Brandstofpomp vervangen voor imitatiepomp

Gestart door Snellebaksteen, 16-06-2007 22:23:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snellebaksteen

Na een half jaartje met een defecte brandstofpomp rond gereden te hebben (op lpg natuurlijk) vond ik toch wel eens tijd worden om de lpg startprocedure te kunnen overslaan. Kortom, ik heb de pomp vervangen. Na een kwartiertje rondneuzen op het forum (lang leve de zoekfunktie!!) was ik er achter dat een originele pomp bij de dealer 325 euro ex btw kost. Inclusief BTW en montage kan dit oplopen tot 500 euro. Geen optie voor mij.
Een gebruikte pomp zie ik niet zo zitten, die heeft tenslotte al een heel leven achter de rug en het is niet het meest betrouwbare onderdeel in een 850.

Dus even op zoek naar een alternatief en voila: bij Scandcar (en vast ergens anders ook wel) verkopen ze een imitatie pomp. Beter nog, ze verkopen enkel het binnenwerk. Dat scheelt een bult plastic en dus een bult geld. Nu kost de pomp ineens maar 108 euro exclusief BTW.

Hierbij even een foto verslagje over hoe je een brandstofpomp vervangt. Tis heel simpel en met dit stripverhaaltje erbij kan iedere sukkel met 2 linkerhanden het ook. Het is zelfs mij gelukt.

Als eerste: de brandstofpomp zit onder de 2e bodemplaat in de bagage ruimte (estate). Hier zit een ovaal metalen plaatje met 6 moertjes (m10) vast. Verwijder deze moertjes en het plaatje. Haal de stekker van de pomp los (rood/zwart aan pomp kant en rose/bruin aan auto kant).

Dan moeten de brandstof leidingen los. deze zitten vast met een snelkoppeling die je theoretisch met de hand kunt lossen maar in praktijk werkt dat na 13 jaar niet meer. Maar zo gaat het ook prima:



Als de leidingen los zijn (hou een doek bij de hand: de leiding met de gele markering zit vol en loopt dus leeg) moet de grote ronde draaidop los. Hier geldt het zelfde verhaal, dit lukt niet met de hand, ik heb voorzichtig met een grote schroevendraaier en een kunststof hamer tegen 1 van de kartels getikt tot de dop begon te draaien. Ging heel makkelijk.

Haal de pomp uit de tank, niet te snel; hij zit vol benzine.

Dan heb je dit:



Draai het slangklemmetje los en haal de 2 steekstekkertjes los. Let op: het rode steekstekkertje heeft een kleine beveiliging, je moet het palletje aan de binnenkant indrukken en dan pas trekken.

Trek het binnenwerk uit het huis. Het zit met 2 kleine borgingen vast:



Dan heb je dus dit:



Dit deel kan ook uit elkaar. Zit allemaal met klikverbindingen, heel simpel.



Als je dan de pomp uit de behuizing haalt moet je even op de volgorde letten: van links naar rechts: Rubberring-pomp-klemveer.




Nu de nieuwe pomp. Hij wordt met dit hele pakket geleverd:



Schuif de rubber manchet om de pomp en klem de (oude) veer om de pomp. Echter in tegengestelde volgorde anders past het straks niet. Dus: van links naar rechts: Klemveer-pomp-rubbermanchet:



Monteer het slangetje op de nieuwe pomp en klem de assembly in het 2 delige huis. Klik dit samen (gaat moeilijk, de rubber ring moet goed klemmen) en schuif het weer in de behuizing. Klik de 2 voedingsstekkertjes weer vast. Schuif het slangetje op het stalen buisje en schroef het klemmetje vast. Klem het nieuwe brandstof filter op de pomp. Zo. klaar voor montage in de auto:



Let bij het monteren in de auto goed op dat de rubber afsluitring goed aansluit en dat je de 2 slangen niet verwisseld. Geel op geel.

Schroef de draaidop stevig terug en zet extra vast met de schroevendraaier of met een griptang ofzo. Stekkertje vast en proberen maar. De eerste keer bij het contact aanzetten goed luisteren of de pomp draait en controleren op lekkage. Bij mij lekte er niets en draaide alles goed dus de deksel kon er op en roffelen maar!!


Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Snellebaksteen

#1
 Ik kon natuurlijk niet laten om de oude pomp open te maken om te kijken wat er mis was. De koolborstels hadden hun contactbaan volledig versleten:



Uiteraard doe ik dit soort klusjes niet alleen: ik heb mijn lieve dochter om mij te helpen:

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

big ben


Snellebaksteen

Oei, ik hoop idd dat ik dat probleem niet heb...
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

michiel

Mooi verslag & duidelijke instructie. Dat moet nu dus ook bij mij lukken (wanneer het nodig is) met 1 hand op mijn rug & de andere in mijn (broek)zak.
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

Emiel

Mooi verslag  :eusa_clap:.

Voor de mensen die Walbro als vervangingspomp monteren, zorg voor een langer brandstofslangetje in de pomp, het bijgeleverde slangetje is te kort.

M a r c

tja... mooi verslag, maar voor 10 euro meer had je een Walbro gehad  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

M a r c

Citaat van: Emiel op 17-06-2007 13:55:45
Mooi verslag  :eusa_clap:.

Voor de mensen die Walbro als vervangingspomp monteren, zorg voor een langer brandstofslangetje in de pomp, het bijgeleverde slangetje is te kort.

Niet als je het juiste montagesetje erbij besteld...  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Snellebaksteen

Is een Walbro heel erg veel beter? Of houd dit pompje het ook wel weer 370.000 km uit zoals de originele? Voor mij is het eigenlijk alleen voor het starten op benzine, rijden doe ik toch op LPG.

Een Walbro heeft toch vooral een grotere capaciteit dan origineel? Dan heb ik dus mooi een 10tje bespaard want die capaciteit gebruik ik met mijn 10v op LPG dus nooit.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

M.E. AMC

 ;D ;D ;D

de mijne is ook overleden ga er morgen sectie op doen, waar haal ik zo'n walbro ???
Abyssus eram plenus, sic ego venit tergum

joebar

Ik ben gewoon naar de sloperij gegaan, en heb er een pompje ingehangen die er het meeste op leek (in dit geval peugeot GTI, kosten 10 euro), qua afmetingen, en inderdaad je gebruikt hem alleen om te starten daarna druk en opbrengst natuurlijk gecontroleerd.
Als je alle pompen uit hun huis haalt, dan zien ze er bijna allemaal hetzelfde uit hoor

Joachim1

Snellebaksteen mooi verslag maar zet er even bij dat je als eerst toch echt even
de accu moet loskoppelen  ;) je weet maar nooit he  :P

GeertG

NOODOPROEP: Ik wil ook een werkende brandstofpomp. Zit momenteel in Griekenland en pomp defect. Krijgen het hier in Griekenland niet voor mekaar om binnen de tijd dat we nog hier zijn om een pomp te regelen (of het wordt wel heeeel duur).

Verzenden naar Griekenland kan ik regelen. Laat aub wat weten (of aan Eugene; vind je toch wel goed?). Weet dat ik een orginele kan regelen maar hoop eigenlijk dat iemand nog iets weet uit te halen of heeft liggen.

Andere optie is om met kapotte pomp dus naar huis te rijden........(op LPG dus en maar goede tankstations uitzoeken  :eusa_think:)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

pimsam

Gaat het om de pomp in de tank of die onder de auto hangt?

Kun je geen mailtje sturen naar Estate Service? Volgens mij stuurt Ronald zo'n pompje ook wel naar Griekenland. 
Weet je zeker dat relais 103 niet kapot is?

Tjee klote is dat he. Op vakantie een kapotte auto. Ik weet er alles van. Is de vrouw nog een beetje te genieten?  :-[ De kinderen vonden het bij mij geweldig. mochten ze voor het eerst in een grote (afsleep) vrachtwagen zitten. :D ;D

Eugene

Citaat van: GeertG op 25-07-2007 22:32:13
(of aan Eugene; vind je toch wel goed?)

No problem offcourse, maar dat wist je zelf ook wel :)

If it's not blown, it sucks...