850 start niet, computer kapot?

Gestart door globbink, 06-06-2007 17:22:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

globbink

Ik heb sinds enige tijd een hardnekking probleem met mijn 850 10v estate uit 1995, met G3 gasinstallatie. Hij start op benzine, maar slaat vrijwel gelijk weer af. Een enkele keer blijft hij wel lopen, maar dan geeft hij vaak problemen met het overschakelen op gas. Oplossing is proberen het ding zo snel mogelijk op gas te krijgen, door een flinke dot gas te geven. Als hij een keer op gas loopt, blijft hij lopen en doet hij het goed.
Ik heb 'm naar de garage gebracht, maar ze komen er niet echt uit geloof ik. Er is geconstateerd dat het relais waarmee de benzinetoevoer wordt geschakeld even stroom krijgt bij het starten, maar daarna niet meer. Als het relais wordt vastgehouden, blijft de auto lopen.
Conclusie van de garage is dat de computer kapot is, want dat relais moet door de computer worden aangestuurd. Men heeft mij op pad gestuurd om naar een ander op zoek te gaan.
Maar ik heb zo mijn twijfels. Volgens mij is elektronica kapot of niet en niet de ene keer wel en de andere keer niet. Bovendien lees ik op dit forum dat zo'n computer niet vaak kapot is.
Is er iemand die enig idee heeft wat het wel zou kunnen zijn? (Elders op het forum zag ik een vergelijkbaar probleem, dat bleek aan de startonderbreking te liggen, maar volgens mij heeft mijn auto dat helemaal niet.)

KUKO (Rob)

Kijk even met de zoek functie op relais 103 misschien heb je er iets aan.

globbink

Juist ja, een echte Volvo-kwaal zie ik. Dit relais 103 is dus het relais dat de benzinepomp aan- en uitzet. klinkt wel logisch Maar volgens de garage is het relais niet kapot, maar wordt 'ie niet goed aangestuurd. En dat zou aan de computer liggen. Is dat inderdaad een mogelijkheid of is dat erg onwaarschijnlijk?
Luuk Obbink

Ludo

Citaat van: globbink op 06-06-2007 20:09:10
volgens de garage is het relais niet kapot, maar wordt 'ie niet goed aangestuurd.


kapot of niet goed aangestuurd is hetzelfde.
er zitten solderingen in die (soms) slecht contact maken.

Snellebaksteen

Anders kun je ook gewoon op gas starten. Als je tenminste een Vialle verdamper instalatie hebt.

Let op: Start procedure op gas:

contact aan: ledje brand groen, druk op knop-> ledje brand rood.
contact uit.
contact aan: ledje brand rood, druk op knop-> ledje brand groen.
contact uit.
contact aan: ledje brand groen, starten!! (duurt iets langer voordat ie aan slaat, maar start altijd!)


Bij mij kan ik ook een verkorte procedure toepassen heb ik ontdekt:

contact aan: ledje brand groen, druk op knop-> ledje brand rood, druk op knop-> ledje brand groen.
contact uit.
contact aan, starten.


Suc6!
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Ludo

Citaat van: Snellebaksteen op 06-06-2007 22:06:44
Anders kun je ook gewoon op gas starten.

moet je wel geluk hebben dat de stroom voor de lpg installatie niet van hetzelfde punt is afgetakt.
anders sta je nog even ver.  ;D


thuur

Citaat van: Ludo op 06-06-2007 20:22:27
Citaat van: globbink op 06-06-2007 20:09:10
volgens de garage is het relais niet kapot, maar wordt 'ie niet goed aangestuurd.


kapot of niet goed aangestuurd is hetzelfde.
er zitten solderingen in die (soms) slecht contact maken.


Volgens mij wordt het relais niet door de computer aangestuurd als ik de Bosch documentatie goed begrijp..


Gr ;)

Ludo

103 word aangestuurd door de hoofdrelais (boven de radiator).

globbink

als ik het schema in mijn vraagbaak goed begrijp, wordt 'ie wel aangestuurd door de computer. Het gaat toch om het relais dat de benzinepomp schakelt? Ik zie daar op het schema - afhankelijk van het type motorregeling - een relais met vijf draadjes. Twee gaan er naar de benzinepomp, een naar het motormanagement, een naar de massa en een via een ander relais naar het contactslot. Dat is toch het gewraakte relais? Of is het een ander?
Luuk

rody

zou het niet in de ecu zoeken; is deze stuk kun je volgens mij op gas ook niet rijden.

heb je een alarm?.

globbink

Nee, ik heb geen alarm, hoezo?
Luuk

rody

Citaat van: globbink op 07-06-2007 00:39:16
Nee, ik heb geen alarm, hoezo?
Luuk

er zijn alarmen die de brandstofvoorz. afsluiten.

globbink

Juist, nee, dat is het dus ook niet. Maar ik heb ook twijfels dat het aan de computer zou liggen. Ik heb op dit forum nog nauwelijs of geen problemen met de computer kunnen ontdekken.
Luuk

thuur

Controleer ook het relais wat Ludo aangeeft op corrosie en kabelbreuken.

Citaat van: Ludo op 06-06-2007 23:25:22
103 word aangestuurd door de hoofdrelais (boven de radiator).


Gr ;)

globbink

Maar is de 103 inderdaad het relais dat de benzinepomp aanstuurt?