Moet relais 103 origineel zijn?

Gestart door hanszelf, 25-06-2007 15:32:23

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Oh ja ;D

En gebruik nooit contactspray, tenzij je hele dure hebt gekocht. :eusa_naughty: De meeste sprays laten een niet-geleidend (!) residu achter waardoor het oorspronkelijke probleem uiteindelijk alleen maar verergert. Gewoon schoonmaken met remmenreiniger of alcohol. Zijn ze ingebrand, neem een fijne korrel schuurpapier.

WD40 is voor piepende tuindeuren en evt. kruipolievervanger. Nooit gebruiken op elektrische contacten. Ook olie geleidt slecht stroom ;)

Gr 8)

razorx

Citaat van: thuur op 02-10-2007 21:25:19
Oh ja ;D

En gebruik nooit contactspray, tenzij je hele dure hebt gekocht. :eusa_naughty: De meeste sprays laten een niet-geleidend (!) residu achter waardoor het oorspronkelijke probleem uiteindelijk alleen maar verergert. Gewoon schoonmaken met remmenreiniger of alcohol. Zijn ze ingebrand, neem een fijne korrel schuurpapier.

WD40 is voor piepende tuindeuren en evt. kruipolievervanger. Nooit gebruiken op elektrische contacten. Ook olie geleidt slecht stroom ;)

Gr 8)

Ben ik het niet mee eens,

Kontaktspray van het merk Kontakt wordt al jaren in de elektronicabranche gebruikt voor slechte relaiskontakten, krakende potmeters schakelaars e.t.c..

Op de kontakten van een relais is een heel dun goudlaagje dat je beschadigd als je gaat schuren. Bovendien komen er kleine groefjes door het schuren wardoor het kontaktoppervlak kleiner wordt, de overgangsweerstand tussen de kontakten hoger, dus de kontakten warmer en meer vonkvorming bij het verbreken van het kontakt.

Het netste is om eerst met kontaktspray te sprayen, paar minuutjes laten inwerken.

Dan met een katoenen doekje de troep er afvegen.

Groeten van Yits

razorx

Enneh, pas op dat je de lipjes niet verbuigt. :police:

thuur

Het wordt inderdaad vreselijk veel gebruikt, maar na het vervangen van talloze (vooral met Kontakt) behandelde potmeters, schakelaars e.d. heb ik een aversie tegen de goedkope varianten gekregen. Met alcohol bereik je veel meer (ook in de kroeg :eusa_shifty:).

Schuren is alleen een oplossing als de contacten al ingebrand zijn. En als het zo erg is na 10+ jaar, dan gaat het nog wel een paar jaartjes mee als het opgeschuurd is ;)

Overigens ben ik nog geen relais met vergulde contacten tegengekomen in onze Volvo's. En ik heb er toch heel wat opengehad ;D

Dat met dat doekje is idd het minste wat je kunt doen. Maar doe vooral waar je zelf goede ervaringen mee hebt. Ik deel slechts mijn ervaring.

Gr ;)

razorx

Citaat van: thuur op 02-10-2007 21:47:17
Het wordt inderdaad vreselijk veel gebruikt, maar na het vervangen van talloze (vooral met Kontakt) behandelde potmeters, schakelaars e.d. heb ik een aversie tegen de goedkope varianten gekregen. Met alcohol bereik je veel meer (ook in de kroeg :eusa_shifty:).

Schuren is alleen een oplossing als de contacten al ingebrand zijn. En als het zo erg is na 10+ jaar, dan gaat het nog wel een paar jaartjes mee als het opgeschuurd is ;)

Overigens ben ik nog geen relais met vergulde contacten tegengekomen in onze Volvo's. En ik heb er toch heel wat opengehad ;D

Dat met dat doekje is idd het minste wat je kunt doen. Maar doe vooral waar je zelf goede ervaringen mee hebt. Ik deel slechts mijn ervaring.

Gr ;)

Ik sluit me hier volledig bij aan,
En inderdaad een paar jaar erbij is mooi meegenomen.

Kees.R.S

Wanneer je schoon gaat maken met contactspray: inspuiten.......even wachten..... en dan de contacten goed schoonblazen, géén contactspray laten zitten want dan is de kuur nog erger dan de kwaal, de zaak vervuilt dan nóg sneller.

:eusa_doh:

@®-

Citaat van: thuur op 02-10-2007 21:47:17

Wat het nadeel van alcohol is, dat het er op dat moment zo mooi uit ziet maar de volgende ochtend vies tegen kan vallen  ;D ;D ;D

Wat ook vaak wil helpen is met papier tussen de contacten door halen, je schuur het dan niet echt maar veel vuil zal achter blijven op het papier.

razorx

++
helemaal vergeten van dat papier.

Raoul

Klopt Thuur, ik bedoelde idd piekspanningen. Imitatierelais hebben vaak geen diode over aansl.85-86