Automaat rijden op vakantie

Gestart door Flipjes 850 R, 27-05-2007 22:14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Flipjes 850 R

Over een paar weken is het zover: vakantie  8) 8). We gaan dit jaar net als vorig jaar naar Italië. (gelijk even de R testen in Duitsland   :eusa_dance: )
Vorig jaar reed ik in een handgeschakelde auto, nu een heerlijk automaatje.
Mijn vraag:  In wat voor stand kan ik de automaat het beste hebben in de verschillende situaties in Zwitserlan / Italië ?
Zowel "heuvel" op als "heuvel" af.
Ik hoef geen caravan mee te slepen, die staat daar nog. Wel moet ik een klein stukje rijden hiermee.
Ik hoor / lees graag jullie verschillende ervaringen.
855 R Automaat Dark Olive Pearl

Ben

Ligt er even aan wat je van plan bent.
Als er geen extreem stijle stukjes zijn laat ik 'm gewoon in D staan.
Is de afgelopen 20 jaar altijd goed gegaan  :eusa_dance:

Flipjes 850 R

Wat is extreem stijl ?? Heeft het nog zin om de automaat in de D-stand icm de sport-stand te hebben ?
855 R Automaat Dark Olive Pearl

Marc O.

Als het echt een stevige helling (omhoog óf omlaag) is, dan wil je niet dat de automaat gaat opschakelen. In dat geval haal je hem uit z'n D.
...The Nile isn't just a river in Africa...

RRRRR_Ramon

Citaat van: Flipjes 850 R op 27-05-2007 22:21:06
Wat is extreem stijl steil?? Heeft het nog zin om de automaat in de D-stand icm de sport-stand te hebben ?

Volgens mij staat in je instructieboekje beschreven hoe je in de bergen moet rijden en wat de verschillende instellingen hiervoor zijn.

Vwb het rijden met een caravan en de prestaties van jouw specifieke auto met je eigen type caravan, kijk dan eens op www.caravantrekker.nl. De Volvo's die wij hebben komen er allemaal aardig goed vanaf, de turbootjes zeker.  ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

cees-s70

#5
Je voelt dat snel genoeg en dan schakel je gewoon een standje lager naar zijn 2 / 3 en ik  zou hem gewoon in E laten staan heb je gemiddelde trekkracht

Flipjes 850 R

Citaat van: Marc O. op 27-05-2007 22:24:08
Als het echt een stevige helling (omhoog óf omlaag) is, dan wil je niet dat de automaat gaat opschakelen. In dat geval haal je hem uit z'n D.

Dan wordt dus een bergversnelling gebruikt, maar wat is nou precies het verschil tussen "2" en "3" ?.
Ik wordt niet veel wijzer van het boekje
855 R Automaat Dark Olive Pearl

Raf

Gewoon in 'D' laten staan. De rest is voor als je lasten trekt.
Als je een hele stijle helling af moet (bij 20 of 30 per uur) dan kan je eventueel '2' of '3' selecteren. voor de rest niet twijfelen. zo heb ik het toch steeds gedaan.

Raf
De gustibus non disputandum est!

Marc O.

#8
Citaat van: Flipjes 850 R op 27-05-2007 22:28:38
Citaat van: Marc O. op 27-05-2007 22:24:08
Als het echt een stevige helling (omhoog óf omlaag) is, dan wil je niet dat de automaat gaat opschakelen. In dat geval haal je hem uit z'n D.

Dan wordt dus een bergversnelling gebruikt, maar wat is nou precies het verschil tussen de twee. Ik wordt niet veel wijzer van het boekje

Als de automaat in D staat dan zal hij bij het bereiken van een bepaald toerental (en nog wat andere factoren) opschakelen naar een hogere versnelling. Als je een helling afrijdt, dan wil je misschien wel afremmen op de motor en dan is opschakelen dus ongewenst. Op dat moment zet je hem in 2 of 3, zodat hij niet hoger opschakelt dan de 2e of 3e versnelling.

Bij bergop hetzelfde: Als je hem in 2 of 3 zet schakelt hij niet verder op (dan 2 resp. 3), zodat de motor méér toeren maakt en je meer vermogen hebt (de motor dus niet te ver terugvalt in toeren).

Edit: typo
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ludo

Citaat van: Flipjes 850 R op 27-05-2007 22:28:38
Ik wordt niet veel wijzer van het boekje

lees dit ook eens:

De keuzehendel heeft 6 standen met de volgende functies:

Stand P
Parkeerstand

Stand R
Achteruitrijstand (Reverse)

Stand N
Neutrale stand (vrij)

Stand D
Stand met automatische overschakeling tussen alle versnellingen. (Geldt niet als de programmakiezer in de WINTER–stand staat.)

Stand 3
Stand waarbij de 4e versnelling wordt geblokkeerd. Tussen de overige versnellingen wordt automatisch overgeschakeld. (Geldt niet als de programmakiezer in de WINTER–stand staat.) In deze stand brandt het waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel continu.

Stand L
Stand waarin alleen de 1e en 2e versnelling beschikbaar zijn. Er wordt alleen automatisch teruggeschakeld en niet doorgeschakeld. Als de keuzehendel in stand L wordt gezet terwijl de auto meer dan ca. 40 km/h rijdt, wordt de 2e versnelling geactiveerd. Als de snelheid vervolgens tot onder de 40 km/h wordt teruggebracht, wordt naar de 1e versnelling teruggeschakeld. Er wordt echter niet meer doorgeschakeld, ongeacht de rijsnelheid. (Geldt niet als de programmakiezer in de WINTER–stand staat.) In deze stand brandt het waarschuwings– lampje op het instrumentenpaneel continu.

Programmakiezer
De programmakiezer heeft een tuimelschakelaar voor de ECON– en SPORT–programma's en een drukknop voor het WINTER– programma. De ECON–/SPORT–schakelaar blijft in de gekozen stand staan. De WINTER–knop veert daarentegen terug en kan worden ingedrukt zonder de stand van de andere schakelaar te beïnvloeden. Uit het voorgaande volgt dat de programma's ECON en SPORT elkaar wederzijds uitsluiten, terwijl het WINTER–programma onafhankelijk van de stand van de ECON–/SPORT–schakelaar kan worden gekozen. De WINTER–stand blijf actief totdat de knop nogmaals wordt ingedrukt, de stand van de tuimelschakelaar wordt gewijzigd of het contact uit wordt gedraaid. Wanneer de auto opnieuw wordt gestart, gebruikt de versnellingsbak het programma waarop de ECON–/SPORT–schakelaar is ingesteld.

Economy–programma
Dit schakelprogramma is bedoeld voor de "normale" rijstijl. Het biedt een snelle doorschakeling en een overbrugging die in de hoogste drie versnellingen zo vaak mogelijk wordt ingeschakeld. De systeemdruk van de versnellingsbak wordt bij dit programma gevarieerd om het overschakelen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Bij volgas wordt de kickdown–functie geactiveerd en wordt bij hogere motortoerentallen overgeschakeld om bijvoorbeeld bij het passeren extra vermogen te leveren.

Sport–programma
Bij het Sport–programma wordt overgeschakeld op de punten waarbij optimale prestaties worden geleverd. Zo lang de bestuurder langzaam accelereert, wordt volgens het Economy–programma overgeschakeld. Wanneer de bestuurder echter sneller accelereert, selecteert de regeleenheid schakel– en overbruggingspunten waarbij optimale prestaties worden geboden. Zo nodig wordt de kickdown–functie geactiveerd.

Winter–programma
Met het winterprogramma kan worden voorkomen dat de wielen in geval van sneeuw, ijs of slecht wegcontact doorslippen. Hiertoe kan in een hoge versnelling worden weggereden. Ook in andere moeilijke situaties waarin de bestuurder een directere invloed op de versnelling wil hebben, kan dit programma uitkomsten bieden. Behalve in de eerste versnelling, wordt in alle versnellingen de overbrugging geactiveerd. Afhankelijk van de schakelstand kunnen de volgende combinaties worden verkregen:

-De auto vertrekt in de 3e versnelling. Bij ca. 60 km/h wordt automatisch overgeschakeld.
-3De auto vertrekt in de 2e versnelling. Er wordt niet door– of teruggeschakeld.
-LDe auto vertrekt in de 1e versnelling. Er wordt niet door– of teruggeschakeld.

In het winterprogramma blijft het waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel branden.
Als bij het Winter–programma de kickdown–functie wordt geactiveerd, maakt de versnellingsbak voor optimale prestaties van alle versnellingen gebruik.

Misha

Je voelt het vanzelf, uiteraard hoef je bij bergop niets te doen, dat gaat vanzelf, zelfs met de CC erop !
(Mooi he, zo'n automaat..)
Het kan comfortabeler te zijn bij licht heuvelop trekken dat je de auto in 3 zet ivm constant op- en afschakelen,  maar dat voel je vanzelf.

Bij heuvel af wil je eigenlijk met de neiging tot faden van de remmen van onze auto's én het standaardremsysteem dat de auto op de motor remt, en slechts áf en toe even de vaart eruit remt met een korte rem-actie.
Hoeveel, dat hangt erg van de situatie af.
De bak zal de neiging hebben om in de overdrive+koppelomvormer-lock te gaan staan, immers je belast de motor niet, gas dicht en je rolt naar beneden.

Als de auto vaart blijft maken op een manier die je niet comfortabel vindt, zet je hem in 3. Als het erg steil is, en de vaart is er genoeg uit, kun je hem zelfs in L zetten.  Je voelt het eigenlijk vanzelf wel, ook als je je remmen teveel belast.
Eigenlijk net zoals je bij een schakelbak zou doen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Hen3

Ik heb 'm in Zuid Frankrijk vorig jaar toch wel regelmatig in de 3 gehad om een beetje op de motor af te remmen. Als ik m in D liet staan ging ik steeds harder, zodat ik dan regelmatig moest bijremmen. Dit geldt niet alleen met caravan, maar zeker ook zonder.  Stand L heb ik echt sporadisch gebruikt.

Je moet echt niet op zoek gaan naar een wetmatigheid hierover... als je in de praktijk merkt dat je liever in een bepaalde versnelling zou willen blijven schakel je van D naar een andere stand. Niet te moeilijk over denken.

viking_in_shorts

Zolang je harder wilt rijden, hebben de standen op die pook geen invloed op het schakelgedrag van de bak. Daar zorgt de stand van je rechtervoet voor.

Die standen hebben alleen invloed op het afremmen. Ga je van 100 naar 50 in z'n D, zal het lang duren. Trek je de pook naar standje 3, zal het afremmen iets sneller gaan. Helemaal snel gaat het in z'n L.  Maar je kan net zo goed de rem gebruiken.

Om je remmen niet aan gort te draaien bij vele lange afdalingen, is het aan te raden op de motor te remmen, en dan merk je vanzelf wel welke stand het beste werkt (=is afhankelijk van laadgewicht en hellingsgraad)

Hen3

Citaat van: viking_in_shorts op 27-05-2007 23:22:43
Die standen hebben alleen invloed op het afremmen.

En bij constant rijden tegen de helling op. Je wilt dan vaak niet dat ie boven een bepaald toerental opschakelt zodat de kracht ineens een stuk minder is. Ook dan kan een lagere stand wel eens fijner zijn.

viking_in_shorts

#14
Citaat van: Hen3 op 27-05-2007 23:26:07
Citaat van: viking_in_shorts op 27-05-2007 23:22:43
Die standen hebben alleen invloed op het afremmen.

En bij constant rijden tegen de helling op. Je wilt dan vaak niet dat ie boven een bepaald toerental opschakelt zodat de kracht ineens een stuk minder is. Ook dan kan een lagere stand wel eens fijner zijn.

Ik snap wat je zegt, maar ben er nog niet helemaal over uit of ik ermee eens ben. Volgens mij schakelt de automaat niet op als hij met de hogere versnelling de snelheid niet zou kunnen volhouden. Het kan natuurlijk dat de automaat geen rekening kan houden met externe invloeden (zoals een caravan) en dat je 'm dan zou moeten helpen.

<edit>
Sterker nog: op het moment dat de snelheid (zoals ingesteld op de CC) niet meer gehaald kan worden, zal de automaat weer neer schakelen. Als je geen CC gebruikt, zal jij automatisch meer gas geven om de snelheid te houden en dat brengt je terug bij mijn opmerking: daar zorgt de stand van je rechtervoet voor.