bobine geeft geen vonk, ook niet na het monteren van een nieuwe bobine!

Gestart door fbm, 02-06-2007 18:22:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

reneetje

Citaat van: Ludo op 02-06-2007 23:59:17
Citaat van: fbm op 02-06-2007 23:50:21
Alarm type 2

mm ik dacht aan de startonderbreker.
maar die schakelt enkel de starter uit i.p.v. de bobine.


Nee, niet altijd, tenminste als er een storing inzit (in de startonderbreker dan he  ;))

Als je zekering nummer 6 er uit haalt dan omzijl je dit (daar zit de onderbreker op samen met de cv en nog wat dingetjes).

Dus even zekering nummer 6 eruit halen en proberen, alhoewel het mij zal verbazen dat het daar aan ligt , gezien je voorgeschiedenis met een kapotte bobine.

De nokkenas sensor zal eerder de schuldige zijn......... ::)
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

fbm

De bobine is waarschijnlijk helemaal voor niks vervangen, het probleem zit "voor" de bobine!

M a r c

Citaat van: fbm op 02-06-2007 23:37:21
Hij zoeken naar krukassensor ??? maar kon hij niet vinden. Die is waarschijnlijk stuk?

Zoeken? Die steekt bovenin het vliegwielhuis, makkelijker kan niet.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

fbm

Citaat van: M a r c op 04-06-2007 10:18:37
Citaat van: fbm op 02-06-2007 23:37:21
Hij zoeken naar krukassensor ??? maar kon hij niet vinden. Die is waarschijnlijk stuk?

Zoeken? Die steekt bovenin het vliegwielhuis, makkelijker kan niet.

Of hij had geen zin meer ofzo, hij deed zo van  ??? ??? ???  ik krijg hem niet aan de praat!

Met andere woorden "ZOEK HET MAAR ZELF UIT!" (ik ben hier nog een leek in :eusa_doh:)

Maar het zal me (hoop ik) lukken met jullie hulp :eusa_dance:


Freakybaby

Er heeft idd in een of andere training gestaan dat de 850 stil gaat staan op nokkenas/krukas sensor, heb die van mij toen vervangen.

Doormeten gaf aan dat die krukas sensor de goede weerstand had, en daarna veranderde het probleem wat, maar was het niet opgelost. Ben nu aan het testen met andere bobine, ander relais 103 en nog wat relais vervangen.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

fbm

Thuur heeft het over de relai 101t/m106
101 en 102 zitten er bij mij niet in  :o :o waar zijn deze van?

Het gaat om een T5 van jan '94

Ludo


fbm

Nokkenassensor is er nu uit :eusa_think: niks geks aan te zien
Is toch (lijkt wel een magneetje) de sensor neem ik aan? aan de binnenkant van dat kapje?
ziet er helemaal 100% als nieuw! maar kan toch het probleem zijn?



Vliegwielsensor nog niet kunnen vinden?
zit deze vlak bij achteruitrijsensor?

fbm

Citaat van: Ludo op 04-06-2007 12:04:26
heb je nu de foutcodes al eens uitgelezen?.

Nee! accu staat nu te laden was bijna leeg!

Na naar huis slepen, alle lampjes branden toen ook licht aan. moest wel was al donker aan het worden! nog maar 8volt op de voltmeter

aj

Citaat van: fbm op 04-06-2007 12:05:55
Nokkenassensor is er nu uit :eusa_think: niks geks aan te zien
Is toch (lijkt wel een magneetje) de sensor neem ik aan? aan de binnenkant van dat kapje?
ziet er helemaal 100% als nieuw! maar kan toch het probleem zijn?

Er zit idd een magneetje in, het is een hall sensor. Die van mij was laatst kapot en je kon er optisch niets aan zien.  Ik had wel een foutcode.

fbm

Citaat van: aj op 04-06-2007 12:17:44
Citaat van: fbm op 04-06-2007 12:05:55
Nokkenassensor is er nu uit :eusa_think: niks geks aan te zien
Is toch (lijkt wel een magneetje) de sensor neem ik aan? aan de binnenkant van dat kapje?
ziet er helemaal 100% als nieuw! maar kan toch het probleem zijn?

Er zit idd een magneetje in, het is een hall sensor. Die van mij was laatst kapot en je kon er optisch niets aan zien.  Ik had wel een foutcode.

Als de accu weer geladen is, kan je dan als nog foutcode's uitlezen? of is het daar nu te laat voor?

Raoul

Allereerst meet je op de bobine of deze 12 volt krijgt(aansl.15)
Vervolgens meet je met een led-spanningzoeker of je tijdens starten een knippersignaal ziet.Als dit zo is ,is de bobine met eindtrap de oorzaak.

Waarschijnlijk heb je geen aansturing,dit wordt verzorgt door de ECU.
De ECU krijgt hiertoe allerlei info,natuurlijk 12 volt,maar ook toerental en nokkenassignaal.Als een van deze ontbreekt,heb je nooit aansturing.

Om te controleren of de ECU zelf wel spanning krijgt,moet met aangezet contact het gele lampje op je dashboard branden.Verder kun je op een sensor meten  of in de stekker 5 volt staat.De sensor van de temperatuur is vaak het makkelijkst.Als dit goed is weet je dat de ECU plus en min krijgt.

Dan blijven er eigenlijk nog 2 sensoren over.

De krukassensor zit bij het vliegwiel,en moet op weerstand worden doorgemeten.De waarde ken ik niet,maar tussen de 200 en 800 ohm is vaak normaal.Let op,hij kan ook vervuild zijn,waardoor je juist met starten een te zwak signaal hebt voor de ECU.Meestal kun je dan wel aanslepen,omdat het signaal dan sterker wordt.(Fietsdynamoeffect)
Vervuiling van het vliegwiel zelf en de starterkrans is een gemene instinker,die bij de 850 of v70 soms de oorzaak is.Reinigen met remmenreiniger.

Het nokkenassignaal moet ook aanwezig zijn,dit in tegenstelling tot de renault safrane,deze heeft bij de 5 cilinder dezelfde motor,maar een ander motormanagement.Volvo kan echter niet zonder het nokkenassignaal,wat door een Hallsensor wordt verzorgd.Via de middelste stekkeraansluiting geeft deze een massasignaal aan de ECU,zodat deze ook de stand van de nokkenas kent.Je kunt tijdens starten dit signaal simuleren.
Plaats je spanningzoeker aan massa,en tip kort de middelste aansluiting aan.Doe dit terwijl de motor wordt gestart,en als deze af en  toe neigt aan te slaan weet je dat de Hall sensor de oorzaak is.NB: de 2 andere aansluitingen zijn plus en min,meten met een led.

Zowel de nokkenas-als vliegwiel of krukassensor gaan nogal ns stuk.
Dit zijn echter onderdelen die de Wegenwacht meestal niet bij zich heeft.
Wel behoort hij je dan naar een geschikte garage te brengen.

mehn

Citaat van: fbm op 04-06-2007 12:05:55
Vliegwielsensor nog niet kunnen vinden?

Zo te zien heb je ook de stekker van de nokkenassensor gevonden. Vlak daarbij (iets naar links als je van de zijkant kijkt) zit de stekker van de vliegwielsensor. Als je die naar beneden volgt kom je vanzelf bij de vliegwielsensor uit.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

fbm

Wat is nou weer een HALL sensor?

(Had er ook af moeten blijven ::) ;D) nee ik wil het allemaal graag weten!

Ludo

Citaat van: fbm op 04-06-2007 12:36:56
Als de accu weer geladen is, kan je dan als nog foutcode's uitlezen? of is het daar nu te laat voor?

foutcodes blijven opgeslagen tot je ze reset.