Automaat rijden op vakantie

Gestart door Flipjes 850 R, 27-05-2007 22:14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hen3

Citaat van: viking_in_shorts op 27-05-2007 23:35:15
Ik snap wat je zegt, maar ben er nog niet helemaal over uit of ik ermee eens ben. Volgens mij schakelt de automaat niet op als hij met de hogere versnelling de snelheid niet zou kunnen volhouden. Het kan natuurlijk dat de automaat geen rekening kan houden met externe invloeden (zoals een caravan) en dat je 'm dan zou moeten helpen.

<edit>
Sterker nog: op het moment dat de snelheid (zoals ingesteld op de CC) niet meer gehaald kan worden, zal de automaat weer neer schakelen. Als je geen CC gebruikt, zal jij automatisch meer gas geven om de snelheid te houden en dat brengt je terug bij mijn opmerking: daar zorgt de stand van je rechtervoet voor.

Op zich heb je gelijk natuurlijk, als ie terugzakt in toeren zal ie automatisch weer terug schakelen. Daarom schreef ik echter ook "Je wilt dan vaak niet dat ie boven een bepaald toerental opschakelt". Dat continue op en neer schakelen bij hellingtrekken is gewoon niet fijn.

Domaso

@ Flipjes 850 R: waarheen in Italie gaat de reis?
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Flipjes 850 R

#17
Citaat van: Domaso op 28-05-2007 00:02:39
@ Flipjes 850 R: waarheen in Italie gaat de reis?

@ Domaso: Naar het Gardameer. Ik verblijf in het dorpje "Lasize" ; Mooie lokatie voor een paar Roffel foto's

Dus als ik de hendel in de "3" stand heb zal de auto niet verder schakelen dan de derde versnelling , en berg af dus terug schakelen naar de derde, en dus op de motor afremen ? Dan lijkt me het gebruik wel duidelijk.
Ik heb alleen altijd begrepen dat de auto helemaal stil moet staan voor dat je de automaat in een andere stand mag zetten. Of geld dit alleen voor de P, N, R & D. En mag er dus al rijdend gewisseld worden tussen D, 3 & L ?
855 R Automaat Dark Olive Pearl

viking_in_shorts

#18
Het is waarschijnlijk met de jaren gekomen, maar als ik ergens uitparkeer, trek ik m altijd rijdend vanuit R direct naar de D ;) omdat het zo lang duurt voordat 'tie schakeld. Dus dat valt wel mee. Of het goed is? Denk 't niet. Kan de bak ertegen? Ja :)

't is verder errug lang geleden, maar heb goeie herinneringen aan het Garda Meer!

haRtV70R

Zaterdag naar Oostenrijk.. Ben benieuwd hoe de AT het doet. Ben bang dat ik iets te veel zal moeten remmen, bij het rijden van een pas opzo :eusa_think:  Het afremmen op de motor is maar heel matig, ook in stand 3. In 2 sta je zowat stil... :eusa_eh:

Tijd zal het leren. ;D
[move][/move]

Marc O.

Idem met een handbak. In z'n 3 ga je al gauw te snel, in z'n 2 juist te langzaam ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

S. Brouwer

Citaat van: Flipjes 850 R op 28-05-2007 06:58:44


En mag er dus al rijdend gewisseld worden tussen D, 3 & L ?

Volgens mij mag je niet op een hogere snelheid terug schakelen naar 3 en L

Opschakelen mag wel altijd.

Hen3

Citaat van: S. Brouwer op 28-05-2007 09:26:47
Citaat van: Flipjes 850 R op 28-05-2007 06:58:44


En mag er dus al rijdend gewisseld worden tussen D, 3 & L ?

Volgens mij mag je niet op een hogere snelheid terug schakelen naar 3 en L

Rijden terug schakelen is geen probleem, maar ik zou natuurlijk niet bij 180 terugschakelen... (hoewel het motormanagement misschien dan wel ingrijpt door niet terug te schakelen misschien  :eusa_think: ???)

Je moet gewoon nadenken wanneer je schakelt... net als bij een handbak  :eusa_whistle:

Ludo

Citaat van: Hen3 op 28-05-2007 10:18:13

Rijden terug schakelen is geen probleem, maar ik zou natuurlijk niet bij 180 terugschakelen... (hoewel het motormanagement misschien dan wel ingrijpt door niet terug te schakelen misschien  :eusa_think: ???)

jawel hoor, bij +200 en kickdown schakelt de bak nog gewoon terug.

:eusa_whistle:

Flipjes 850 R

Ik ga het allemaal wel beleven dan met een week of vier  :eusa_dance: 8) 8) 8)
Zolang de auto dus voldoende toeren blijft draaien, hoef ik me geen zorgen te maken.......
855 R Automaat Dark Olive Pearl

JaapT-5

Wanneer je voor het eerst met de caravan en je auto met automaat op pad gaat zou ik je willen adviseren vóór je van huis gaat 3 en L te kiezen en rijdend te gebruiken. dit omdat wanneer de PNP-switch (ook wel schakelstandsensor genoemd, de schakelaar die aan de versnellingbak-electronica doorgeeft in welke positie de keuzehandle staat) niet helemaal fris meer is kan bij het kiezen van 3 of L de bak in noodloop gaan (knipperend pijltje en alleen 3e en 4e versnelling beschikbaar). Wanneer de bak tijdens een klimmetje -bij Luik ofzo- spontaan in de noodloop knalt is dat -op z'n minst- verassend, zoals ik heb mogen ervaren.. :(
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

hanszelf

Citaat van: Marc O. op 28-05-2007 09:24:56
Idem met een handbak. In z'n 3 ga je al gauw te snel, in z'n 2 juist te langzaam ;)
Alleen komen de 2 en 3 van een handbak qua overbrenging niet overeen met de 2 en 3 van een automaat. de 3 van een automaat zit ergens tussen de 3 en de 4 van een handbak (ik geloof zelfs iets dichter bij de 4).

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

why-not

Ik vind automaat rijden heerlijk, maar vorig jaar in de bergen vond ik het toch wat minder vooral bergaf  :eusa_sick:, in stand 3 gebeurd er niet zo veel en in L sta je bijna stil  :eusa_think:. Dus heel veel op de remmen en persoonlijk hou ik daar niet zo van, want dat wordt allemaal toch vrij warm.Maar ja de meeste tijd rij ik toch hier in het vlakke nederland en vind ik het fijn, en die ene keer op vakantie neem ik het maar op de koop toe :eusa_wall:

Frank Selen

Met 850 automaat 2,5 20V met caravan een kleine 1100 km naar Noord-Italië gereden. Caravan zal beladen tussen 900 en 1000 kg wegen. Rijden is heerlijk. Met de cruise-controle aan regelt de auto, ook in bergachtig gebied, alles zelf! Af en toe de automaat in stand 3 gezet. Met 4000 toeren per minuut en 80 km/uur naar boven. Tijdens het steilste stuk plankgas in de derde versnelling met 70 km/uur en 4250 toeren. Ik vond, maar we hebben de 850 pas een paar maanden, dat al behoorlijk veel toeren. Indien ik nu nog sneller naar boven wilde zou ik de versnellingshandle in de L kunnen zetten en dan gaat de motor naar bijvoorbeeld 5500 toeren en gaan we met 90 km/uur de berg op? Is dat de bedoeling?
Op de terugreis wel stukken in de tweede versnelling (L) gereden met 80 km/uur naar boven. Ook vaak met dalen voor de 3 gekozen!
Groetjes, Frank


viking_in_shorts

De standen L en 3 zijn eigenlijk alleen voor (gedwongen) terugschakelen bij bergaf = remmen op de motor. Als je wilt dat de auto bergop terugschakelt, gewoon extra gas geven. (soms zelfs tot in kick-down) Schakelt hij niet terug, kán het gewoon niet.