Lambda sensor

Gestart door Maverick, 19-05-2003 15:26:21

Vorige topic - Volgende topic

Maverick

WIE HELPT MIJ

Ik heb mijn Volvo 850 2.5 20v estate nu alweer 2 jaar en nog steeds heb ik problemen met de lambda sensor te kust en te keur gaat het lambda lampje branden als ik hem uit laat lezen bij de Volvo dealer kunnen ze geen storing vinden. Ik heb problemen gehad met het relais van de extra luchtpomp dit is vervangen. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is? Gister ging het lampje weer branden toen ik met warme motor constant 120 op de snelweg reed. Ik weet het echt niet meer!!!
Ik hoop op jullie reacties!! ??? :-\ :'(

s©ub@

maverick; welke codes krijg je als je de stekker uitleest? misschien kunnen we dan iets zinnigs verzinnen.

zou natuurlijk kunnen zijn dat je lambda sensor kapot is of een kabelbreuk ergens heeft
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Full Metal Bernd

Luchtmassa meter of temeratuursensor(wanneer er geen luchtmassa mtr op zit)?

Reitse

Zo raar zijn als dealer geen storing kan vinden maar als je zelf uitleest wel... Overigens, een 97'er... kan je die nog uitlezen of is dat zo'n ODB/OBD(???)II systeem...

Mellow_yellow

Wanneer het lampje met het lambda-teken gaat branden wil dit niet zeggen dat er iets mis is met de lambdasonde maar dat er iets mis is met de mengselverhouding brandstof/lucht. Het is dus zaak om te kijken wat de verhouding verstoort. Begin eerst eens met het checken van alle vacuumslangetjes, dan controleren of het uitlaatspruitstuk toevallig niet lek is, temp.sensor checken, nieuwe bougies, etc. etc.

Reitse

Klein zijsprongetje: is het altijd zo dat bij lek uitlaatspruitstuk het lambdalampje gaat branden?

Maverick

Ik was even een tijdje niet online technische problemen. Heb ondertussen al jullie reacties gelezen, allereerst bedankt hiervoor. De verschillende dingen zijn allen gecontroleerd. Het systeem is alleen uitleesbaar met een stekker tussen de voorstoelen onder het muntenhoudertje. Ik krijg het lampje uit door de accupool eraf te halen voor ongeveer 5 minuten. Het lampje kan daarna ook wel een maand of drie of langer uitblijven of binnen een week weer aangaan. Kan de Lambda sensor zelf buitensporige waarden genereren buiten de -0.1 en 0.1 volt. Ik kan me het uitlezen van een jaar terug nog herinneren toen was het verhaal extra luchtpomp defect (zie orginele bericht).
Graag jullie reactie of moet ik maar blijven rijden met dit lampje wat te kust en te keur aan gaat.

ed

Maverick,

Probeer onderstaande link eens. Hier staat hoe je de sensor kan reinigen. Deze schijnt bij veel korte stukje rijden nogal eens te kunnen vervuilen.
Kost niks, en is het proberen waard!

http://au.geocities.com/ozbrick850/engine-o2-quickfix.html
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

gelebanaan

Citaat van: Maverick op 22-05-2003 12:24:02
Ik was even een tijdje niet online technische problemen. Heb ondertussen al jullie reacties gelezen, allereerst bedankt hiervoor. De verschillende dingen zijn allen gecontroleerd. Het systeem is alleen uitleesbaar met een stekker tussen de voorstoelen onder het muntenhoudertje. Ik krijg het lampje uit door de accupool eraf te halen voor ongeveer 5 minuten. Het lampje kan daarna ook wel een maand of drie of langer uitblijven of binnen een week weer aangaan. Kan de Lambda sensor zelf buitensporige waarden genereren buiten de -0.1 en 0.1 volt. Ik kan me het uitlezen van een jaar terug nog herinneren toen was het verhaal extra luchtpomp defect (zie orginele bericht).
Graag jullie reactie of moet ik maar blijven rijden met dit lampje wat te kust en te keur aan gaat.
Heb je je vacuumslangetjes al eens gecontroleerd? Als die valse lucht aanzuigt dan gaat je lambdasonde lampje ook aan. Ik had exact dezelfde symptonen en dit bleek dus een lekke vaccuumslang te zijn.

Maverick

Ook de vacuum slangetjes zijn allen gecontroleerd op breukjes of lekkage. Het rare is dat de ene keer het lampje een maand of drie uit kan blijven om vervolgens na een reset alweer na een week aan te gaan. Het gebeurt ook te kust en te keur de ene keer met 120 op de snelweg de ander keer met 80 buiten de bebouwde kom en de volgende keer met 50 in de bebouwde kom en dat nu al twee jaar en verschillende garagebezoeken verder. Ik ga eerst de snsor maar eens reinigen. bedankt voor jullie reacties tot nu toe, ik laat horen hoe het verder gaat.

Marc 0101.001

Weet je heel zeker dat ze ook het kniestukje aan het inlaatspruitstuk hebben gecheckt? Dit rubberen knietje tbv de carterontluchting smelt op den duur weg en zorgt voor jouw storing. Het is alleen te zien met een lampje en het zit aan het inlaatspruitstuk in de ruimte achter de stuurpomp. Vaak is het ook aan de binnenkant weggesmolten. Ik zou zelf even kijken om het zeker te weten, je weet bij de garage nooit wie en hoe goed iemand écht gecheckt heeft.....