bobine geeft geen vonk, ook niet na het monteren van een nieuwe bobine!

Gestart door fbm, 02-06-2007 18:22:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ludo

Citaat van: fbm op 04-06-2007 12:51:23
Wat is nou weer een HALL sensor?

Citaat van: Raoul op 04-06-2007 12:40:30
Volvo kan echter niet zonder het nokkenassignaal,wat door een Hallsensor wordt verzorgd.

wat denk je?.

fbm

Citaat van: Ludo op 04-06-2007 13:04:35
Citaat van: fbm op 04-06-2007 12:36:56
Als de accu weer geladen is, kan je dan als nog foutcode's uitlezen? of is het daar nu te laat voor?

foutcodes blijven opgeslagen tot je ze reset.


Mooi!

fbm

Citaat van: Ludo op 04-06-2007 13:05:55
Citaat van: fbm op 04-06-2007 12:51:23
Wat is nou weer een HALL sensor?

Citaat van: Raoul op 04-06-2007 12:40:30
Volvo kan echter niet zonder het nokkenassignaal,wat door een Hallsensor wordt verzorgd.



wat denk je?.

:eusa_hand:  :eusa_doh: Ben ook maar een doe het zelf, probeer het, weet nog niet allemaal zo goed als jullie hoe zo,n ding in elkaar zit of hoe het heet! iemand!

Maar ik blijf proberen en zal alles 2x lezen!


Vliegwielsensor is dat deze?



anders moet ik verder zoeken!

Raoul

Een Hall-sensor is een electronisch oog.Deze heeft plus en min nodig,dat vaak alleen is te meten via een led(weinig stroomafname)
De middelste aansluiting geeft een min signaaltje af,dat door de ECU wordt vertaald in een stand van bijv. de nokkenas.

Een BDP,krukas, of vliegwielsensor is allemaal dezelfde sensor.
Deze is bij Volvo een spoeltje,dat,afhankelijk van de snelheid van het vliegwiel een wisselstroompje afgeeft.Hoe sneller het toerental,hoe hogel de wisselspanning.
Een spoel meet je door met een ohm-meter.
Ook de wisselspanning tijdens starten kun je meten,start de motor en meet tegelijk de wisselspanning.Deze moet wel meer dan 0.5 volt zijn.

Raoul

De vliegwiel sensor zit boven op de bak.Stekker met 2 aansluitingen.
Stekker loshalen,en in de sensor weerstand meten en wisselspanning tijdens starten.

Nokkenas of Hall-sensor: Zit naast de nokkenas,vlak bij je hoofdremcilinder aan de zijkant van je cilinderkop gemonteerd met 2 torx-boutjes.
Stekker heeft 3 aansluitingen.Buitenste zijn plus en min,middelste geeft een massa-signaal (meten met led.)Plus en min kun je ook alleen controleren met een led,omdat de stroomafgifte minimaal is.

mehn

Citaat van: fbm op 04-06-2007 13:20:40
Vliegwielsensor is dat deze?

Lijkt er wel op, maar van die kant heb ik m nog nooit bekeken, alleen van boven ;)
Heb je de kabel naar beneden gevolgd? Hij zit vrij diep in de buurt van de plek waar de versnellingbak aan de motor vastzit.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

fbm

Heb hem gevonden! wat is dat ding smerig :o
zal hem wel zijn



Reinigen met remreiniger ook in het gad van het vliegwielhuis spuiten om het schoon te krijgen of zuist niet doen?

mehn

Juist  :eusa_dance:

Ik heb m op de laatste sleuteldag ook vervangen. Was helemaal niets vreemds aan te zien trouwens :eusa_think:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Freakybaby

Jep dat is de krukas sensor.
Ik heb er hier ook nog een op tafel liggen die vervangen is.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

fbm

Zo weer terug en met een nieuwe nokkenassensor :eusa_dance:
man wat een prijs hangt er aan zo'n lullig ding! maar ik heb een nieuwe dus deze houd het wel weer even uit.

Vliegwielsensor door laten meten, moet tussen 2 en 4 OHM zitten (werd even uitgezocht voor mij) die van mij deed 3,089 OHM dus vervangen is niet nodig volgens de beste man, wel even goed schoonmaken! Hij laat toch wel een nieuwe komen, dus als ik hem toch nodig heb kan ik hem zo ophalen.
en deze vervangen is nu ook maar 5min werk nu ik weet waar het 1 en ander zit!

Ik duik weer onder de kap! ;D ;D


AntonioMontana

Lekker bezig fbm, zijn er al vonkjes waargenomen inmiddels? :)

Ook top dat je fotos van alles maakt, erg praktisch voor eenvolgende doe t zelverT.

thuur

Citaat van: fbm op 04-06-2007 11:00:03
Thuur heeft het over de relai 101t/m106
101 en 102 zitten er bij mij niet in  :o :o waar zijn deze van?

Het gaat om een T5 van jan '94

101 en 102 zijn aanwezig afhankelijk van het aantal opties waarmee je auto is uitgerust.


Citaat van: aj op 04-06-2007 12:17:44
Citaat van: fbm op 04-06-2007 12:05:55
Nokkenassensor is er nu uit :eusa_think: niks geks aan te zien
Is toch (lijkt wel een magneetje) de sensor neem ik aan? aan de binnenkant van dat kapje?
ziet er helemaal 100% als nieuw! maar kan toch het probleem zijn?

Er zit idd een magneetje in, het is een hall sensor. Die van mij was laatst kapot en je kon er optisch niets aan zien.  Ik had wel een foutcode.

Nee, de sensor is een simpel spoeltje wat een verandering in een magnetisch veld kan oppikken ;)


Citaat van: Raoul op 04-06-2007 13:21:19
Een Hall-sensor is een electronisch oog.Deze heeft plus en min nodig,dat vaak alleen is te meten via een led(weinig stroomafname)

Of met een analoge voltmeter, als je de wijzer ziet 'springen' of 'beven' is er een signaal.



Over het algemeen zijn er vuistregels: als je een sensor doormeet moet er een verbinding zijn, vaak laagohmig. Als je de meter nu op de laagste volt stand zet en de sensor snel en vlak langs een groot metalen object beweegt moet er een heel klein beetje uitslag zijn van de meter.


Suc6!


Gr ;)


fbm

Citaat van: AntonioMontana op 04-06-2007 16:14:05
Lekker bezig fbm, zijn er al vonkjes waargenomen inmiddels? :)

Yep! gistermiddag alles weer er terug in gebouwd, en ook nog even het 1en ander schoongemaakt!
Accu van de lader terug in de auto, hij kwam meteen tot leven na het omdraaien van de sleutel!

Volgens de man waar ik de nokkenassensor gehaald heb, zal de auto waarschijnlijk in het noodprogramma staan en moet dan gereset worden en ook nog even uitlezen.
Heb meteen met de auto gereden, maar merkte er niks aan.

Wel een leuk idee dat ik het zelf gedaan heb, NATUURLIJK MET JULLIE HULP!
Je kan een hoop zelf doen aan je auto, gewoon proberen en als je niet verder komt gewoon hier vragen dan kom je er vanzelf uit!

Nu maar even afwachten of hij steeds blijft starten  :eusa_pray: denk het wel maar toch ::)

Ben ook wel benieuwd wat ik heb uitgespaard om het zelf te doen en hem niet naar de dealer te brengen :eusa_think:


;D ;D ;D ;D

fbm

Hij start nog steeds :eusa_dance: moet hem as maandag maar even uit laten lezen.

Als hij in het noodprogramma zit :eusa_think: hoe merk je dat, want hij gaat als een -------------------------------------------------------------------->

8)