Moet relais 103 origineel zijn?

Gestart door hanszelf, 25-06-2007 15:32:23

Vorige topic - Volgende topic

hanszelf

Hallo,

Vanwege problemen met rijden (starten) op benzine heb ik relais 103 overbrugd. Sindsdien heb ik geen problemen meer gehad op benzine dus waarschijnlijk heeft het originele relais inderdaad na 13 jaar al de geest gegeven (jammer want nèt geen garantie meer  ;)).
Nu kan ik naar de dealert om daar een nieuw relais 103 te kopen maar ik vind het prijsverschil met een "gewoon" auto-relais wel heel erg hoog (<5 euro t.o. >40 euro).
Kan ik een simpel autorelais kopen (zoals bijvoorbeeld deze) en die voor het origineel in de plaats zetten? Of is er iets heel speciaals met het origineel?

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

Ludo

of die zó speciaal is weet ik niet, maar hij zorgt er in ieder geval voor dat bij een ongeval de brandstoftoevoer word onderbroken.

mehn

Kun je m niet gewoon opnieuw (laten) solderen?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

hanszelf

Dat snap ik niet helemaal. Wat kun je solderen aan een relais dat af en toe weigert ???
Het ziet er van binnen overigens nog prima uit.

hanszelf

Mmm, de solderingen op die foto zijn inderdaad zichtbaar kapot. Maar bij mij zijn ze -op het oog althans- goed. En als ik hem nu doormeet issie ook goed :(
Weet iemand wat alle extra electronica in dit relais precies doet? Want bij mijn weten zit er in een "normaal" relais geen IC-tje. Maar aan de andere kant lijkt de werking van dit relais heel normaal: 12V over 31-31b en 15 wordt met 87 doorverbonden...

Hans

scania164

hallo
Als eens gedacht aan gebruikte?

Chris

hanszelf

Jawel, maar aangezien die van mij bij doormeten wel goed is maar in de praktijk af en toe weigert weet ik dan niet of ik een goeie koop.

@®-

Ik zou gewoon je huidige relais doorsolderen.

Ik had precies hetzelfde, 1,5 jaar geleden de oude vervangen voor een nieuwe en 2 maanden geleden kreegt ie weer dezelfde kuren.

Relais open gemaakt en niet echt schokkende solderingen kunnen ontdekken maar toch gewoon alles weer opnieuw doorgesoldeerd. Probleem is daarna niet meer voor gekomen.

En dat ie het af en toe wel doet als je meet klopt ook wel anders zou je ook geen problemen hebben dat ie soms uit valt.

martijn.

Koop toch gewoon een nieuwe , kun je weer 13 vooruit ;D

€ 40,-- : 13 = € 3,08 per jaar  :eusa_whistle:

@®-

Citaat van: martijn. op 26-06-2007 11:40:00
Koop toch gewoon een nieuwe , kun je weer 13 vooruit ;D

€ 40,-- : 13 = € 3,08 per jaar  :eusa_whistle:
Bij mij dus 1,5 jaar  :P

thuur

En kan niet zomaar een doorsnee-relais op de plek van 103. Er zit nog een heel klein beetje inte-le-gen-sie naast het normale relais gedeelte. Als je echter een originele kunt kopen voor 40 euro is dat niet te duur. Ik heb wel andere prijzen gehoord :-X

Maar zoals gezegd, even opnieuw solderen, de contactjes schoonmaken (alcohol of remmenreiniger will do) en voila! Weer 10 jaar trouwe dienst.

Gr ;)

Raoul

Oppassen met die imitatie-relais! Wanneer een relais wordt uitgeschakeld ontstaat inductie -spanning. En de bedrading naar het betreffende spoeltje van relais 103 eindigt wel in je ecu!! Een origineel relais vangt de inductieve spanningen op .

thuur

Een inductiespanning ontstaat als het magnetisch veld plots verandert. Als de stroom wegvalt zal het magnetisch veld ook wegvallen. Dit kan een kleine inductiespanning teweeg brengen, maar deze kan nooit hoger zijn dan de benodigde spanning om het veld (initieel) op te wekken.

Ik denk dat je piekspanningen bedoelt. Schakelaars zijn vrij agressief in het aan- en uitzetten, de oplossing is een diode over de spoel monteren, omgekeerd t.o.v. de + en - die het spoeltje normaliter bekrachtigen.

Maar dan heb je nog altijd niet de intelligentie in het huidige relais. Die houdt in de gaten of de motor loopt (meestal via bobinepulsen tellen, maar bij de 850 weet ik dat niet zeker), als deze stil is gevallen dan wordt de pomp stilgelegd.

Gr ;)

razorx

Je kan altijd eerst proberen de kontakten van het relais schoon te maken.
Het beste doe je dit met kontaktspray, voor dit doel beter dan WD40.

Te koop bij de elektronicawinkel. Neem een klein busje want je doet er heeel lang me.

Ok ja en een beetje spray is genoeg.

Doorsolderen van de elektronica kan ook geen kwaad. Neem een goede soldeerbout (zonder lekstroom) of liever leen een Weller soldeerstation.

Ik heb genoeg elektronica het na een half jaar zien begeven door lekstroom van de soldeerbout, statische elektriciteit e.t.c.

Vervangen van je relais kan je altijd alsnog doen.

succes!