Klapperende voortrein

Gestart door thuur, 21-05-2007 01:08:43

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Beste onderstel-opwaardeerders,

Volgas wegrijden met de V70 T5 resulteert in een klapperende voortrein (e.e.a. afhankelijk van banden (nieuw/zomer/winter) en wegdek). TRACS uit maakt het maar ietsjes minder. Ergo: als ik maar hard genoeg weg wil, klappert het altijd. :-[

Uit gesprekken met andere turbo-rijders begrijp ik dat dit er een beetje bij hoort. Toch zou ik mijn voortrein graag wat minder klapperend hebben.

Over de achterkant ben ik zeer te spreken (Nivomats), maar aan de voorkant is het net een XC70. Daarbij vind ik de voorkant al behoorlijk stug (geen idee met welke schokkers deze auto uit de fabriek is komen rollen), dus ik wil liever niets inboeten op comfort. Ik heb begrepen dat Intrax comfortabeler is dan b.v. Apex, maar ik vraag me af of dit ook iets doet aan het klapperen ???

De vraag is dus: welke veren kan ik het beste nemen en wat is er te doen aan het klapperen als ik toch bezig ga?

Bedankt voor de reacties :)

Gr 8)

850 Ra$ing

Ik denk dat je dan voor Intrax moet gaan want deze zitten dichter in de buurt bij je std vering (waar je het geklapper niet mee hebt) dan Apex.
overigens betwijfel ik of het dan wel verholpen is.
Misschien een setje zachte compount voor banden waarmee je het doorslaan van je wielen wat verminderd.

Johann

Is een afstelling van je schokbrekers t.o.v. je veren en grip level van de banden.
Met o.a. een Koni verstelbare veerpoot kun je dit precies zo krijgen als je wilt. Of stuiteren, of wielspin. Bijstellen tot je een mooi compromis hebt.

thuur

Citaat van: Johann op 21-05-2007 20:11:18
Is een afstelling van je schokbrekers t.o.v. je veren en grip level van de banden.
Met o.a. een Koni verstelbare veerpoot kun je dit precies zo krijgen als je wilt. Of stuiteren, of wielspin. Bijstellen tot je een mooi compromis hebt.

Hoe meer wielspin, hoe minder comfort begrijp ik?

Gr ;)

Johann

Citaat van: thuur op 21-05-2007 20:27:07
Citaat van: Johann op 21-05-2007 20:11:18

Hoe meer wielspin, hoe minder comfort begrijp ik?

Gr ;)

Is heel moeilijk van tevoren in te schatten. De ene band gript meer in de rechte lijn dan de ander en het stuiteren kan voorkomen bij slechte demping en bij te harde demping waarbij eigenlijk de hele auto gaat opspringen. De achterkant heeft hier ook invloed op. Heb je een demper zoals de Koni dan kun je hier iets aan doen. Andere optie is eventueel met de bandenspanning knooien..  ;)

thuur

Even een update. Ik rijd inmiddels alweer een tijdje rond met een Intrax verlagingsset (vooras). Geen heel schokkende verlaging, gewoon om de XC-look weg te krijgen. Daarbij meteen nieuwe veerschotelrubbers (eentje lag er uit) en nieuwe draagarmen.

Maar waar het om ging: het geklapper is stukken minder! :eusa_dance:

Ik merkte het al op mijn (versleten) zomerwielen, maar op mijn zgan winterbanden is het echt veel beter. Comfort is inderdaad een tikkie minder, maar omdat ik de T5 toch al niet heel erg comfortabel vond geveerd was ik er binnen 2 weken aan gewend. En het is helemaal niet stug te noemen, echter zeker wel steviger. Het ergste heb ik nog moeten wennen aan het stuurgedrag, dat is enorm veel preciezer. Maar dat komt meer door de veerschotels en draagarmen denk ik.

Gr 8)

mehn

Kreeg niet echt de indruk dat ie veel beter in de bocht lag op de terugreis afgelopen zondag ;D

:eusa_whistle:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: