Accu leeg - hoe opladen?

Gestart door FelixB, 22-05-2007 15:49:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FelixB

Het moest er een keer van komen, omdat ik zó weinig met de 850 rij; zonet een lege accu.

Snel ff de kabels erbij en weer lopen als een zonnetje, maar nu komen de vragen:

Laadt de accu al rijdend wel genoeg bij? Automaat maakt maar 1.500 - 2.000 toeren...
Kun je de accu met een lader bijladen terwijl ie in de auto zit?
Is een afstand rijden van 30 km genoeg voor 2 a 3 starts?
Helpt het als ik zonder koplampen-aan rij?

Wellicht dat er al een andere topic is, maar misschien zijn er nieuwe ontwikkelingen/ervaringen.

accu is 55 AH en van september 2001, ik rij maar 6.000 km/jaar  :eusa_sick:
855R & C70 T5 cabrio automaat

Marc O.

Ik zou zeggen: vervang de accu eens, na 6 jaar heeft die zijn beste tijd wel gehad ;)

Of het helpt als je zonder koplampen aan rijdt....lijkt me wel, omdat de stroom die je anders nodig hebt om de lampen te laten branden, nu kan worden gebruikt voor het bijladen van de accu. Tenzij de capaciteit van een dynamo zo groot is dat ie voldoende reserves heeft, m.a.w. dat het bijladen van de accu niet de bottleneck is. En dat zou ik eerlijk gezegd niet weten  ::)
...The Nile isn't just a river in Africa...

-D©©©L-

Je kan een accu met een acculader gewoon bijladen als deze in de auto zit.
Hoe is het met het water niveau ? Evt vóór het opladen bijvullen met gedestileerd water, platen moeten net onder staan. Een gewone 55 Ah accu is krapjes qua startcapaciteit in de winter.

willow

Vorige week ook accu leeg na opladen ( 24 uur ) geen succes na controle bij Teunis in Rijssen bleek de accu een lichte hartaanval te hebben gehad nieuwe accu er in nu alles wel onder controle, accu was ook 6 jaar oud

Taranis

Overigens is continu bijladen niet slim, als je dat van plan was. Koop dan een druppellader. Klus er een mooie stekker aan en doe dat ook aan je accu, d'r in prikken en klaar.

reneetje

Mij is geleerd dat je tijdens het laden de doppies eraf moet halen , of ben ik nu vromer dan de paus? ::) ???
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

thuur

Citaat van: reneetje op 22-05-2007 17:35:10
Mij is geleerd dat je tijdens het laden de doppies eraf moet halen , of ben ik nu vromer dan de paus? ::) ???

Vroegah ja ;D

Wel nog steeds blijven luchten in de kamer waar een accu wordt opgeladen!


Gr ;)

FelixB

#7
Bedankt voor alle snelle reacties.

Och vervangen zonder dat ie stuk is vond ik niet nodig, wellicht kan ie wel 10 jaar mee, hij is tenminste van Volvo ;D ;-D

55 AH werd door mijn Volvo-dealer geadviseerd, 6 winters is het goed gegaan, maar nu met 22 graden .... In de C70 zit wel 70 AH, die wil ik hierna! Waterstand is nog perfect, Volvo hé...

Pff Willow, toevallig zeg ;-)

Druppellader heb ik al uitgeleend aan een vriend (stond vroeger mijn TDM 850 aan, voor de motorrrijders onder ons), maar heb ik inderdaad aan al zitten denken met 2 auto's die elk maar 6.000 km/jaar rijden...

Ja, doppies eraf heb ik ook geleerd, heb zonet nog ff gekeken, mooi systeem met die 'schroeven' die altijd goed vastzitten!

Advies gevraagd: kan ik beter een Volvo-accu kopen of er een bij de bandenboer? Ik vind 6 1/2 jaar meegaan voor een accu wel héél goed!

PS had vroeger voor mijn Golf bij de HEMA (!!!) een accu gekocht met 3 kijkglaasjes erin:
groen = goed opgeladen
oranje = bijladen!
rood = oppassen/leeg

Bestaan er nog dit soort accu's met indicators?


855R & C70 T5 cabrio automaat

FelixB


Citaat van: reneetje op 22-05-2007 17:35:10
Mij is geleerd dat je tijdens het laden de doppies eraf moet halen , of ben ik nu vromer dan de paus? ::) ???

Citaat van: thuur op 22-05-2007 17:46:34
Vroegah ja ;D

Wel nog steeds blijven luchten in de kamer waar een accu wordt opgeladen!

Gr ;)


Lachen als ik start als ik de motorkap steeds dichtgehouden heb tijdens het bijladen..
855R & C70 T5 cabrio automaat

Taranis

Citaat van: FelixB op 22-05-2007 17:53:39
Bestaan er nog dit soort accu's met indicators?

Ja die bestaan nog. Ik heb er zo 1 in m'n auto zitten, 74 Ah. Vorig jaar erin gefrut omdat ik wat meer power wilde voor de standverwarming.

Overigens zit de Volvo accu in de T4 er al sinds '99 in en doet het nog steeds prima 8) Heb ook al eens zitten kijken welk merk zij nu eigenlijk gebruiken, kan me niet voorstellen dat Volvo z'n eigen accu's maakt. Heb er zelf een Wilco in zitten (en OMD inmiddels ook, en tijdens de uitdeuken-zonder-spuiten-meeting zag ik nog 2 forumleden met zo'n ding), kwaliteit zit wel goed.

pwassink

Ga maar eens naar de dealer ..

Accu van 6 jaar oud kan niet meer wat zijn, of hij laat je zeer binnekort definitief in de steek.

Heb er recentelijk 2 daar weggehaald, en was verbaasd over de nogal geringe prijs ervan,
het is een publiek geheim dat de Volvo accu's van Varta afkomen wat ook de levensduur verklaart.
En ja ook varta's kunnen stuk, maar dan krijg je met een soort van opschuivende garantie tenminste nog een deel van het aankoopbedrag terug.

T totaal te investeren bedrag zal op ongeveer een € per ampere-uur uitkomen, en ik heb er een 60 Ah ingezet driemaal raden waarvoor ik die dus in de vingers had. Ter vergelijk brezan oid zit zeker niet lager of je hebt een C merk batterij. En je moet nog zien dat je van de oude afkomt ..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Taranis

Citaat van: pwassink op 22-05-2007 18:33:15
En je moet nog zien dat je van de oude afkomt ..

Die mag je gewoon gratis inleveren bij de milieustraat...

Overigens vind 60 euro voor een 60 Ah accu nog steeds duur. Ik was nog niet eens 40 euro kwijt voor een 74 Ah accu.

V70geRwin

Bij estateservices een 60AH origineel volvo voor 65 euro gehaald.
Huidige is te groot en de lpg computer drukt nu tegen de leiding van automaat olie koeler aan.

Maar dat wordt 6 juni keurig opgelost  ;D

FelixB

Bedankt voor de tip, is geen geld voor zo'n accu...
855R & C70 T5 cabrio automaat

elianmars

Citaat van: FelixB op 22-05-2007 15:49:16

Automaat maakt maar 1.500 - 2.000 toeren...


Zou jij niet beter een brommobiel kopen, i.p.v. je R op 2.000 toeren te houden?  :eusa_think: ;D ;)