Aircoslang doorgesleten

Gestart door Thys, 23-05-2007 00:08:05

Vorige topic - Volgende topic

Thys

Had vandaag de auto weggebracht om de airco af te laten vullen, maar toen bleek na onderzoek dat de slang tussen condensor en pomp doorgesleten is op het subframe...
Afvullen is er dus ook nog even niet bij, eerst dit voor elkaar zien te krijgen, en dan maar hopen dat de rest nog wel in orde is. Pomp en verdamper zijn in de afgelopen 3-4 jaar al eens vervangen geweest, zit nu een Deltamil verdamper in.

Is het vervangen van deze slang een beetje te doen, als je geen beschikking hebt over een brug? Heb wel oprijbokken, dus ik kan onder de auto werken. Maar heb wel gezien dat de ruimte beperkt is...

thuur

Ik denk dat het zo wel lukt. Wel de O-ringen vervangen (6847526 bij condensor en 6847526 bij compressor) en het systeem eerst leeg laten ;)

De slang staat in de boeken als 91327571   SP   Slang   Note:
» 9132757 REPL 1PCS 9171666-2.
» 9134952 DSL

Voor een '95-er 2.5 20V.

Gr 8)

Thys

De slang is dermate beschadigd ( en poreus) dat het hele systeem al leeg is. Ik weet echter niet hoe lang al. Kan lang droogstaan het systeem beschadigen?

Het gaat hier om een eind 93, MY 94, gaat deze info (waarvoor dank!) dan nog steeds op?:)

thuur

Citaat van: thyzerrr op 23-05-2007 00:49:50
De slang is dermate beschadigd ( en poreus) dat het hele systeem al leeg is. Ik weet echter niet hoe lang al. Kan lang droogstaan het systeem beschadigen?

Het gaat hier om een eind 93, MY 94, gaat deze info (waarvoor dank!) dan nog steeds op?:)

Je kunt beter op chassisnummer bij je dealer bestellen ;)

Als het systeem droog staat: ALTIJD de droger/filter vervangen. Verder kunnen de pomppakkingen uitdrogen, maar daar zijn anti-lekmiddelen voor wat de meeste aircoboeren wel hebben.

Leg wel de nieuwe slang dusdanig dat deze niet kan doorslijten. Beetje verbuigen of stukje schuim/kabelbescherming er omheen en evt. met een tie-wrap vastzetten zodat het niet kan schuren.

Gr 8)

HanV70

Deltamil heeft deze slangen ook

Thys

Donder, 115 euro voor een stukje slang met 2 stukken leiding eraan...boel geld, maar als ik dan straks lekker koel zit ben ik het allemaal weer gauw vergeten:) Hier zit, itt de oude slang, al een soort stof/tape omheen gewikkeld. Zal dus ook wat minder slijtagegevoelig zijn. Zal hem er deze week eens in proberen te klussen. En dan maar hopen dat de rest van de installatie het nog doet:)

rody

Citaat van: thyzerrr op 03-06-2007 00:02:59
Donder, 115 euro voor een stukje slang met 2 stukken leiding eraan...boel geld, maar als ik dan straks lekker koel zit ben ik het allemaal weer gauw vergeten:) Hier zit, itt de oude slang, al een soort stof/tape omheen gewikkeld. Zal dus ook wat minder slijtagegevoelig zijn. Zal hem er deze week eens in proberen te klussen. En dan maar hopen dat de rest van de installatie het nog doet:)

zul je toch eerst moeten laten vullen...

Ludo

Citaat van: rody op 03-06-2007 00:04:19

én, normaal moet je bij een systeem dat open is geweest ook de droger vervangen.

elianmars

Citaat van: Ludo op 03-06-2007 00:07:12

én, normaal moet je bij een systeem dat open is geweest ook de droger vervangen.

Er stónd er eentje te koop hier op het forum.....  :eusa_whistle:

Thys

Ja, zóver was ik ook nog;)

Wat mag zo'n droger kosten? Nieuw/danwel gebruikt?

Ludo

nooit een gebruikte nemen!.
nieuw kost rond de 60 euro.
of even zoeken op ebay, daar vind je ze voor 20-25 euro.

Thys

nieuw? en hoe zit het dan met de kwaliteit? en hoe noemt dat in het engels/duits?:)

Ludo

kwaliteit geen idee.

zoek maar eens op ebay duitsland, Volvo 850 klima trockner.

Thys

Moet deze altijd vervangen worden? of zijn er nog uitzonderingssituaties?na die slang kost dit me de kop ook niet meer, maar ben wel ff benieuwd.

pwassink

Ik probeer het ..

Een lege , lees drukloze airco wordt vochtig, de droger haalt normaliter het vocht eruit en bindt het ..
dat probeert hij ook met de buitenlucht te doen dan, en daar zit ietwat meer vocht in als dat de droger aankan..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂