Zou ik hem kopen of niet ???

Gestart door lipton, 25-06-2007 01:28:52

Vorige topic - Volgende topic

breakman

Citaat van: Ludo op 27-06-2007 13:00:35
Citaat van: breakman op 27-06-2007 12:47:18

eenmaal je een tijdje aan constante snelheid rijdt word koppelomvormer uitgeschakeld ...

ingeschakeld.

check VOLVO-850 manual = UITgeschakeld

daytonawim

Citaat van: Taranis op 27-06-2007 08:42:38
Hoe het bij de 850 zit weet ik niet, maar bij de x70 is zo dat je 'm per se in P moet zetten wanneer je parkeert omdat je anders je contactsleutel er niet uit kunt krijgen :)

Wellicht ten overvloede: alleen wisselen tussen P, R, N of D bij volledige stilstand en je voet op de rem. Rem op laten komen als je voelt dat ie aangegrepen heeft. Wijst zichzelf eigenlijk... (en daarna wil je niet meer anders 8) )

Is dat echt zo ??????

Volgens mij krijg ik bij de S70 de sleutel er wel uit :-)

Zet em nog wel eens in z'n D weg, nadeel van ook veel in een schakel wagen te rijden :-(

Ludo

Citaat van: breakman op 27-06-2007 13:09:45

eenmaal je een tijdje aan constante snelheid rijdt word koppelomvormer uitgeschakeld ...

ingeschakeld.

Breakman, wat is of doet een lock up?.

viking_in_shorts

Citaat van: breakman op 27-06-2007 13:08:47
Citaat van: viking_in_shorts op 27-06-2007 12:53:42
Wil je hem terug starten moet je hem wel terug in P zetten.

Starten gaat ook in z'n N hoor ..

nog niet geprobeerd in elk geval niet in de andere waar ik hem soms vergeetachtig in laat staan !

Ach - ik kan me een aantal situaties bedenken waar het zeer vervelend is om in z'n P te moeten gaan staan voor het starten: uitgevallen motor op de snelweg, wasstraat, etc.

Dat je 'm af en toe parkeert in z'n D of R lijkt me niet meer dan menselijk :eusa_whistle:

Taranis

Citaat van: daytonawim op 27-06-2007 13:10:35
Is dat echt zo ??????

Zet em nog wel eens in z'n D weg, nadeel van ook veel in een schakel wagen te rijden :-(

Ja, althans bij onze V70 (2.5D) was het wel zo. Ook al eens aan het vloeken geweest op dat &*($)^#) contactslot, waarom ik die klote sleutel er niet uit kreeg  :eusa_wall:

O ja, automaat in P...   :eusa_doh: :eusa_whistle:

Laserblue

Citaat van: Taranis op 27-06-2007 13:32:22
Is dat echt zo ??????

Ja, althans bij onze V70 (2.5D) was het wel zo. Ook al eens aan het vloeken geweest op dat &*($)^#) contactslot, waarom ik die klote sleutel er niet uit kreeg  :eusa_wall:

In N gaat de sleutel er ook uit.
In D absoluut niet ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

breakman

Citaat van: Ludo op 27-06-2007 13:12:36
Citaat van: breakman op 27-06-2007 13:09:45

ingeschakeld.

Breakman, wat is of doet een lock up?.

Wanneer het snelheidsverschil tussen het  pompwiel en het turbinewiel klein is (zoals ik bedoel in constante snelheid en toerental), verbindt de lock-up  het turbinewiel met het pompwiel. Daardoor draaien zij aan dezelfde snelheid en is er geen vermogenverlies in de koppelomvormer, en dus lager toerental en minder verbruik.

maw dus niet de normale werking van koppelomvormer waarbij pompwiel en turbinewiel los van elkaar zijn en volgens elkaar draaien door de olie.
dus wordt her principe van koppelomvormer toch uitgeschakeld of niet ?  ???

Gr. Thomas

Ludo

Citaat van: Ludo op 14-02-2007 18:36:33
de koppelomvormer beschikt over een overbruggingskoppeling.
wanneer de overbrugging (lock-up) wordt geactiveerd, wordt er tussen de motor en versnellingsbak een mechanische koppeling tot stand gebracht.

ingeschakeld dus.  ;)

Marc O.

Citaat van: Ludo op 27-06-2007 13:39:18
wanneer de overbrugging (lock-up) wordt geactiveerd, wordt er tussen de motor en versnellingsbak een mechanische koppeling tot stand gebracht.

ingeschakeld dus.  ;)

De lock-up wél ja ;) :P
...The Nile isn't just a river in Africa...

Rayman

Ik gebruikte de handrem altijd om de P-stand niet te belasten (het hangen wat breakman bedoelt) Stoppen, in de N, handrem, en vervolgens de automaat in de P.

hmmm...zoals ik het nu lees staat het er een beetje vreemd...Maar het principe is duidelijk ;D

Heb wel meegemaakt dat wanneer je van N naar D gaat dat je de bak eventjes moet laten aangrijpen; niet meteen op t gas gaan want dan krijgt ie een beste oplawaai

Ludo

Citaat van: Marc O. op 27-06-2007 13:41:08
Citaat van: Ludo op 27-06-2007 13:39:18

ingeschakeld dus.  ;)

De lock-up wél ja ;) :P

hehe, nu zie ik het ja.  :eusa_wall:
;D

Turbo-Geek

UITgeschakeld !
De koppelomvormer doet alleen zijn werk als er een verschil in toeren is en de lock up NIET actief is.
Vandaar dat de Lockup kan zorgen voor een besparing want zoals reeds verteld wordt dan de koppelomvormer buiten spel gezet en dat scheelt want het is de koppel omvormer die het extra vermogen vraagt tov een handbak.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

FelixB

Citaat van: viking_in_shorts op 27-06-2007 13:24:12

Dat je 'm af en toe parkeert in z'n D of R lijkt me niet meer dan menselijk :eusa_whistle:

Snap ik niet, als je stilstaat zet je hem in N, dan kan ie nog rollen (wasstraat idd) of in P zodat de transmissie geblokkeerd is, waarom dan in D of R uitzetten?
Lijkt me meer een beginnersfout  ;D
Ik rij al 9 jaar automaat en 0 keer uitgezet in D of R  :eusa_snooty:

Citaat van: Rayman op 27-06-2007 13:41:19

Heb wel meegemaakt dat wanneer je van N naar D gaat dat je de bak eventjes moet laten aangrijpen; niet meteen op t gas gaan want dan krijgt ie een beste oplawaai

Ja, altijd 1 of 2 seconden wachten omdat de bak met olie/vloeistof werkt en dat eventjes tijd kost...
Is vooral lastig als je snel moet keren op een weg en een paar keer moet 'steken', dan duurt 1 maneuvre al snel 1 minuut, en da's lang in het huidige verkeer...
855R & C70 T5 cabrio automaat

forza123

Citaat van: Laserblue op 27-06-2007 13:33:33
Citaat van: Taranis op 27-06-2007 13:32:22
Is dat echt zo ??????

In N gaat de sleutel er ook uit.
In D absoluut niet ;)

per ongeluk wel eens gehad, stap je in zie je 'm nog in D of R staan... sleutel gaat er bij mij dus wel uit in die stand...
www.forzarossa.nl
..................................
'96 Volvo 850 2.5 20V

Johann

Citaat van: Turbo-Geek op 27-06-2007 13:45:55
UITgeschakeld !
De koppelomvormer doet alleen zijn werk als er een verschil in toeren is en de lock up NIET actief is.
Vandaar dat de Lockup kan zorgen voor een besparing want zoals reeds verteld wordt dan de koppelomvormer buiten spel gezet en dat scheelt want het is de koppel omvormer die het extra vermogen vraagt tov een handbak.

Volgens mij staan ze beide in...  ;D