Vandaag de motorruimte van de R schoongemaakt en daarbij viel mij op.......

Gestart door V70R-obert, 18-05-2007 22:28:41

Vorige topic - Volgende topic

V70R-obert

Er zit teveel koelvloeistof in het resevoir. Het peil staat boven max. Is het raadzaam het teveel af te tappen?

Er zit ook teveel olie in volgens mij. Het pijl komt even iets boven max.

Wanneer ik de oliedop verwijder ziet het er behoorlijk zwart uit. Er zit olie aangekoekt tussen de nokken en behoorlijk veel aanslag. Is er een middel om het blok van binnen te reinigen, olie vervangen door spoelolie of gewoon lekker zo laten?

De auto is altijd dealeronderhouden geweest, verbaas me een beetje dat ze de vloeistoffen over de max. vullen.

De auto bevalt fantastisch tot nu toe. Het vermogen went wel erg snel. Dat zal ook wel de reden zijn dat mensen gaan tunen om steeds de kik te behouden.

alvast bedankt voor de reacties.

t5karel

Dat olie vreet ie wel op joh,koelvloeistof kun je een beetje uit tappen.Tja alles went heh ;D.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

HanV70

Te hoog oliepeil is schadelijk, kijk ook even naar info "oliepeilstok" (misschien verkeerde peilstok)
Te veel koelvloeistof wordt er uitgewerkt als druk te hoog oploopt.

thuur

Koelvloeistof bij koude motor moet tussen min en max staan. Het teveel zou ik er echt uithalen. Aftappen onderaan de radiator (imbus) of desnoods met een slangetje uit het reservoir halen.

Olie mag een paar mm boven max staan, dat zuipt ie wel op.

Maar euh... waar blijven die foto's van je motorruimte ??? ;D

Gr ;)

-D©©©L-

Kan niet zo heel veel kwaad denk ik , de mijne staat ook boven max als ie koud is maar gooit er niks uit.
Als ik hem ècht warm rijd staat hij net boven minimum, heb er wel iets minder in gehad maar dat resulteerde bij een warme motor en kickdown op de snelweg in een brandend koelvloeistof niveau lampje.

Wat betreft de olie, als je de laatste tijd geen lange stukken gereden hebt kan het niveau intussen door vocht en brandstof in de olie wat gestegen zijn.

V70R-obert

Ik zal morgen een paar foto's maken, ziet er wel als nieuw uit al zeg ik het zelf. De blauwe kleppendeksel kwam weer tevoorschijn.

Ik hoop nu alleen dat het zwarte aanslag onder de oliedop geen kwaad kan, wil graag een schone motor hebben. Aangekoekte olie staat toch voor niet op tijd olieverversen?

thuur

Black sludge kennen onze motoren niet of nauwelijks. Zoals Marco zegt, eens een flink stuk rijden, laten afkoelen en dan nogmaals peilen.

Ik heb nu Elf olie en dat ziet er meteen een stuk minder zwart uit dan de Valvoline. Ligt een beetje aan de olie m.i. En dat er olie 'kleeft' aan de binnenkant van je motor is alleen maar een goed teken ;)

Gr 8)

Johann

Citaat van: thuur op 18-05-2007 23:36:31
Black sludge kennen onze motoren niet of nauwelijks.

....

Zou ik niet te hard schreeuwen..

thuur

Citaat van: Johann op 18-05-2007 23:38:55
Citaat van: thuur op 18-05-2007 23:36:31
Black sludge kennen onze motoren niet of nauwelijks.

....

Zou ik niet te hard schreeuwen..

Ik schreeuw niet, maar ik hoor graag je bevindingen ;D

Gr ;)

Johann

Een overgroot deel van de keerring problemen komt door de carter ontluchting. De carter ontluchting problemen zijn een vrijwel direct gevolg van black sludge en dan met name in de retour van het potje. Op andere plekken in de motor kom je ook genoeg plekken tegen waar black sludge zich kan ophopen en dat ook doet maar dit zijn veelal doodlopende kanalen, de doorvoeren blijven wel redelijk goed open.

Vooral de olie keuze en natuurlijk de staat van onderhoud hebben hier mee te maken.

Ik wil dus eigenlijk niet direct zeggen dat een Volvo motor black sludge gevoelig is, dit is meer een kwestie van vorming over een relatief korte tijd om dit zo uitdrukkelijk te stellen, maar de nu oudere motoren zijn zeker onder invloed van dit gebeuren.

Volvo heeft in samenwerking met Castrol een paar olien als advies naar voren geschoven die dit tegen moeten gaan. Deels om de 30d km service interval te kunnen realiseren maar ook om bestaande motoren weer een beetje op te schonen.

Ik weet zelf van een paar gevalletjes Shell Helix welke nogal wat black sludge achter liet. Heb hier zelf een blok staan welke echt helemaal van boven tot onder vol zat met die troep en waarbij een boormachine en een beitel nodig was om het er uit te krijgen.

Het oude blok van mijn GLT zat helemaal dicht met een teer achtige substantie..

De reden is waarschijnlijk dat een Volvo 5 cylinder motor intern op een redelijk hoge temperatuur z'n werk doet, hoger dan veel motoren van andere merken. Op de heetste plekken zal een mindere olie dan zijn viscositeit verliezen. Bij een turbo motor zal dit nog sneller gebeuren omdat de olie het lager van de turbo moet voorzien en op deze plek de olie hele hoge temperaturen voor de kiezen krijgt.

V70R-obert

Forté motorflush als door Ludo geadviseerd en Castrol (weet je zo welke van castrol?) ga ik proberen.

Ik heb als Wynn's (spel ik het goed?) benzinetoevoeging in de tank gedaan om de boel iets op te schonen, ben benieuwd of dit helpt of een psychologisch middel is.

Morgenochtend naar de garage voor stabilisatorstangen vervangen, zal meteen vragen of ze er meteen iets aan kunnen doen.

-D©©©L-

Citaat van: V70R-obert op 19-05-2007 00:29:34
Forté motorflush als door Ludo geadviseerd en Castrol (weet je zo welke van castrol?) ga ik proberen.

Ik heb als Wynn's (spel ik het goed?) benzinetoevoeging in de tank gedaan om de boel iets op te schonen, ben benieuwd of dit helpt of een psychologisch middel is.

Morgenochtend naar de garage voor stabilisatorstangen vervangen, zal meteen vragen of ze er meteen iets aan kunnen doen.

Beide werken wel, maar verwacht geen wonderen. Als de sludge zo hardnekkig is als johann beschrijft dan is dat niet 1,2,3, te verhelpen met een olie toevoeging en 20 minuten draaien.

Wynn's in de tank helpt de injectoren wat te reinigen en schoon te houden, maar ook hier geldt: binnen grenzen. voor de olie doet het niets.

pwassink

Ik heb het recent gedaan, de Forté motorflush dan, mede vanwege een lawaaige klepstoter.

Let wel op, de kans bestaat dat je ook de vuilrandjes achter keerringen en dergelijke weghaalt,
met mogelijk dus wat extra lekkage / zweten langs afdichtingen tot gevolg.

Ik heb er toen ca 2500 Km met een wat dikkere relatief goedkope olie mee gereden,
en die samen met het filter pas geleden weer gewisseld, ook de oliekoeler even leeggehaald etc.. Het was echt bagger wat daar weer uitkwam na die korte tijd..
En op zich ook wel logisch dat er nog een hoop zooi in het systeem achterbleef,
wat dus in het naspoelprocess meegenomen is en in die olie bleef hangen.

Zit nu weer 5w40 in van ELF, en dat loopt toch wel een stuk fijner..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

rody