Grijs kenteken conversie van 850 Estate

Gestart door Deltalink, 09-06-2007 20:19:12

Vorige topic - Volgende topic

Deltalink

Kreeg ineens een idee: wat als ik een 850 estate op LPG zou converteren naar een 'bestelbus' met grijs kenteken. Ik kan dat maken, want ik ga m'n 850 veel gebruiken om mee op te treden met toetsenistenspullen. Heb een BTW nummer.

Enorm voordeel is dan dat je 290 Euro wegenbelasting per *jaar* betaalt ipv net iets meer per maand kwartaal ;D Dat scheelt dus dus iets van 1000 Euro per jaar!  :o

Weet iemand een goed adres hiervoor? Wat voor kosten kan ik verwachten? Kan ik de bult ook zelf ontwerpen? :-)

Groet, Steven
"De achterwielophanging van de Volvo 850 is gepatenteerd onder de naam Delta-Link. Dit unieke semi-onafhankelijke systeem combineert de voordelen van een starre as met de voordelen van geheel onafhankelijke achterwielophanging." - Volvo 850 Estate folder

Joris_Scholte

Ik weet dat er in de omgeving Eerbeek een V70 Classic op grijs kenteken rondrijdt, dus het is wel mogelijk. Maar of daarvan het dak verhoogd is, en wat de kosten zijn, heb ik geen idee van.

FGG

Citaat van: Deltalink op 09-06-2007 20:19:12
Kreeg ineens een idee: wat als ik een 850 estate op LPG zou converteren naar een 'bestelbus' met grijs kenteken. Ik kan dat maken, want ik ga m'n 850 veel gebruiken om mee op te treden met toetsenistenspullen. Heb een BTW nummer.

Enorm voordeel is dan dat je 290 Euro wegenbelasting per *jaar* betaalt ipv net iets meer per maand  ;D Dat scheelt dus dus iets van 1000 Euro per jaar!  :o

Weet iemand een goed adres hiervoor? Wat voor kosten kan ik verwachten? Kan ik de bult ook zelf ontwerpen? :-)

Groet, Steven

Als je een 850 op G3 hebt is de belasting 900,- per jaar. Dan is het verschil nog 600,- wil je voor 50,- per maand met een ontsierde 850 rondrijden? Ik neem aan dat je dan zo'n bult op je dak moet maken.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

-D©©©L-

Een nette ombouw is ook niet goedkoop;

-Dakverhoging over de gehele breedte (in het geval van dakrails de maximum maat tussen de dakrails) en lengte van de laadvloer, zodanig dat bovenkant dak minimaal 20 cm hoger is dan de dagmaat van het bestuurder portier. (bye bye sips...)
-Vlakke, vaste (!) laadvloer verplicht.
-Op 1 rechter zijruit na, zijruiten na de B-stijl vervangen door vaste panelen.

Als je het netjes doet ?
2500-3000 euro minimaal en daarna onverkoopbaar dus afschijven tot wrak prijs.

Of:

Geen verhoogd dak, dan een dicht schot en vlakke voer + dichte ruiten (minus 1 rechts).
kweenie, dan beter een ouwe lijkwagen/ambulance 945 of 745 denk ik. heb je gelijk airco.  ;D

Deltalink

Citaat van: FGG op 09-06-2007 20:36:47
Als je een 850 op G3 hebt is de belasting 900,- per jaar. Dan is het verschil nog 600,- wil je voor 50,- per maand met een ontsierde 850 rondrijden? Ik neem aan dat je dan zo'n bult op je dak moet maken.

Kan best mooi worden denk ik :-) Zowel de huidige eigenaar als ik zijn ontwerpers en technisch tekenaars, en de garage waar hij staat heeft ervaring met het ombouwen van de 700 serie :-)

Maar wel goed punt van de G3 optie.

@Marco: kicken, hoef je het dak niet te verhogen als je een dicht schot inbouwt? Want dat was ik sowieso al van plan. In dat geval kan het behoorlijk cheap toch? En het is waarschijnlijk goed terug te draaien mocht ik hem weer kwijt willen. Heb al airco trouwens :)
"De achterwielophanging van de Volvo 850 is gepatenteerd onder de naam Delta-Link. Dit unieke semi-onafhankelijke systeem combineert de voordelen van een starre as met de voordelen van geheel onafhankelijke achterwielophanging." - Volvo 850 Estate folder

-D©©©L-

Citaat van: Deltalink op 09-06-2007 21:16:08En het is waarschijnlijk goed terug te draaien mocht ik hem weer kwijt willen. Heb al airco trouwens :)

alleen al de ruiten dichtmaken maakt terug conversie lastig.

Deltalink

Citaat van: -D©©©L- op 09-06-2007 21:19:15

Waarom? Je zou als je het slim aanpakt toch gewoon het glas kunnen terugzetten of van coating ontdoen? Zelfde geldt denk ik voor het uit- en weer inbouwen van de achterbank en de vlakke laadvloer. Ik vind het wel een idee, zo'n modulaire grijskenteken kit :-)

-D©©©L-

Citaat van: Deltalink op 09-06-2007 21:23:10
Citaat van: -D©©©L- op 09-06-2007 21:19:15

Waarom? Je zou als je het slim aanpakt toch gewoon het glas kunnen terugzetten of van coating ontdoen? Zelfde geldt denk ik voor het uit- en weer inbouwen van de achterbank en de vlakke laadvloer. Ik vind het wel een idee, zo'n modulaire grijskenteken kit :-)

coating ? nee nee, echt nie. (en ook geen lak, vloerbedekking o.i.d.)
Glas en mechanisme eruit en een ondoorzichtig materiaal vast erin, en dus ook niet stiekum in de bestaande rubbers schuiven.  :eusa_naughty:

Deltalink

Citaat van: -D©©©L- op 09-06-2007 21:26:15
Glas en mechanisme eruit en een ondoorzichtig materiaal vast erin, en dus ook niet stiekum in de bestaande rubbers schuiven.  :eusa_naughty:

'Vast' als in non-omkeerbaar? :-) Dat je het er echt uit moet bikken wijze van spreken? :-P

Ik heb even de eisen opgezocht op http://www.vergelijkbestelautoverzekeringen.nl/bestelauto_definitie.html:

Een middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak moet voldoen aan de volgende eisen:

* dak laadruimte: minder dan 25 cm hoger dan het hoogste gedeelte van de portieropening van de bestuurderszitplaats;
    * zijruiten: één zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan ongeacht de grootte ervan;
    * laadruimte: ten minste 125 cm lang en ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en een lengte van ten minste 125 cm;
    * tussenschot: direct achter de bestuurderszitplaats over de volle breedte en hoogte van de bestuurderscabine. Een of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm.

Daar heb je dus het probleem: de standaard laadruimte van een 850 Estate is maar 80cm hoog. Deze categorie is er voor de Scenics van deze wereld denk ik...

-D©©©L-

Citaat van: Deltalink op 09-06-2007 21:29:43
Citaat van: -D©©©L- op 09-06-2007 21:26:15

'Vast' als in non-omkeerbaar? :-) Dat je het er echt uit moet bikken wijze van spreken? :-P

Yep... geld ook voor verhoogd dak en laag schot

Deltalink

Citeer
Yep... geld ook voor verhoogd dak en laag schot

Hmm, en je mag eventuele toekomstige kinderen in Nederland niet in het laadruim vervoeren, toch? :) (damn)

Scooby Doo

Dan is het in België toch makkelijker!  8) :eusa_whistle:
Bij ons moet enkel de achterbank eruit, gordels achteraan eruit, en een laadvloer inzetten, dat mag zelfs een houten exemplaar zijn.  Alle ruiten mogen blijven zitten, en dat idiote verhoogde dak hoeft ook niet. Wij moeten niet met een mislukt ijsventerkarretje te rijden. ;D ;D
Verkeersbelasting is 106 Euro per jaar.  :eusa_dance:
Verkeersbelasting op een personenwagen 850/v70 hangt dan ook van de motor af (een 2,0 = ong. 330 Euro per jaar).

De logica achter dat verhoogde dakje in Nederland is eigenlijk wel schitterend.
Een bepaalde kist moet in de kofferruimte passen (LxBxH), en in een standaard 850/V70 lukt dit niet --> verhoogd dakje is dus de oplossing!
Dit is me dus door en Nederlander verteld die met een Range Rover lichte vracht rijdt.

Maar eh... :eusa_think: :eusa_think: moeten ze me toch es uitleggen hoe die verdomde kist er dan in moet?? ??? :eusa_think:
Puppy Power!!!

-D©©©L-

De dakverhoging is vooral ontstaan omdat er een voorwaarde is aan een laag schot in de auto.
voordeel van dit lage schot (30 cm hoog meen ik) is dat de stoel er aan de bovenzijde overheen kan en je dus effectief meer ruimte hebt voor de bestuurder.
Die voorwaarde is dat de bovenkant van het dak van de laadruimte 25 cm hoger is (ik dacht per abuis 20 cm) dan de dagmaat van de portier van de bestuurderzitplaats.

In het begin was de regelgeving in .nl ook erg soepel, het was zefs mogelijk een station op grijskenteken te zetten met de bank erin. Omdat steeds meer particulieren " grijs" gingen rijden is dit steeds strenger/idioter geworden.

Pas sinds vorig jaar is de belastingtechinsche koppeling met het ondernemerschap/firma registratie een feit geworden. Nu is het vooral "ondernemertje pesten", als er 1 regeling is die afgeschaft zou moeten worden te faveure van de kleine ondernemer dan is dat het hoofdstuk inrichtings eisen kleine bestelvoertuigen. 

breakman

Citaat van: Scooby Doo op 09-06-2007 22:18:19
Dan is het in België toch makkelijker!  8) :eusa_whistle:
Bij ons moet enkel de achterbank eruit, gordels achteraan eruit, en een laadvloer inzetten, dat mag zelfs een houten exemplaar zijn.  Alle ruiten mogen blijven zitten, en dat idiote verhoogde dak hoeft ook niet. Wij moeten niet met een mislukt ijsventerkarretje te rijden. ;D ;D
Verkeersbelasting is 106 Euro per jaar.  :eusa_dance:
Verkeersbelasting op een personenwagen 850/v70 hangt dan ook van de motor af (een 2,0 = ong. 330 Euro per jaar).

De logica achter dat verhoogde dakje in Nederland is eigenlijk wel schitterend.
Een bepaalde kist moet in de kofferruimte passen (LxBxH), en in een standaard 850/V70 lukt dit niet --> verhoogd dakje is dus de oplossing!
Dit is me dus door en Nederlander verteld die met een Range Rover lichte vracht rijdt.

Maar eh... :eusa_think: :eusa_think: moeten ze me toch es uitleggen hoe die verdomde kist er dan in moet?? ??? :eusa_think:

het niet te gemakkelijk voorstellen eh !! met de wetswijziging moet minstens de helft van wielbasis laadvloer zijn. Zo konden ze alle luxe SUV's uit lichte vracht gedeelte halen;
Ook onze cadillac  :eusa_wall: van 124 euro/j naar 1800+/j  ::)

Deltalink

Citeermet de wetswijziging moet minstens de helft van wielbasis laadvloer zijn

OK, dat is gelukkig geen probleem: zo te zien is de laadvloer met 181 cm ruim groter dan de helft van de wielbasis (267 cm).

Vind het toch wel een spannend idee om een mooie bult te gaan klussen... kan ik eindelijk mijn Volvo-ontwerpneigingen eens kwijt :) Bovendien is de huidige eigenaar technisch tekenaar en staat hij bij een garage waar ze veel ervaring hebben met het maken van '740 vans'.

De inruilwaarde gaat er misschien van omlaag, maar misschien ook juist niet. Voor muzikanten gaat het een erg aantrekkelijke bak worden, dus mocht ik hem weer kwijt willen gaat dat waarschijnlijk geen groot probleem zijn.

Bedenk me net nog een mogelijke 'loophole': zou ik de rechterkant van de achterbank er niet opklapbaar in kunnen laten, en aan de linkerkant de laadvloer wel door laten lopen? Waar zijn die eisen ook alweer, even checken...