Wat is wijsheid ? 850 t-5R of een V40 T4

Gestart door Turbo-Geek, 07-06-2007 08:52:52

Vorige topic - Volgende topic

Snellebaksteen

Vaak minder betrouwbare km standen. Maar verder schijn je de 2.0 zelfs zwaarder te kunnen belasten met turbodruk ivm de grotere oppervlakte van de koppakking. Dus het vermogen kan gelijk komen met de 2.3.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Ludo

zet maar eens een standaard 2.0 en een 2.3 naast elkaar.
heeft misschien wat meer toeren nodig, maar die doet echt niet onder voor de 2.3.

Eugene

Ik heb heel veel kilometers gemaakt in een V40 2.0i en daarnaast ook vaker gereden in een V40T4. 850 T-5 rij ik nu al 2 jaar.

De V40 heeft net als de 850 gewoon zijn standaard kwaaltjes, maar welke auto heeft dat niet.
Qua geluid wint de 850, 5 cilinder tegen 4
Qua looks wint de 850, puur persoonlijk natuurlijk.
Qua degelijkheid wint de 850, de V40 heeft nogal veel last van rammeltjes en kraakjes in het interieur. Vooral de Phase 1, de Phase 2 valt wel mee.
Qua ruimte wint de 850. Vooral als je groot bent (1.90+) zul je merken dat een V40 aan de kleine kant is terwijl je in een 850 zat ruimte hebt als bestuurder.  

Uitteraard is dit maar mijn mening, doe ermee wat je wil ;)

If it's not blown, it sucks...

Taranis

Citaat van: Eugene op 07-06-2007 10:53:21
Qua degelijkheid wint de 850, de V40 heeft nogal veel last van rammeltjes en kraakjes in het interieur. Vooral de Phase 1, de Phase 2 valt wel mee.

Dat ben ik dan weer niet met je eens. Het enige wat rammelt in mijn/onze V40 T4 is de klep van het dashboardkastje (bj november '99, modeljaar 2000, km-stand 172.000). Daar kan de 850 nog een puntje aan zuigen, waar je af en toe het halve dashboard, een stoel of een deurpaneel uit elkaar moet slopen om weer eens een rammeltje of piepje te lokaliseren en verhelpen (ik kan er écht niet tegen).

Als je LPG wilt: 850 nemen. Zelf 3 jaar in de V40 rondgeknord voor ik de 850 kocht. De V40 hebben we nog steeds en rij eigenlijk in beiden vrij veel (te veel... ). De 850 klinkt gewoon beter, zit beter. Als ik echter een V40 T4 afmeet tegen een 850 T-5 station, vind ik een V40 meer een rijdersauto dan een 850. Dat kan zijn door de compactere afmetingen, maar het is gewoon leuker gooien en smijten. Het voelt ook allemaal een stuk spectaculairder, de 850 geeft minder snelheidsbeleving.
LPG even buiten beschouwing gelaten (want dan heeft een Phase I V40 geen zin), valt mijne/onze T4 qua onderhoud positief op. Nu bijna 100.000 kilometer mee gereden en alleen een motorsteun (onder garantie) en een startmotor moeten vervangen. De roestgevoeligheid valt me wel tegen.

Ik denk dat het er puur vanaf hangt waar je prioriteiten liggen. Een V40 voelt toch iets minder degelijk aan, maar als ik 'm vergelijk met mijn 850 is ie juist degelijker. Ben je kleiner dan 1.80 dan kun je in een V40 goed zitten. Daarboven zijn (vind ik) de stoelen te klein.

Ga met beiden eens rijden, dat kost niets behalve een paar uur van je tijd en dan kun je tenminste een echte afweging maken gebaseerd op je eigen ervaringen ;)

Turbo-Geek

Bedankt voor de info ! Een hoop informatie waar ik wat mee kan.

Ik heb een aantal leuke (op het oog) Italianen gezien (alhoewel de type benaming verwarrend is als je een crosscheck doet met het kenteken) en zijn redelijk geprijsd.
Is de turbo (neem aan een 15G) in staat om het vermogens verschil meer dan goed te maken ?
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

M a r c

Citaat van: Turbo-Geek op 07-06-2007 11:26:49
Bedankt voor de info ! Een hoop informatie waar ik wat mee kan.

Ik heb een aantal leuke (op het oog) Italianen gezien (alhoewel de type benaming verwarrend is als je een crosscheck doet met het kenteken) en zijn redelijk geprijsd.
Is de turbo (neem aan een 15G) in staat om het vermogens verschil meer dan goed te maken ?

Een Italiaan heeft een 13G turbo.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Eugene

Citaat van: Taranis op 07-06-2007 11:03:10

Dat ben ik dan weer niet met je eens. Het enige wat rammelt in mijn/onze V40 T4 is de klep van het dashboardkastje (bj november '99, modeljaar 2000, km-stand 172.000). Daar kan de 850 nog een puntje aan zuigen, waar je af en toe het halve dashboard, een stoel of een deurpaneel uit elkaar moet slopen om weer eens een rammeltje of piepje te lokaliseren en verhelpen (ik kan er écht niet tegen).

Dat zeg ik.... MY 2000 is Phase 2 ;)

Taranis

Citaat van: Eugene op 07-06-2007 11:45:38
Citaat van: Taranis op 07-06-2007 11:03:10

Dat zeg ik.... MY 2000 is Phase 2 ;)

En toch nog de oude achterlichten e.d.?  :eusa_think:

Okee dan, weer wat geleerd :)

Eugene

Citaat van: Taranis op 07-06-2007 11:48:08
En toch nog de oude achterlichten e.d.?  :eusa_think:

Okee dan, weer wat geleerd :)

Net als de eerste 850 T-5... samenraapsel van Phase1 en 2 misschien, daar zijn ze bij Volvo nogal goed in :P

Heb je de achteruitversnelling rechts achter zitten of links voor (icm een pal die je omhoog moet trekken)?

octaaf

vorig jaar heb ik eens met een V40 (1998) gereden als kandidaat koper maar vond zelfs de wegligging van mijn vaders 240 niet terug. op zich vind ik het beste mooie wagens, maar na wat rondneuzen zou ik NOOIT een v40 van phase I kopen (voor 2001 of 2002 of zoiets). daar krijg je gegarandeerd (renault-)motormiserie mee! qua degelijkheid versnellingsbak vond ik het ook een immens verschil met de 850.
ruimte binnenin een v40 vind ik wel nog meevallen, maar de opening van de koffer is niet zeer praktisch voor grote dingen.
zou de v40 nu nog veel zuiniger zijn, maar ook dit valt dik tegen :eusa_wall:
1 remedie tegen twijfel: rij in beiden. achteraf zien we je graag terug met je 850   ;) (als dit niet gebeurt zijn er geen zekerheden meer in 't leven  ;D)

Taranis

Citaat van: Eugene op 07-06-2007 11:59:22
Heb je de achteruitversnelling rechts achter zitten of links voor (icm een pal die je omhoog moet trekken)?

Rechtsachter, zonder pal (gewoon net als de 850 dus).

Voor wat betreft samenraapsel: ze waren bij de dealer ook erg verbaasd toen er een Phase II motor in bleek te liggen... dus wat het precies is, geen idee. Maar goed, dat is beetje off-topic ;) (ik PB zo wel ff)

Ricardo

Citaat van: Turbo-Geek op 07-06-2007 09:53:58
Persoonlijk vind ik de Gele T-5R die hier te koop staat met alles erop en eraan de IDEALE wagen maar 15 'briefjes' gaat me wat te ver.

Die is wel echt af, prachtige wielen. Grote turbo, dp + sportuitlaat, nieuwe ontsteking enz. . Zet daar nog WP-Pro of iets dergelijks op en je hebt een van de leukste 850's! Is idd. geld maar als je dat er zelf aan moet doen kost de auto waarschijnlijk nog veel meer.

-D©©©L-

Citaat van: Turbo-Geek op 07-06-2007 09:53:58
Persoonlijk vind ik de Gele T-5R die hier te koop staat met alles erop en eraan de IDEALE wagen maar 15 'briefjes' gaat me wat te ver.

Tja, alle waar is naar z'n geld.
In die auto tref een een verzamelaars object  8) in zeeeer goede staat, en daar hangt een kaartje aan.
Indien je overweegt om stevig te gaan tunen, en dus turbo en hele hele circus gaat vervangen kan je voor veel minder geld een 850 T5 kopen, daar een andere remmen etc. onder zetten, een mooi lederen interieur er in spijkeren (zijn genoeg los verkrijgbaar), het geheel van buiten opnieuw laten spuiten en dan nog geld overhouden voor wat extra turbo geweld. :eusa_dance:

Ik vind het zelf een beetje zonde om een originele t-5r grondig te gaan verherbouwen  ::),
aan de anderkant kan een eventuele eigenaar hem ook weer origineel maken...  :)
D'r staat ook nog een mooie C70 te koop ? is dat een optie ?

Turbo-Geek

Nogmaals, allen bedankt voor de hulp  :eusa_clap:

Voor de duidelijkheid, die Gele T5R is 101% mijn smaak want ik houd wel van wat aanpassingen (de eerste auto die af fabriek AF is moet ik nog zien, exoten daar gelaten) dus het feest zou compleet zijn en een hoop werk wordt me bespaart.
Die gele kleur alleen al maakt me blij ... Ik heb gewoon wat met die auto  :eusa_drool:
Het is best een bedrag maar als ik al die zaken zelf zou moeten doen dan ben ik meer kwijt om maar te zwijgen over de tijd die ik kwijt zou zijn.
Echter, de knaken (15mille) heb ik gewoon niet dus we zijn wat dat betreft snel klaar.

Ik wil al met al rond de 7000 euro uitgeven voor de auto ansich en daarbij reken ik op een 2500 euro voor de G3 installatie en nog eens 500 voor kleine kosten.
Ik ben ondertussen wel vrij zeker dat het een 850 wordt ipv de V40 dus wat dat betreft zal ik hier wat langer rondhangen.
Ik wil het liefst meteen zo goed als alles aan boord hebben want een lederen setje erin tillen zal toch ook de nodige knaken kosten vrees ik, tenminste dat waren mij ervaringen op de sloop de afgelopen jaren (welliswaar een ander automerk, maar toch)

Het rest mij dan alleen maar een drietal keuzes te maken waar u mij mee kan helpen:

Keuze 1: Welk type 850 ??  Dus een geschikte T-5 of een T-5R tot het bedrag van 7000 euro. Heb voor dat geld wel een leuke 'italiaan' gezien alleen de 2liter motor met die kleinere turbo lijkt me een beperking als ik later toch modificatie kriebels ga krijgen, of zie ik dat helemaal verkeerd ?? (De verschillen qua turbo's zeggen me weinig) In het verleden heb ik veel $$$ betaald voor een verkeerde 'basis' configuratie van waaruit ik wilde tunen, maar goed mischien zit er zat reserve in zo'n 2.0 T5 ?

Keuze 2: Sedan of Estate ? Zelf vind ik de estate mooier om te zien maar wellicht zitten er nadelen aan die ik niet ken.

Keuze 3: Handbak of Automaat ? Zelf geniet (voor het eerst in mijn auto geschiedenis) de automaat voorkeur alleen weet ik niet of een automaat met doorgaans ruim 2 ton op de teller een geschikte partner is voor een snelle gemodificeerde turbo Volvo.

Natuurlijk zijn het persoonlijke keuzes maar ik laat ervaringen van eenieder mee wegen dus geef gerust een (onderbouwde) mening want ik zal mischien bepaalde zaken over het hoofd zien.
  The things you own end up Owning you !

Emiel

X40 MY2000 is phase 1.5 (heldere koplampen, oude bumpers oa), MY2001 is Phase 2.

X40 is rustiger qua rammels ed. Maar voor een grijns op je bakkes moet je toch echt een 850 hebben... :eusa_shhh: