AIRCO V70 1997 2.5 turbo

Gestart door Richardv70turbo, 08-06-2007 22:42:05

Vorige topic - Volgende topic

Richardv70turbo

Mijn airco is een maand geleden weer bij gevuld er zat nog 500 gram in.nu werkt de airco weer niet.verschillende volvo tecnici denken dat de verdamper lekt.de pomp, leidingen en airco computer zijn anderhalf jaar geleden vervangen koste 2000 euries.is de verdamper makkelik te zien  en te controleren of hij lekt.het dashbord moet er uit heb ik gehoort.wie weet wat het gaat kosten.

hanszelf

Als de aircoboer zo slim is geweest om wat fluor aan het koudemiddel toe te voegen dan kun je met een blacklight (sporen van) een lekkage heel makkelijk zien. Anders moet je echt de hele verdamper van onder tot boven nakijken en daarvoor moet je dashboard inderdaad helemaal open.
Is je airco overigens echt bijgevuld? Dat is namelijk helemaal niet goed omdat je heel moeilijk kunt meten hoeveel erbij moet. Bovendien zit er vaak condens in het systeem.

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

elianmars

Waarom is de verdamper niet gelijk meegenomen, toen de installatie "gerenoveerd" werd? De verdamper is volgens mij juist de zwakste schakel van het systeem.

Het hele dashboard moet er inderdaad uit om de verdamper te vervangen (ik ga het binnenkort ook doen, verdamper ligt al klaar).
Er zijn op het forum diverse adressen te vinden, waar het zo'n 650 euro ex. btw kost, inclusief de boel opnieuw vullen.

Richardv70turbo

IK heb het dashbordkastje en de blower er uit gehaald dan zie je de verdamper. hij is helemaal groen onderin.en geoxideerd.ik ga hem morgen onder druk zetten met stikstof dan zie ik of hij lekt. ikdenk het wel want ik zie verder geen sporen van lekkage. de condensor is ook al eens vervangen .dus een nieuwe verdamper.een nieuwe kost 110 euro op h-base .hij is de zelfde als voor een 850. en dan is alles nieuw.de teller staat inmiddels op 291000 km.zit te denken om een V70 diesel te nemen omdat ik wel 40000 per jaar rijdt.maar eerst kijken hoe snel zoeen is want ik wil de power niet missen.

Enno

Citaat van: elianmars op 08-06-2007 23:19:37
Waarom is de verdamper niet gelijk meegenomen, toen de installatie "gerenoveerd" werd? De verdamper is volgens mij juist de zwakste schakel van het systeem.

Kan het zijn dat er verdampers zijn die het langer uithouden dan origineel Volvo?...

Mijn verdamper is minimaal 5 jaar oud, Bij mij is bijna alles van de airco vervangen maar nog niet de verdamper.

Hij houdt het airco spul nog goed vast, en koelt overigens prima op dit moment.

thuur

Citaat van: Enno op 18-06-2007 20:28:08

Kan het zijn dat er verdampers zijn die het langer uithouden dan origineel Volvo?...

Ik lees hier wel eens dat de Hella exemplaren beduidend beter zijn.

Gr ;)

Richardv70turbo

ik heb de verdamper vervangen en de airco werkt weer.ik er een hella/behr verdamper ingezet.kost 81 euro bij koskamp ;D In totaal 6 uurtjes werk.dus het valt wel mee. alleen de koppelingen van de leidingen gaven wat problemen om los te krijgen . maar de tip met een stukje pvc buis werkte prima .allemaal bedankt voor de tips :eusa_hand: