bekent voor...

vermoed de cilinder in de buurt v.d. startmotor.

MaxieS70

Hier nog iemand met hetzelfde "probleem" vooral met warmer weer en na lange tijd niet koppelen gaat de koppeling de eerste keer zwaarder dan normaal, om vervolgens weer normaal te werken.

Er staan nu 255 dk km op met de eerste koppeling en ik heb verder geen bijgeluiden of andere rare dingen.

Ben erg benieuwd waar het door komt en of het kwaad kan  :P

thuur

Al zat topics over geweest, maar goed:

Inderdaad de hulpcilinder. Deze werkt op de remolie (ontluchten!) en kan in het uiterste geval geroest zijn van binnen (slap pedaal).


Pas je remmen vervangen? Als je niet goed ontlucht kan deze cilinder voor wat narigheid zorgen...


Gr :-\

Misha

Citaat van: thuur op 18-05-2007 23:32:24
Al zat topics over geweest, maar goed:
Eigenlijk zijn er over alles al voldoende topics geweest, en zouden we het forum gewoon beter kunnen indexeren en sluiten voor wat betreft de serieuze topics.
Het boven water krijgen is het probleem.

Als je ik ga zoeken op koppeling en zwaar, krijg je +/- 2 niet afgemaakte posts over iemand die een zwaar pedaal noemt: niet in deze context trouwens.

Maar goed, da's meer iets voor andere topics.


Citaat van: thuur op 18-05-2007 23:32:24
Inderdaad de hulpcilinder. Deze werkt op de remolie (ontluchten!) en kan in het uiterste geval geroest zijn van binnen (slap pedaal).
Pas je remmen vervangen? Als je niet goed ontlucht kan deze cilinder voor wat narigheid zorgen...
Gr :-\
Nee, remmen niet recent vervangen.  Ik zal bij de volgende beurt de remolie eens laten vervangen (zit er nu 4 jaar in, volgens mij) en het systeem laten ontluchten.

Ook Gr, :-\

Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het


Misha

Thuur, ik snap je (lichte) frustratie en daarmee je reacties wel.

Maar deze topics en posts die je hierboven afbeeldt, gaan allemaal over de bak die vastzit, pedalen die vast blijven hangen onderin, over dieper pakken of helemaal niet pakken enz enz.
Kortom: echte problemen die blokkerend zijn

Geen van deze gaat over een perfekt koppelende en ontkoppelende auto, die alleen een zwaarder moment lijkt te hebben als je langere tijd op de snelweg tuft.

Dat dat voor jou met je enorme 850 kennis logisch is dat het een en ander over hetzelfde gaat, wil niet zeggen dat dat voor mij zo is. En voor anderen.

Gr,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Citaat van: Misha op 19-05-2007 12:23:16
Thuur, ik snap je (lichte) frustratie en daarmee je reacties wel.

Maar deze topics en posts die je hierboven afbeeldt, gaan allemaal over de bak die vastzit, pedalen die vast blijven hangen onderin, over dieper pakken of helemaal niet pakken enz enz.
Kortom: echte problemen die blokkerend zijn

Geen van deze gaat over een perfekt koppelende en ontkoppelende auto, die alleen een zwaarder moment lijkt te hebben als je langere tijd op de snelweg tuft.

Als je bovenstaande threads leest weet je toch zeker wel waar je het moet zoeken ??? Volgens mij wijzen ze allemaal in dezelfde richting nl. :eusa_think:

Maar voel je vrij om verder vragen te stellen hoor, ik heb je enkel een duwtje in de richting waar je op kunt zoeken gegeven (althans gepoogd :-[).


Citeer
Dat dat voor jou met je enorme 850 kennis logisch is dat het een en ander over hetzelfde gaat, wil niet zeggen dat dat voor mij zo is. En voor anderen.


Ik durf niet te beweren dat ik een enorme 850 kennis heb, wel lees ik veel... Heel veel. En vanzelf ga je dan de "grote lijnen" zien, dus hoe e.e.a. aan elkaar hangt. Mijn advies is dan ook niet meer en niet minder dan: lezen. Ook de anderen ;D


Gr ;)

Misha

Vandaag even langs de dealer geweest. Die wijt het iig niet aan olie of lucht... er zit een nieuw excentrisch type van iets in ? maar denkt eerder aaiets van kunststof wat eventueel verkleeft.. We hebben iig besloten om er maar mee door te rijden tot het de geest geeft, want ernstig lijkt het iig niet te zijn...

Wel terloops achter een ander dingetje gekomen, maar dat staat dan wel in het terzaken doende topic.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

scania164


scania164

Neej hoor Misha.
Maar heb soms wel zoiets van dat gedoe allemaal eromheen over topics enzo verder niks negatiefs.

Groeten Chris

Misha

Ok, my point exactly.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

marc lenssen

Bij mijn 1997 S70 t5 loopt de koppeling ook zwaarder naarmate ik langer heb gereden. Koude start en de koppeling loopt eigenlijk vrij licht maar al snel loopt ie zwaarder. Helemaal na een lange snelweg rit, net als hierboven. Maar bij mij is ook de rem sponzig en bijt niet echt lekker. Nu heb ik laatst de schijven en blokken voor vervangen. Daarbij is niets te ontluchten. ik laat volgende week eerst eens even verse vloeistof en goodrich steelbraided remleidingen doen en zie dan of de verse vloeistof ook de koppeling wat lichter laat lopen...

Marc
Lekker boosten met T5 en Winnoc!!!

marc lenssen

Nou,...verse rem vloeistof en leidingen, gewoon goed gedaan bij de volvo....maar ik merk eigenlijk nauwelijks verschil. In ieder geval niet met het koppelen......jammer.......en ik had ze een set goodrich steelbraided leidingen gegeven om te monteren....setje van 5 leidingen waarvan ik er twee terug vond in de verpakking toen ik weer thuis was. Dan hebben ze in ieder geval 1wiel overgeslagen,....leuk om dit even niet te melden bij het afhalen en betalen....
Lekker boosten met T5 en Winnoc!!!