Motor slaat af, Lambda brandt

Gestart door Deltalink, 18-06-2007 19:46:21

Vorige topic - Volgende topic

Deltalink

Nou ik heb vandaag mijn eerste 850 gekocht (tweedehands via particulier) en het is meteen al raak :) Ik had wel al ingecalculeerd dat er nog wel het een en ander aan moest gebeuren, maar dat het zo snel zou gebeuren...

Fotootje:

De rit van het Brabantsche land naar Hilversum ging prima, maar toen ik net nog even een rondje reed met flink optrekken en remmen viel hij ineens uit; alle lampjes op het dashboard gingen branden, en de stuur- en rembekrachting deden het niet meer. Na even rust wilde hij wel weer lopen, maar wel met een brandend Lambda lampje.

Nu net probeer ik hem weer even te starten; op benzine start hij prima, maar als ik hem op gas overschakel start hij moeilijk, en zodra hij op gas overgaat zakt het toerental weer naar 0. Als ie eenmaal op gas loopt, komen er rare geluiden uit de motor... Loopt alles behalve soepel.

Darn... wie kan me wat verlichting schenken? :)

Groet! Steven
"De achterwielophanging van de Volvo 850 is gepatenteerd onder de naam Delta-Link. Dit unieke semi-onafhankelijke systeem combineert de voordelen van een starre as met de voordelen van geheel onafhankelijke achterwielophanging." - Volvo 850 Estate folder

Ludo

zit er ook nog wat in de tank?.

Deltalink

Jep, heb op de weg naar huis de LPG tank volgetankt, zo te zien op de meter (het is een 'origineel Volvo' LPG installatie uit '94, dus inhoud tank is zichtbaar op de normale benzinemeter) heeft ie een maximum capaciteit van 40 liter. Ook benzine geeft ruim voldoende aan op de meter.

Ik hem net nog even de vorige eigenaar aan de lijn gehad; hij zegt dat hij er in de afgelopen maanden geen problemen mee heeft gehad. Het duurt soms wel even om hem te starten als je hem van benzine naar gas schakelt, maar geen van de uitvalproblematiek die ik nu heb.

"De achterwielophanging van de Volvo 850 is gepatenteerd onder de naam Delta-Link. Dit unieke semi-onafhankelijke systeem combineert de voordelen van een starre as met de voordelen van geheel onafhankelijke achterwielophanging." - Volvo 850 Estate folder

Ludo

origineel Volvo bestaat niet, Volvo maakt auto's geen lpg installaties.  ;)
begrijp ik het goed dat je omschakelt van benzine naar lpg tijdens het starten. ???

Deltalink

Nou goed, hij heeft een 'Volvo approved' oid sticker op de verdamper, vandaar. Denk dat het het LPG systeem is wat een Volvo dealer erop zou leveren.

Als je hem op gas gezet hebt, start hij eerst automatisch op benzine, en vervolgens schakelt ie over op gas.

Ludo

Citaat van: Deltalink op 18-06-2007 20:15:24
Als je hem op gas gezet hebt, start hij eerst automatisch op benzine, en vervolgens schakelt ie over op gas.

en dan slaat de motor af?.
je zou eens de drukregelaar kunnen controleren op lekkage.

Deltalink

OK, de drukregelaar. Is daar makkelijk bij te komen, en kan ik hem op lekkage checken met iets als remmenreiniger oid? Waar zit ie?

Ludo

even het alu afdekplaatje boven de benzine injectors afnemen.
tussen de 2é en 3é cilinder zie je de drukregelaar zitten.
motor starten en het het onderste slangetje (afkomstig van het vacuumtorentje) loshalen en kijken of er benzine uit druppelt.
plaats er wel even een doek(je) onder.

foutcodes ook uitlezen!.

Deltalink

OK, dat ga ik straks even proberen, dank je. Waar duidt wel of niet druppelen op?

Ik ga even uitvinden hoe foutcodes uitlezen in z'n werk gaat.

edit:

Trouwens, het oorspronkelijke probleem (afslaan van de motor tijdens rijden) deed zich dus voor op LPG; als ik hem op LPG laat lopen dan zou er toch nergens benzine moeten druppelen? Of bedoel je dat ook.

Ludo

Ooh hij slaat af tijdens het rijden. ???
dan moet je even zoeken op "relais 103".  ;D

hoe je foutcodes kan uitlezen lees je hier: http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=15927.0

<edit> o ja, een drukregelaar die druppelt is lek en vervang je best.

Deltalink

Thanks Ludo :-) Ik bedenk me ineens dat ik hem een minuut of twee voor het afslaan van de motor nogal hoog in de toeren heb laten draaien, in z'n tweede versnelling.

Ben ondertussen allerlei 'motor loopt niet op LPG' topics aan het lezen. Is het 'relais 103' issue specifiek voor LPG? Want hij start en loopt dus wel op benzine, al brandt daarbij het Lambda lampje.

Heb inmiddels de foutcodes uitgelezen:

A2: 1-1-1
A3: 4-2-1
      3-1-4
      4-4-4
      1-4-2
B1: 3-2-5
      4-1-1
      4-1-7
      1-3-5
      3-2-3
B-5:1-1-1

ABS en ECC dus... lijkt me niet echt gerelateerd aan het eerdere probleem, of wel?

Deltalink

Trouwens, ik vergis me: hij sloeg ook af op benzine.

Heb hem net weer even gestart: hij start nu goed op LPG en loopt ook stationair; zodra die secundaire distributieriem (heeft vast een andere naam) erin kickt op stationair toerental hoor je echter een soort gepiep. Wat wordt er dan ook alweer ingeschakeld?

Ludo

ik zou toch beginnen met relais 103.
die is niet specifiek voor lpg, maar doorgaans word hier de voeding voor lpg afgetapt.

wel vreemd dat er geen foutcode uitkomt met een brandend lampje?.
welke motor ligt er trouwens in, 2.0L of 2.5L, 10v of 20v?.

Ludo

Citaat van: Deltalink op 18-06-2007 22:37:41
zodra die secundaire distributieriem (heeft vast een andere naam) erin kickt op stationair toerental hoor je echter een soort gepiep. Wat wordt er dan ook alweer ingeschakeld?

???
bedoel je de multiriem en de airco die inschakeld?.

thuur

Citaat van: Deltalink op 18-06-2007 22:31:39
ABS en ECC dus... lijkt me niet echt gerelateerd aan het eerdere probleem, of wel?

Nee, is niet gerelateerd. Als je zo'n berg foutcodes vindt: resetten en een weekje of wat roffelen. Daarna opnieuw uitlezen om de actuele foutmeldingen te zien.

Gr ;)