850 start niet, computer kapot?

Gestart door globbink, 06-06-2007 17:22:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rody

kijk ook eens goed naar de kabelboom  van de injectoren, vooral achter de afdekkap v.d. gaskabel; hier wil ook nog wel eens een draad doorslijten.

thuur

Citaat van: globbink op 07-06-2007 00:53:52
Maar is de 103 inderdaad het relais dat de benzinepomp aanstuurt?

Ja. De echte reden dat dat er zit is dat bij een eventueel ongeluk de pomp wordt uitgeschakeld en geen benzine over straat pompt.

Typische Volvo kwaal (200/700/900/800) dat die relais' het loodje leggen trouwens.


Gr ;)

globbink

Moet het relais alleen loslaten in geval van een aanrijding? Of ook op het moment dat de auto op gas overschakelt? Als het eerste het geval is, dan kan ik het dus net zo goed kortsluiten, want ik was niet van plan om aanrijdingen te krijgen, en zeker niet zo hard dat er een benzineleiding zou knappen. Dan is mijn probleem mogelijk opgelost.

globbink

Beste mensen,

ik kan melden dat mijn probleem is opgelost, dankzij de reacties op dit forum, en maar zeer beperkt dankzij de activiteiten van mij garage, kan ik wel zeggen. Zoals gemeld was mijn garage van mening dat de problemen met de benzinetoevoer werden veroorzaakt door een onjuiste aansturing van relais 103 en dat ik dus maar op zoek moest gaan naar een goede gebruikte computer-unit.
Gelukkig heb ik de adviezen hier opgevolgd, ben zo eigenwijs geweest om de garage te vertellen dat ze dan toch eerst maar de 103 moeten vervangen, wat volgens hem dus geen enkel nut zou hebben.
En zie, starten lopen! Niks nieuwe computer.
Wel was er nog een probleem met de elektrische ramen: die deden het niet meer na het gesleutel van mijn garage. Gelukkig bleek dat dat het gevolg was van het gemorrel rond de 103: daardoor hadden ze twee relais' half uit hun sokkel gedrukt. Even aandrukken, en ook dat probleem was ook opgelost.
En nu ben ik erg benieuwd naar de rekening, van deze doorgaans zeer schappelijke en meedenkende garage, waarvan de deskundigheid deze keer toch wel behoorlijk tekort is geschoten.
Forumgenoten: hartelijk dank!
Luuk (ook namens mijn echtgenote Evelien, die er inmiddels ook een punthoofd van kreeg en er vanmiddag met de Renault 5 op uit is gegaan om een 103 te kopen)

KUKO (Rob)

Mooi opgelost zo en ja scheelt zo wel een hoop euries 40 tov ???

why-not

en waar is dat  'relais 103' te vinden?

thuur

Soms vraag ik me af hoe jij aan die 800 posts komt ???

Naast de zekeringen zitten de relais'. 4 Torx-jes losmaken en voila :D


Gr :)

GeertG

Gelijk er maar een schepje bovenop:
Wat te doen bij niet starten op LPG (aangezien de nieuwe brandstofpomp nog onderweg blijkt) en het probleem niet ligt aan : gastoevoer (is er), relais 103 (een werkende erin gehad), zekeringen, nokkenassensor, vliegwielsensor, bobine, bougies (allen uitgewisseld en getest in andere snellere waarbij die steeds wel startte).

Auto sinds dinsdagochtend stil (net daarvoor nog ritje van kwartier) na twee weken probleemloos op LPG gestart te hebben. Of ie het op benzine doet weet ik nog niet aangezien de pomp kaduuk is (zelfs met direct 12V erop doet ie het niet).
En ik weet dat het logisch is om eerst met werkende pomp te testen maar dat is nog niet mogelijk :eusa_boohoo:

Wat nu ? (er zijn er een paar gezinsleden erg blij  :eusa_snooty: ................................  :evil:)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Ludo

dat is een goeie vraag.
:eusa_think:

foutcodes?.

GeertG

#24
Nope, voor zover ik weet.
Alleen laatst iets van een sensor van rem of zoiets (onbeduidend in ieder geval) edit: effe gezocht: was sensor remlichtschakelaar
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

thuur

Check ook het relais van de ECU, naast het fan-relais, op corrosie e.d.


Gr :-\

rody

wat gebeurt als je 103 doorlust, contacten 1 en 3.

dan zou je nl. een continu zoemend geluid moeten horen bij de injectoren. (auto op contact)

misschien geeft dit een aanknopingspunt.

GeertG

Gisteren pakketje (eindelijk) gekregen en 's avond de pomp gewisseld (alleen ander schoentje voor de '-' nodig  ;)).
Op contact en niet veel te horen maar starten deed ie gewoon. Vervolgens een stukje rijden op benzine en daarna op gas overgeschakeld.................en bleef gewoon lopen  :D.

Dus twee problemen in 1 keer opgelost. Vraag blijft waarom starten op gas niet meer ging opeens......... ::)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Ludo

Citaat van: GeertG op 15-08-2007 08:01:38
Dus twee problemen in 1 keer opgelost. Vraag blijft waarom starten op gas niet meer ging opeens......... ::)

dat is idd vreemd.  :eusa_think:
maar goed, het probleem is eindelijk opgelost.  :D

thuur

Net ook gekeken naar een 850 10V B5252FS uit 1993 die te pas en te onpas uitvalt.

Relais 103 is vernieuwd, br.st.pomp zoemt er vrolijk op los (tijdens rijden), ECU relais tiptop in orde, geen foutcodes...

Als de motor uitvalt sterft deze langzaam (zakt weg). Vandaar dat ik eigenlijk de sensors uitsluit (nokkenas/krukas) alsook de bobine (vorschak.weerstand). De dealer heeft geconstateerd dat de benzinedruk wegvalt op het moment dat de motor begint uit te vallen. Ze vermoeden dan ook een defecte computer en vragen 1000 euro voor deze "probeeroplossing".

Op diverse sites is te lezen dat deze computers "gereviseerd" worden tegen honderden euro's of dollars. Ik heb de computer opengemaakt en eerlijk is eerlijk: het ziet er perfect uit! Nog niet het geringste breuklijntje in de solderingen, geen zwarte plekken (hitte) of losse/gebroken componenten ???

Relais 103 schakelt de br.st.pomp in op het moment dat de motor loopt of start. Een simpel relais met wat elektronica die het motorsignaal volgt. Van ECU B27 loopt een draad rechtstreeks naar stuurpin 31B van relais 103. Ik meet hier amper voltage (geen scope bij de hand helaas), maar het loopt op als de motor meer toeren maakt. Ik denk dus een blokgolf, maar slechts 0,2 - 0,5 Volt :eusa_think:

In de specificatie lees ik dat het bij contact aan 7 Volt AC moet zijn. Bij lopende motor gemiddeld 3,5 Volt AC bij een %werk van 50%.

Als de motor loopt, loopt deze rustig en zonder hikken of schokken. Van vermogensgebrek is ook geen sprake. Wel heeft de auto wat carterdruk zodat haast alle keerringen zweten of lekken.

Ik heb het relais maar overbrugd om de computer uit te sluiten. Als iemand nog een computer heeft (of andere ideeen hieromtrent) dan houd ik mij aanbevolen (zie advertentie: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,34901.0.html)

Nummer is Siemens S103955400D Z.2 Fenix 5.2 1993, uit Vadis begrijp ik dat de '93-er ECU anders is dan latere modellen :eusa_eh:


Nu maar hopen dat het draadbruggetje een oplossing biedt..


Gr :eusa_pray: