Even een andere trekhaak monteren......

Gestart door elianmars, 23-06-2007 22:39:47

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Omdat ik een trekhaak niet mooi vind staan, had ik van de bestaande trekhaak, die onder onze T-5 hangt, de kogel losgeschroefd.

We gaan af en toe met fietsen weg, dus moet de twinny-load mee. Daarvoor moest ik steeds de kogel weer monteren.

Een hele tijd geleden heb ik via eBay (waar anders  ::)) een trekhaak met afneembare kogel gescoord. Dat ding heeft zeker een jaar op zolder gelegen.
Vandaag kwam ik 'm weer tegen en dacht het ding toch maar eens te gaan monteren.

Na veel prutsen eerst de bumper gedemonteerd. Een moertje aan de zijkant zat flink vastgeroest, dus er ging weer een plaatje van de bumpermontage meedraaien. Met veel moeite heb ik dat met een tang tegen kunnen houden.

Bumper opzij gelegd en half onder de wagen gekropen. Zo te zien zat alles lekker vastgeroest  :-\
Flink met kruipolie gaan spuiten en een poging gewaagd om de 600 bouten en moeren los te krijgen.
Met mijn ratelsleutel lukte het niet. Gelukkig had ik achter in de wagen nog een uitschuifbare moersleutel liggen. Die heb ik ooit moeten kopen omdat ik de wielbouten niet los kreeg (dank zij de bandenboer die ze vastgeknald had met een luchtsleutel.....)
Daarmee kreeg ik alles wel mee los.

Toen de andere trekhaak uit de verpakking (vuilniszak) gehaald. Oei...... die bouten en moeren waren ook flink verroest.
Met heel veel moeite en liters kruipolie heb ik de trekhaak er onder weten te prutsen.

Toen de bumper maar weer teruggezet. Was zo gebeurd.

Niet dus....... Het paste niet meer met de andere trekhaak  :eusa_wall: :eusa_wall:
Met een dremel heb ik een rand weg moeten slijpen van het metaal wat binnen in de bumper zit. Ik ben er nog steeds niet achter wat het nou voor materiaal is. Het is geen staal en volgens mij ook geen aluminium. Het is te zacht voor staal (het vonkt ook niet tijdens het slijpen) en te hard voor aluminium.

Maar goed. Na drie keer passen en weer slijpen kreeg ik de bumper er toch eindelijk weer op.

Daarna de kogel op de trekhaak geklikt en de twinny-load tevoorschijn gehaald om de bevestiging te stellen.
Wat een gek*t was ook dat weer. Ook die bouten en moeren waren lekker verroest.... :(

Wat ik had gedacht om "eventjes" te doen, heeft me uiteindelijk ruim vier uur tijd gekost.....  :eusa_shifty:

De trekhaak die er onderuit is gegaan wilde ik te koop gaan zetten, maar nu kan ik *%$@ de kogel niet meer vinden.....  :eusa_wall: :eusa_wall:
We zijn druk aan het ruimen geweest voor de verkoop van het huis en waarschijnlijk is dat ding ergens in een doos beland.
Hopelijk kom ik 'm ooit weer eens tegen.....  :eusa_pray:

Mijn nagels zijn zwart, ik heb mijn handen vol met wondjes (lekker gevoel hoor, als de sleutel van een bout afschiet.....), pijn in mijn rug en ik ben toch wel een beetje chagrijnig geworden van het hele gedoe.

Ik vind sleutelen aan de Volvo leuk, maar zo'n trekhaak hoeft van mij niet meer....  :eusa_snooty:

kyro

tja, ff trekhaakie monteren ::)

hoop dat je voorlopig, niet teveel interieurtjes
ff wisselt :eusa_think: ;D

Eugene

klinkt bekend ja :-\

Ik dacht een jaartje geleden ook, die haal ik wel even eronderuit ;D

If it's not blown, it sucks...

)()()sT

Mwuhahaha, ik heb net vandaag een nieuwe gekocht.... Effe eronder hangen zal dus wel niet  ::)

;D

de geneRaal

lekker zoon afneembaar exemplaar!  goed gedaan man, je bent wel lekker an het prutsen geweest he ;D alles lekker opgeslagen zodat het nieuwe ook verroest is........je lijkt mij wel :eusa_shifty:

veel plezier met je nieuwe haak ;)
Blackstone under construction

elianmars

Citaat van: )()()sT op 24-06-2007 02:23:10
Mwuhahaha, ik heb net vandaag een nieuwe gekocht.... Effe eronder hangen zal dus wel niet  ::)

;D

De trekhaak die ik gekocht heb, is een gebruikte. Daardoor waren de bouten en moeren verroest.

Een nieuwe zal heel wat makkelijker gaan  ;)

Taranis

Klinkt herkenbaar :D Tijdje terug ook zo staan tieren toen de bouten van de stuurpomp vastgeroest zaten. Knap frustrerend... (maar o zo lekker als het dan toch past uiteindelijk  :eusa_dance: )

GeertG

Gelukkig zit bij mij de trekhaak er gewoon onder (en blijft dat dus ook zo)  ;D

En nee, geen leedvermaak.................... :D

(denk dat ik ga kijken wanneer Joost het gaat doen  :eusa_boohoo:)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Eugene

Citaat van: GeertG op 25-06-2007 13:55:20
(denk dat ik ga kijken wanneer Joost het gaat doen  :eusa_boohoo:)

Altijd gezellig 8)

If it's not blown, it sucks...

)()()sT

WYD

Ik moet die van mij ook een keer vervangen, want hij zit met de stang klem tegen de bumper en de kogel zit er nog maar een centimeter van af. Trekhaak heeft dus een keer een zetje gehad.
Als je 2 dagen ervoor alles goed inspuit en de dag ervoor uiteraard ook nog een paar keer, dan moet het volgens mij aardig goed gaan.
Als het dan nog niet lukt, tik ik ze een paar keer aan met een elektrode-lasapparaat. Dat werkt eigenlijk altijd!
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?